Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]

in Grootspoor

Gestart door Floris, 4 december 2015 17:21

Vorige topic - Volgende topic

Floris

De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)

V200-G2000

Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?

Edsko Hekman

Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?

Eelco Storm

Na de aanvaring van een schip met de spoorbrug over de Limfjord hier in Aalborg, is er een jaar lang geen spoorverkeer mogelijk geweest. Misschien is vijf jaar ruim geschat, maar de schade zit er aanzienlijk groter uit dan wat de brug hier heeft opgelopen...

MR

Er staat inderdaad een Arriva Stadler GTW in Leer, zoals ik een ander draadje al opmerkte.  In Duitsland zal hij geen probleem hebben om te rijden omdat die is uitgerust met Indusi.
Citaat van: MR op  4 december 2015 14:15
Mogen treinstellen met ATB-NG ook op ATB-VV trajecten rijden, of zijn de treinstellen van Arriva ook voor andere ATB-trajecten toegelaten?
Overigens bevestigt Arriva de aanwezigheid van één treinstel in Leer: Klik
De brug zal moeten worden vervangen. Dat zal niet de oude brug worden.

Ik denk dat dat 5 jaar gaat duren omdat als er al iets gebouwd gaat worden, dat helemaal iets nieuws gaat worden. Daarvoor moeten plannen gemaakt worden, financiën gevonden worden, procedures doorlopen worden, aanbestedingen uitgeschreven worden en tenslotte gebouwd en opgeleverd worden.

Wijbe

#5

Nood breekt wet. In 2 jaar zou er best een nieuwe brug kunnen liggen, de bouw moet toch echt te doen zijn binnen een jaar. Alleen de Duitse besluitvorming gaat over het algemeen niet zo snel.

MR

Maar stroomopwaarts ligt de Meyer Werf in Papenburg. Daar worden cruiseschepen gebouwd en die zijn zo ontzettend groot. Die passeerden de Friesenbrücke al met behulp van kunst- en vliegwerk. Met een nieuwe brug moet dat gemakkelijker worden en dat vraagt een heel nieuw ontwerp en ook heel veel geld. Die fondsen zijn niet zo maar beschikbaar voor een lijntje dat men vanuit Nederland bezig was uit het slop te trekken.

Joop_L

#7
Citaat van: Edsko Hekman op  4 december 2015 17:56
Waarom 5 jaar!!??  ??? ??? Daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen... Duurt het echt zo lang eer er een brug herstelt/vervangen is?
Heeft te maken met de fundering. Volgens een bericht van DB schijnt de fundering een meter of 5 verschoven te zijn.

Artikel RTVN
Groeten Joop, machinist Lls

prutser

Citaat van: Floris op  4 december 2015 17:21
De "Wiederline" zal vooralsnog minstens 5 jaar lang niet meer in Leer te zien zijn! Na een aanvaring door een schip gisterenavond zal er een compleet nieuwe brug over de Ems gebouwd moeten worden. ZIE HIER
(Duits gesproken)

Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Luit

De brug is niet reparabel dus komt er nieuwbouw om de hoek kijken. Dus zal men nu ook plannen voor de toekomst moeten formuleren. Nieuwbouw of een tunnel zijn dan opties die Niedersachsen moet beoordelen. Zelfs met veel haast en een onderhandse aanbesteding(mogelijk als gevolg calamiteit) zal er niet voor 2017 de eerste spa de grond ingaan. Komt er een aanbesteding tel er nog een jaar bij. Daarnaast zal men ook zeker rekening moeten/gaan houden met de Meyert Werft.

MR

Citaat van: prutser op  4 december 2015 19:06
Nah, sehe nur die nagelneue Spiesekarte "Küstenpfanne", Nachricht schon verschwunden?

Ich habe die video im ganzen angeschaut. Nochmals versuchen sage ich dir.

dh3201

Als er gedurende die vijf jaar bouwtijd ook geen scheepverkeer langs kan, gaat Meijer vast wel wat meer druk op de ketel zetten....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roco

Ik maak geregeld gebruik van de GTW naar/van Leer . Boodschappen doen , kerstmarkt en voor het begin of einde van vakanties ( met de trein) . De brug was zelf vaak niet te berijden door een trein als er weer een cruiseschip naar de Eemshaven ging vanaf de scheepswerf in Papenburg . (Overdracht en laatste werk eraan) . Dan was er dus een vervangende busdienst van 3 dagen . Er was ook vervangende busdienst voor onderhoud aan het duitse trajekt .
Dat is helaas voor de ouderen die van deze bus gebruik moeten maken . Het is namelijk een touringcar met een verhoogde instap . Jammer voor slecht ter been zijnde personen . ( Dit vindt ook in Nederland plaats met touringcars ) . Nu zal dat dus 5 jaar duren met zo'n bus . Jammer zeg . Een aangepaste lagevloersbus zal welkom zijn .
Treinen rijden tot Nieuwe Schans en vandaar ga je met de bus via het station van Weener naar Leer . Dat heeft langere rijtijden tot gevolg ( later aan in Leer en eerder vertrek )

gr Jos

Jeroen93

Ook ik maak geregeld gebruik (als student, vakantieganger of dagjesmens) van de Wiederline. Ik vond het een erg fijn lijntje ondanks de lange reistijd.


Wat mij vooral zorgen baart is dat particuliere busdiensten zoals Flixbus e.d. hun slag nu kunnen slaan. Een directe verbinding tussen Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen is met de bus nu veel sneller en dus aantrekkelijker. Mij lijkt dat mensen zich nu eerder de bus instappen dan de trein waardoor het reizigers aantallen per trein flink zullen dalen. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkelingen om een betere verbinding tussen Groningen en Bremen te creëren de zogenaamde wunderline. (http://www.wunderline.nl)

Groet Jeroen
Alle goede dingen komen langzaam.

St00mboy

Begrijp ik nu dat ze een hele lijn plat leggen vanwege een klein stukje ontbrekend spoor bij een defecte brug?
Is dat kleine stukje niet - los van het ongemak - op een of andere manier te overbruggen?

Leen.