Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Verlichting probleem met een lok

in Elektronica en analoog

Gestart door Erik, 14 oktober 2006 15:17

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: Wim Ros op 23 oktober 2006 00:09
Alleen in dat krabbeltje van Jaap staan de ledjes niet in serie. Het is maar dat je het even weet.
Dat is inderdaad een ander schema. Maar ik heb ook niet gezegd dat het krabbeltje van JaJo precies over dit probleem gaat. Het is alleen maar een voorbeeld van hoe je te werk kunt gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Geoffrey Korstanje

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 oktober 2006 00:03
Is zo'n tekenprogramma in dit verband niet een beetje een kanon om een mug dood te schieten?
Gewoon een krabbeltje op een stuk papier, zoals JaJo liet zien, dat is sneller en goed genoeg om te zorgen dat je de draad niet kwijt raakt.

Maar natuurlijk, het was ook niet specifiek voor deze schakeling bedoeld.
Maar Erik -Jan gaf aan bijna alles zonder tekening te doen dus bood ik hem deze optie aan.
Niks meer/niks minder.

Erik

Citaat van: Geoffrey Korstanje op 23 oktober 2006 08:08
Maar natuurlijk, het was ook niet specifiek voor deze schakeling bedoeld.
Maar Erik -Jan gaf aan bijna alles zonder tekening te doen dus bood ik hem deze optie aan.
Niks meer/niks minder.

@ Geoffrey Korstanje bedankt voor de link heb net even het programa bekeken en ga het zeker proberen.

Erik-Jan

Erik

Ben onder tussen flink bezig geweest met het programma wat Geoffrey Korstanje mij gaf via een link.

Hier een probeersel ik hoop dat het wat is als er nog dingen veranderd moet worden laat het me dan weten alsjeblieft.

Hier is een link naar de des betreffende schakeling.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/ideetje.jpg

Gr.
Erik-Jan

conradm

Erik-Jan,

drie dingetjes,

een van de led's zit verkeerd om, de gele links boven...dus zullen de gele leds links nooit branden.

aan welke kant zit de dekoder?? volgens mij zit niet alles achter een voorschakelweerstand. Je kan beter iedere reeks met ledjes een eigen weerstand geven.

volgens mij gaan zo alle leds tegelijk aan.

volgens mij is dit de oplossing

obicham

conrad,
helaas zo blaas je de leds op
3x raden hoe ik dat weet :-(
de blauwe draad is de plus,daaraan hoort dus de weerstand te zitten.
Waarom zet je de leds serie parallel?
De leds "achter" gewoon onder de leds "voor" plaatsen, 5 in serie dus ipv 3 en 2
blauwe draad-> weerstand-> 5x led in serie->witte of gele draad decoder

Erik

@ obicham bedankt voor je aanwijzing ik begin het bijna te snappen maar ik vraag me nog wel eventjes wat af.

Jij zei: De leds "achter" gewoon onder de leds "voor" plaatsen, 5 in serie dus ipv 3 en 2
blauwe draad-> weerstand-> 5x led in serie->witte of gele draad decoder

Als ik het goed begrijp moet ik het zo doen: 5 leds aan beide zijden in serie zetten en 2 pootjes op de blauwe draad zetten waar 2 weerstanden op staan van 500 ohm  , en de andere 2 pootjes op de witte of de gele draad zetten van de decoder maar moet daar dan ook 2 weerstanden gesoldeerd worden ???

Erik-Jan

Geoffrey Korstanje

Citaat van: Erik-Jan op 24 oktober 2006 09:13
Hier is een link naar de des betreffende schakeling.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/ideetje.jpg

Gr.
Erik-Jan

Beste Erik-jan

Nog een kleine tip.
Ik zie dat je het bestand hebt uitgeprint en opnieuw hebt ingescand.
Dat kan natuurlijk maar is vrij omslachtig.
Zolas Conradm het doet is een oplossing, gewoon een prt-scr maken(crtl-prtscr voor het gehele scherm of alt-prtscr voor het actieve scherm en dan plakken in bv paint en opslaan)
Maar ook een goede mogelijkheid is cute-pdf.
Deze installeert zichzelf als printer en kan je dus selecteren.
ipv dat je een print krijgt wordt het bestand opgeslagen als.pdf

Het is maar een tip ;)
Jekan dit kleine software progje gratis hier downloaden

Klaas Zondervan

Citaat van: obicham op 24 oktober 2006 17:30
de blauwe draad is de plus,daaraan hoort dus de weerstand te zitten.
De weerstand hoeft niet perse aan de blauwe draad te zitten. Je hebt gewoon een serieschakeling van 3 gele leds, 2 rode leds en 1 weerstand. In welke volgorde die zitten maakt helemaal niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

conradm

obicham, dat zag ik vanmiddag ook toen ik ff wat info over decoders zocht.

Klaas, dat kan ook, al ben ik geen voorstander van twee verschillende led's in serie.

Patrick Smout

Citaat van: conradm op 24 oktober 2006 20:31
Klaas, dat kan ook, al ben ik geen voorstander van twee verschillende led's in serie.

En wat zou hierbij dan voor problemen zorgen mocht je het wel doen?
Persoonlijk kan ik er geen bedenken ...

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Erik

Ik krijg er bijna slapenloze nachten van mijn probleem ;)

gistere avond nog even over nagedacht en na dit draadje nogmaals goed door gelezen kom ik op het volgende uit.

Ik hoop dat het nu wat is zo niet dan hoor ik het nog wel van jullie.

Gr.Erik-Jan

conradm

NOP,

de weerstand zit verkeerd,
als je decoder links zit branden de linker leds door.

je hebt minimaal 2 weerstanden nodig maar mijn voorkeur gaat uit naar 4
kijk nog maar eens goed naar het schema wat ik gemaakt heb, alleen staan mijn leds verkeerd om.

Erik

Ik vind het wel leuk worden al die verschillende schema's maken zo leer je nog eens wat ik heb onder tussen 2 verschillende schema's gemaakt jullie moeten maar laten weten welke ongeveer de juiste is .

Optie 1 : http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/nugoed.jpg

Optie 2 :
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/nugoed.jpg

Erik-Jan

conradm

je gaat de goede kant op.
maar volgens mij maak je nu de zelfde fout als ik deed, leds verkeerd om; blauw = + geel en wit zijn -

ojan...ik zie maar een optie....