Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Rare locomotieven na digitalisering

in Elektronica en analoog

Gestart door Fermon Bosman, 14 februari 2024 18:58

Vorige topic - Volgende topic

Fermon Bosman

Sinds afgelopen weekend wordt mijn Märklin modelspoorbaan, bestaande uit M rails en C rails, aangestuurd door de Märklin Mobile station 60657. Hiervoor heb ik mijn baan zo goed mogelijk schoongemaakt.
Maar niet alle treinen rijden goed sinds de digitalisering.
Zo rijden vooral de Roco en Piko treinen met knipperende lampen. De Roco 2433 rijdt daarbij zeer langzaam en schokkerig over de rails terwijl de mobile station op half vermogen staat.
De Piko Arriva GTW en Traxx 186 014 rijden dan weer hard en dan weer zacht over de rails terwijl ik niks aan de mobile station verander.
Bij stilstand toont de Traxx steeds wisselende frontverlichting. Het lijkt wel een knipperbol.  :-\

Wie kan deze niet-technische modelspoorliefhebber helpen?

Bor de Wolf

Heb je de decoders in die locs zelf ingebouwd of zijn het kant-en-klare digitale modellen uit de winkel?

Bor

Fermon Bosman

Kant-en-klare digitale modellen uit de winkel.

borotof

Dat kan heel veel oorzaken hebben. Om mee te beginnen, heb je de ontstoor condensatoren van je analoge aansluitrails verwijderd ?

Fermon Bosman

hmmglaser

Begin er eens mee om één model per keer op de baan te zetten!
En dan kijken wat het model doet en of die goed over de hele baan rijd!
Op mijn baan C-rail die 3,5 x 2,5 mtr is, met maar één aansluiting rijden 3 treinen zonder probleem.
Daarmee wil ik aangeven dat weerstand van de rails in de baan geen probleem hoeft te zijn.
Mvg Mark

Fermon Bosman

Toen ik de treinen invoerde in de mobile station, deed ik dit uiteraard stuk voor stuk. Daarbij stond er geen andere trein op de baan.
Na invoering begonnen de treinen hun rare gedrag te tonen.
Ik heb daarna de treinen solo nog op de baan laten rijden, geen verbetering.

NL-modelspoor

"knipperende lampen". Onregelmatig door slecht contact. Of zit er een regelmaat in het knipperen en duidt het op overbelasting van de decoder?
Johan

Fermon Bosman

https://youtu.be/U_QRp82dArw

Deze korte video toont het rijden van de Roco 2433. Op het andere spoor rijdt de Roco 1110.
Deze rijdt vrij normaal maar wel met knipperende frontlampen. Niet te zien in de YouTube video.

hmmglaser

Het lijkt wel of de frontseinen op zwaailicht staan?
Dit heb ik nog niet eerder gezien, ken wel knipperen van de verlichting door digitaal signaal.
Mvg Mark

Deetrein

heeft het iets te maken met het aantal stappen wat ingesteld is in de decoder en op de centrale. Die moet overeenkomen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

saskia

kijk hier eens naar bij de handleiding van uw centrale : Het Boostergedeelte van 1,9 Ampère bevindt zich niet meer in het Mobile Station maar in een nieuwe aansluitrail, de zogenaamde "railbox" met artikelnr 60116.
Mobile station aansluiten

Aansluitschema Märklin 60657
Aansluiten middels aansluitbox 60116 (onderdevloer aansluiting) of aansluitbox 60113.
Zorg ervoor dat de stekker uit het stopcontact is.
Sluit de transformator aan op de aansluitbox 60116.
Sluit het mobile station aan op de linker 10 polige aansluiting van de aansluitbox.
Sluit de rode draad (~ rijspanning) van de aansluitbox aan op de aansluitrail.
Sluit de zwarte draad (massa) van de aansluitbox aan op de aansluitrail.
Steek vervolgens de netstekker van de transformator in het stopcontact.
Na inschakelen van de spanning verschijnt de tekst MÄRKLIN in het display van het mobile station.

Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.

NL-modelspoor

Een aansluitbox zal de topic starter wel hebben, want zonder kan je helemaal niet rijden. Welke decoders zijn er gebruikt bij de rare locomotieven?
Johan

Fermon Bosman

Geen idee. Daar heb ik geen verstand van.
De decoders wat er van fabriek inzit.
Ik heb dat niet gewijzigd. Ik zou niet eens weten hoe dat zou moeten.
En de zwaailichten op de 2433 zijn niet digitaal.

Menno

Citaat van: NL-modelspoor op 14 februari 2024 20:18
"knipperende lampen". Onregelmatig door slecht contact. Of zit er een regelmaat in het knipperen en duidt het op overbelasting van de decoder?
Gebaseerd op het filmpje zeg ik het laatste, daar de loc in het filmpje duidelijk steeds inhoudt zodra de lampen weer uit gaan, het verklaart alleen niet waarom andere locs er ook last van hebben, dus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen, ook al is dit vaak een heftiger geknipper dan als op het filmpje. Ik weet alleen niet over welk protocol we praten... Het zal wel Motorola zijn, maar ik ken dat protocol niet ;)

@ Fermon: tenzij er meer fabrikanten net zo krankjorum zijn als ik door een losse microcontroller voor de zwaailichten in te bouwen in een lok zijn de zwaailichten van de 2433 wel degelijk digitaal aangestuurd. Dat jij ze misschien nooit gebruikt is een ander verhaal.