Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Rare locomotieven na digitalisering

in Elektronica en analoog

Gestart door Fermon Bosman, 14 februari 2024 18:58

Vorige topic - Volgende topic

meino

Misschien met een recenterer decoder? Mij lijkt het een afstemming met het decoder protocol. Ik denk dat de centrale (merk Marklin) standaard het MM protocol praat. De marklin locs kunnen daar zonder meer mee overweg. SWaarschijnlijk hebben de Artitec locs een recente decoder die automatisch op het MM protocol overschakelt. Mijn gevoel zegt dat de andere locs misschien op DCC blijen hangen, misschien uitgerust zijn met decoders die het MM protocol niet ondersteunen en dat de centrale moeite heeft om om te schakelen. Ik weet helaas te weinig af van het Mobile station, ik ben zelf een pure DCC rijder.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Martijn193

Mijn MS kan prima overweg met standaard roco decoders. En als ie hier rijdt net de MS zit het ook niet in de instellingen.

Volgende stap: Als je nu alle andere loks van de baan haalt en dan deze probeert, dus alleen deze lok op de baan, wat doet ie dan?

En even tussendoor een vraag: hoe groot is de baan en is ie op 1 punt aangesloten op de MS? En kijk dan ook even of hij verschillend gedrag vertoont dichtbij dat aansluitpunt en veraf.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.

Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.

Martijn193

En dan laat de lok wel hetzelfde gedrag zien? Dat zou dan betekenen dat het niet aan de lok of de MS ligt (want op het teststukje laat hij dat gedrag niet zien). En het ligt niet aan de aansluitingen of het stroomverbruik van de andere loks/treinstellen.

Dus dan moet er toch wat anders in de baan zitten wat niet correspondeert met deze lok.

Raar.

Fermon Bosman

Vanmorgen heb ik alle aansluitsporen even los gemaakt om echt goed te controleren of er geen condensators onder zaten. Niet één gevonden.
Vervolgens ging ik het opnieuw proberen met de MS en de 2433. Nu reed de loc zonder problemen over de baan.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.

Vanmiddag heb ik 2 oude Märklin 1200'en opgehaald die ik had laten digitaliseren. Deze reden zonder problemen over de baan.
Toen de 2433 weer geprobeerd, reed zonder problemen.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.

Om tureluurs van te worden  :(

Martijn193

Heel raar ja

- Welk merk is de traxx?
- Is de MS voorzien van laatste update?
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven?
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen?
- Welke protocollen staan er aan in de MS?

Fermon Bosman

- Welk merk is de traxx? Piko
- Is de MS voorzien van laatste update? Ja. Ik kan tot aan 32 functies. Ook in de winkel werd mij verteld dat de MS de laatste update had gekregen.
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven? Geen idee. De MS herkende deze treinen wel gelijk.
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen? Bijna allemaal door te laten herkennen. De Traxx en 2433 werden herkend. Slechts een enkeling moest ik opzoeken in de databank maar die rijdt zonder problemen rond.
- Welke protocollen staan er aan in de MS? Geen idee.

Bahn-AG

Je schrijft dus eigenlijk dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent ;)

Aangezien je blijkbaar niet weet wat protocollen zijn, je voor het eerst digitaal rijdt en je loks "digitaal nieuw" zijn vraag ik me af hoe je ze een adres hebt gegeven. Immers: Nieuwe digitale loks hebben allen het dcc adres 3.

Mijn advies: MS resetten!!!
Kijken in de gebruiksaanwijzing van de lok of deze dcc "verstaat". De piko en roco loks sowieso; kies dit dan ook!
Dan een klein spoortje aanleggen. Lok erop. Adres uitlezen en eventueel aanpassen. Dcc adressen van "verse loks"  (piko, roco etc.) zijn altijd 3 en moet je zelf wijzigen naar de gewenste waarde. Heb je dit gedaan dan pas de volgende lok in je MS zetten!
Nooit gelijktijdig meerdere loks op de baan bij een adreswijziging of aanmelden!
Oudere marklin loks zijn motorola. Hiervan ook het adres opzoeken in de "Manuel" en eventueel wijzigen.
MFX loks melden zich zelf aan... (y)

Oh ja; dcc loks die zichzelf iaanmelden bestaan niet voor een MS2. Dit moet je echt zelf doen.
Als piko loks zichzelf via mfx aanmelden...dan heb je een probleem ;D
Kom ik op terug als dit inderdaad gebeurt.

Bart

Ronald Halma

Maar als het protocol niet zou kloppen, waarom dan de ene keer wel en de andere keer niet normaal rijden? Dat gaat er bij mij dus niet in. Het pakt DCC wel of niet en niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Bahn-AG

Als ik een motorola lok aanmaak die ook naar dcc luistert krijg je hele rare dingen.
Andersom idem. En je krijgt al helemaal rare dingen als je op een baan probeert een lok te zoeken terwijl er andere zaken (denk aan een wagen met binnenverlichting, of een wisseldecoder) aan je baan hangen.

Het is me nog steeds een raadsel hoe de loks aangemeld zijn via "herkenning".  Een MS  2 kan 3 protocollen. Motorola, dcc en mfx. De eerste 2 alleen handmatig.

Bart

Martijn193

Als ik op een apart spoortje de MS aansluit en dan via 'Lok toevoegen' kies voor 'Erkennen'. Gaat ie eerst zoeken naar mfx, dan naar dcc en dan naar Motorola.

Fermon Bosman

Voor mij is dit allemaal volledig nieuw dus ik moet hier erg aan wennen. En zoals gezegd, ik ben helemaal niet technisch.
Ook ben ik nogal huiverig om iets te wijzigen aan een trein. Altijd bang dat ik schade maak aan het digitale circuit.
Maar ik heb wel de adressen gewijzigd van iedere trein.
Ik heb ze allemaal apart op de sporen geplaatst en na herkenning het adres 3 gewijzigd in iets anders dat past bij de desbetreffende trein.

Ben

Als de postbode post heeft voor Stationsweg 23 stopt hij die post in de gleuf van dat adres. Het wordt lastig als meerdere huizen huisnummer 23 hebben op de Stationsweg. Om dat te snappen hoef je niet technisch te zijn en ook geen postbode.  ;)

Het beste zet je MFX uit in je centrale, pas dan heb je volledige controle over je locomotieven. Als je dat niet wilt koop dan alleen locomotieven met MFX aan boord. Dan hoef je ook geen weet te hebben wat er zich allemaal af speelt. Dat is ook de filosofie van Marklin en het gaat goed totdat het fout gaat en dan is Leiden in last want kennis en inzicht ontbreekt.
Als je dat ook niet wilt en toch kiest voor verschillende merken en dus de protocolmix van MFX, Motorola en DCC zul je je er in moeten verdiepen.

Gr, Ben.

Zoeff!

Citaat van: Fermon Bosman op 16 februari 2024 21:22
Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.

Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.

Hoe heb je de bedrading van die schakelbare sporen gedaan? Wat onderbreek je O of B? En is dit wel de digitale rijstroom? Heb je misschien een massa draad van de trafo verbonden met die schakelkastjes?

Ter info: Je hebt geen schakelbare sporen meer nodig bij digitaal rijden. Rail isolatie is dus niet meer nodig (tenzij je er schakelrails van wilt maken). Die schakelkastjes kun je voorlopig beter even helemaal loskoppelen om de fout te zoeken.

Aart-Jan

rhberk

Als ik het goed begrijp rijden in feite alle treinen prima en eigenlijk ook de 2435 maar geeft alleen de Traxx ( met een piko decoder? ) problemen.
Zou het dan niet logisch zijn om daar de oorzaak te zoeken i.p.v. bij de baan, de centrale of de digitale kennis?