Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Rare locomotieven na digitalisering

in Elektronica en analoog

Gestart door Fermon Bosman, 14 februari 2024 18:58

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Idd, het lijkt mij ook overbelasting. Ik denk overigens dat je je vraag misschien bij de buren op het 3-railform moet stellen. Daar zit vermoedelijk meer kennis m.b.t. dit probleem.

VulcanRaven

Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Groet,

Martijn

bask185

Citeerdus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen
Nee ik denk dit absoluut niet. Je ziet dan namelijk de lampen alleen knipperen tijdens het handmatig optrekken/afremmen. Dan deel je zelf nieuwe stappen uit en bij een mismatch van stappen gaan dan lampen knipperen.

Nu probeert de loc met 1 opgegeven snelheid op gang te komen en valt dan uit. Hij krijgt hier niet continu pakketjes met licht aan/uit.

Ik denk ook dit of een overbelasting is. De bedrading laten checken is misschien geen slecht idee. En sluit ook niet uit dat de decoder al beschadigd is.

Of anders kan de stoomafname van die loc belabberd zijn, dat zie ik ook nog wel mogelijkheid. Maar dan zou ik eerder wat grilliger gedrag verwachten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

Citaat van: VulcanRaven op 15 februari 2024 10:46
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Het in de video getoonde probleem is veel te regelmatig voor slechte stroomafname, waar nooit peil op te trekken valt wat betreft het voor komen er van.
Daarnaast rijdt er op de achtergrond een 1100 voorbij die nergens last van heeft. Het kan natuurlijk dat dat stuk spoor schoner is, maar omdat Fermon heeft verteld dat hij z'n baan schoongemaakt heeft, kan ik me echt niet voorstellen dat dat het probleem is.

Martijn193

Ok, maar om eea dan uit te sluiten:

- Kan je de Mobile Station op een apart spoortje aanleggen, zeg iets van 50 a 60 cm?
- Zo ja, doe dat dan (geen andere verbruikers dus) en zorg dat het spoor zo schoon mogelijk is
- Kijk dan even naar het gedrag van de roco lok.

Dan kunnen we even gaan elimineren namelijk
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

Daar zat ik ook al aan te denken.
Dat ga ik later deze week eens proberen.

hmmglaser

Citaat van: saskia op 14 februari 2024 20:54
Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.

De MS 2 werkt alleen met een gleise box of als die aan een central station 2 of 3 hangt!
Zonder gleise box/CS2/3 doet die niks!
Mvg Mark

jandcargo

Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Fermon Bosman

Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Ronald Halma

Citaat van: jandcargo op 15 februari 2024 19:44
Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Dat is by far het slechtste advies dat je kunt geven. Voor elk probleem bestaat een oplossing.

Menno

@ jandcargo: als dat zo zou zijn, denk je dan niet dat de fabrikanten van dergelijke elektronica een probleem hadden? Als de markt het niet wil omdat dit allemaal zo lastig is volgens jou, was het allang ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar, er zijn veel tevreden digitaalrijders, ik ben er een van.

@ Fermon: ik krijg de indruk dat je nog niet zo'n goed idee hebt van de basismogelijkheden. Decoders regelen de motor van een trein in stappen, omdat dat praktisch geen verliezen geeft (en verliezen genereren warmte, en die wil je niet op die paar vierkante centimeter printplaat, vaak krap ingebouwd in een loc/treinstel).
Maar hoe nauwkeurig de decoder dat doet, is (bij DCC althans, ik heb daar dus geen weet van bij Motorola) in te stellen. Bij DCC kun je de decoder op 14, 28 of 128 rijstappen zetten, net zoals de centrale. Staat de decoder op 14 en de centrale op 28/128, dan gaat de verlichting vaak stroboscoop-achtig knipperen. Bij 28 en 128 is er vaak geen probleem, dat wordt dan automatisch gedetecteerd.

Op pagina 3 van deze handleiding staat linksbovenaan een aardige grafiek die toont hoe dat zit met de rijstappen, uitgezet tegen de snelheid van 0 tot 100.
https://www.kuehn-digital.de/files/N25-T125_en_b.pdf

Maar dat is dus hoe het bij DCC werkt, ik heb geen idee van andere formaten en of die dezelfde problemen kennen.

Martijn193

Citaat van: Fermon Bosman op 15 februari 2024 20:24
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Tuurlijk is het op te lossen. Maar voordat je door de bomen het bos niet mer ziet, doe nou even wat ik zei. Maak een testopstelling. Nu kan het in zoveel dingen zitten (MS, lok, decoder, aanwezigheid andere decoders, de baan etc) dat je moet gaan elimineren.

Vergeet de cv's even
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

https://youtu.be/SsdQabmj9Ak?feature=shared

Vanmiddag heb ik dit filmpje gemaakt.
Zoals te zien rijdt de 2433 wel goed op een apart stuk C rails.

hmmglaser

Dan zit het probleem in de baan, en ligt het niet aan de lok.
Kun je de baan in stukken opdelen? Op die manier kun je kijken waar het probleem zit
Mvg Mark

Fermon Bosman

Dat zou kunnen.
Maar toch vind ik het raar dat mijn treinen van Märklin en de treinen van Artitec wel goed rijden.
Ik sta echt voor een raadsel  :-\