Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Fleischmann 4095 motor doet het niet meer

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Vrijdagmorgen, 26 januari 2024 14:43

Vorige topic - Volgende topic

Vrijdagmorgen

Hoi allemaal,

Na 30 jaar in een doos te hebheb gezeten wilde ik samen met mijn zoontje deze loc weer eens laten rijden. Ik heb braaf de forums doorgelezen en daarna de koolborstels vervangen. Tevens heb ik het schildje los geschroefd en met wasbenzine het motortje van binnen schoon gemaakt. Daarna heb ik wat olie op het asje in het midden gedruppeld en langs de draaiende delen.

Maar helaas, helaas, nu loopt het motortje niet meer, als ik de stroomdraad tegen de wielen houd.

Als het goed is, zou deze link naar een foto moeten wijzen: https://share.icloud.com/photos/05dgq5gqddKDWxiHXVk24wEMw

Met mijn multimeter meet ik gewoon spanning tussen de spoorstaven als de loc er niet op staat. Zet ik hem erop dan is de spanning weg. Ook als ik meet op de dopjes van de koolborstels is er 0 spanning. Is er kortsluiting ontstaan? Advies zeer welkom!  :)

fozziebear

Het kan bijna niet anders dan dat er ergens sluiting is/ontstaat. Mijn advies is om het schild weer los tehalen en visueel en eventueel met een ohm meter te controleren op sluiting. Kijk wel uit dat je het miniscule platte ringetje wat op het asje zit niet kwijt raakt.
Met vriendelijke groet,
Ron

008200

Op de as hoort een dun, doorzichtig plastic ringetje dat je nu mogelijk bij de demontage bent kwijtgeraakt. Met een gaatjestang of perforator in een rond geknipt stukje verpakkingsfolie *) een gaatje prikken dat iets ruimer is dan de asdkte en dat ertussen monteren. En een beetje kogellagervet op de as!
François
*) wat steviger folie dan een plastic zakje, bijv. de verpakking van voorgebakken broodjes

Vrijdagmorgen

Ai, dat ringetje herinner ik me. En dat is inderdaad kwijt. Oeps. In ieder geval ben ik een stapje verder. Ik ga kijken wat ik zelf kan fabriceren....keep you posted.

Besselspoor

Dat ringetje is niet de oorzaak. Als de koolborstels er in zitten drukken die het anker wel van de plaat af, sluiting zit bij deze locs meestal ergens anders. Een draad die klem zit, een wielcontact wat tegen het chassis aan komt, een beschadigde stoorspoel op de + aansluiting van de motor of een verbogen lamphouder. Ik ga er vanuit dat er geen draden opnieuw gesoldeerd zijn en de wielen er niet af zijn geweest. Houd er rekening mee dat het hele chassis en motorbehuizing de massa zijn, dus alles wat van de + zijde daarmee contact maakt is meteen sluiting.
RETROBAHN A.G.

Vrijdagmorgen

Ik heb net zelf uit een stukje verpakking een ringetje gemaakt. En helaas helpt dat niet  :(

En inderdaad, ik heb niks gesoldeerd.

Dus bevestigt dit, dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt? En kan ik de locatie van de sluiting als leek opsporen met een simpele multimeter?

update: als ik mijn multimeter op 2k ohms zet, dan meet hij volgens mij de weerstand (alsolute leek hier). Hij staat dan op 1 en als ik de pennen van de meter tegen elkaar houd gaat hij naar 0,25. Maar dat doet hij ook als ik een pen op zowel een linker- als rechterwiel druk. En ook als ik een pen op elk koolborstel dopje druk. Bevestigt dit de kortsluiting? En zo ja, hoe vind je dan waar die zit?

Bedankt voor het meedenken weer!

Klaas Zondervan

Een kortsluiting moet je echt gaan zoeken. De linker koolborstel is via de linker schroef van het motorschild met het frame verbonden. Vanaf de rechter koolborstel volg je via het spoeltje de draad naar de lampjes en de stroomafnemers die tegen de wielen drukken. Kijk of er ergens iets tegen het frameblok ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Vrijdagmorgen

Daarmee is het einde van mijn skills bereikt ben ik bang...

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Floris Dilz

Niet zo gauw opgeven, maak eens wat foto's van alle plekken waar je draden hebt los gehad etc? kunnen wij ook meekijken

Vrijdagmorgen

Dat is het probleem: er is niks los geweest en alles zit nog vast  :-\.
Dus ik denk dat het lastig te vinden wordt; ik zou althans zelf niet weten waar te beginnen.

Menno

Dan is een mogelijke volgende vraag van ons waar je woont, want bij een modelbouwclub helpt men graag en anders is er vast wel een forumganger die je een persoonlijk zetje in de juiste richting wil geven, hier zit er in ieder geval één ;)

Wat je kan doen als stappenplan:
- Haal alles weer uit elkaar en meet of er nog steeds sluiting is tussen de wielen. Zo ja: kijken of je met wiebelen van zaken hier en daar een verschil in meetwaarde krijgt, maar vooral ook lampjes loshalen/draaien. Hoewel zeldzaam kunnen gloeilampjes sluiting veroorzaken.
Alles onder de 10 Ohm is over het algemeen foute boel.
Zo nee: motorschild ZONDER koolborstels en de veertjes daarvoor weer over het anker (dat is het draaiende deel van de motor) plaatsen en vastschroeven.
Opnieuw meten of er sluiting is: zo ja, onderzoeken wat er tussen wielen en koolborstels gebeurd door dingen te bewegen terwijl je meet (eigenlijk heb je daarvoor knijpertjes (krokodilklemmetjes) nodig, de meeste meetpennen lenen zich niet goed voor deze methode).
Zo nee, motorschild weer los en koolborstels en veertjes terugplaatsen en weer vast: weer meten en als er toch weer sluiting is, kun je altijd weer terug komen ;)

Sowieso helpen foto's een hoop: waar jij misschien niets ziet, zien anderen dat wel.

Een meter met doorpiep-stand is overigens ook handig, dat scheelt je het loeren naar een meter die altijd onder de verkeerde hoek ligt. Het is wel opletten, want niet elke meter hanteert dezelfde grens om bij te gaan piepen. Hoewel de meesten bij alles onder de 20 Ohm gaan piepen, kan dat zomaar meer of minder zijn.

Succes!

Floris Dilz

Zie op je foto wel dat het zou kunnen dat het onderste draadje van t rode spoeltje misschien de kortsluiting zou kunnen veroorzaken. buig het spoeltje maar wat richting voorkant van de loc, misschien helpt t.
EDIT nee wacht maakt niet uit, spoeltje is denk ik t probleem niet. De draad rechts van t spoeltje zou misschien wel t metaal van t frame kunnen raken, dat zou een probleem zijn.

marco

1 of beide borstels raakt waarschijnlijk het anker niet. Gewoon even kijken of de koolborstels makkelijk door het buisje gaan ...
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Klaas Zondervan

Marco, je hebt het verhaal niet goed gelezen. Een niet rakende koolborstel zou een onderbreking van de stroomkring opleveren. Maar er is geen onderbreking, er is een kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Vrijdagmorgen

dank voor de tips allemaal!  :D

ik ga er maandag mee verder: nu staat een druk weekend voor de boeg.