Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Fleischmann 4095 motor doet het niet meer

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Vrijdagmorgen, 26 januari 2024 14:43

Vorige topic - Volgende topic

Silver Fox 2512

Goedemiddag,

Er valt me één ding op. Bij oudere Fleischmann locomotieven zitten de koppelstangen met boutjes vast. Op een gegeven moment zijn ze overgestapt op pinnetjes die je in een gat in de wielen drukt. Deze loc heeft boutjes. Echter, bij het achterste wiel aan de rechterkant (bij de linker pijl op Menno zijn foto) heeft iemand de koppelstang zo te zien met een pinnetje vastgezet. Dikke kans dat deze te ver is doorgedrukt waardoor de koppelstang niet meer vrij kan bewegen ten opzichte van dat wiel. Probeer eens of er speling zit tussen dat wiel en de koppelstang. Indien niet, probeer of je dat pinnetje een stukje kan los wrikken.

Groet, Peter

Nabeschouwend (bestaat dat woord?) klets ik uit m'n nek. Het ding heeft geen boutjes... Fijn voor je dat het drijfstang probleem is opgelost!

Bahn-AG

Als je aan één kant een deel van de koppelstang mist loopt het vast; simpel.
Wil je dit oplossen dan knip je aan de andere kant hetzelfde deel ook van de stang af. Of je herstelt de defecte zijde.

Overigens: als ik die fotos bekijk zit het collector onder de bagger. Dan zitten de spleten tussen de lamellen waarschijnlijk ook vol met koolgruis en zal het lokje ook niet  (fatsoenlijk) lopen.

Bart

Ferdinand Bogman

Eén ding tegelijk, zou ik zeggen. Die motor schoonmaken kan later nog wel eens. En alles helemaal uit elkaar halen om schoon te maken lijkt me helemaal onnodig, in ieder geval voor het oplossen van dit probleem.

Volgens mij zijn bij deze locomotief alle koppelstangen met pinnetjes vastgezet, niet met boutjes. Ik zou ze laten zitten totdat je weet welke los zou moeten. Aan de linkerkant is het stelsel van drijfstangen nog helemaal compleet. Daar zou ik nu ook niets gaan afknippen.

Op een van de foto's lijkt de koppelstang naar het wiel linksachter krom, maar het is moeilijk te beoordelen of de stangen krom zijn of dat het door vervorming van het beeld komt. Dat geldt ook voor wat ik zie op deze foto, bij de rode pijl:

Dat wiel lijkt niet meer midden recht op de as te zitten. Bovendien staat het verder van het frame af. Op de andere foto's is dit niet te herkennen, dus zeker weet ik het niet. Het is wel hetzelfde wiel dat op een eerdere foto niet gelijkloopt met het wiel ernaast.

Net als Floris denk ik dat je beter kleine stapjes kunt nemen. Ik zou dus, als ik jou was, toch dat tandwiel loshalen, de boel voorzichtig met de hand draaien zoeken waar spanning is en waar speling.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Vrijdagmorgen

Dank allen voor de input!

Laatste stand van zaken is dat het drijfstang probleem is opgelost. De kortsluiting moet ik nog achteraan gaan, zodra ik daar weer tijd voor heb. Fijne avond allemaal!

Ferdinand Bogman

(y)

Maar, hoe dan?! Zo kan ik niet slapen  ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Floris Dilz

ik keek ff mee via de telefoon. Mechanisch lijkt het ding me gewoon in orde, want aan tandwiel draaiend gaat de zaak gewoon rond. Ik denk dat er bij de stroomafnemers eea niet lekker zit want soms draait ie even maar na een halve wielomwenteling ist weer kortsluiting... Dat soort fijn geprul overal achter-tussen-onder op afstand wordt m niet dus misschien komt ie nog es hier op tafel te liggen, of bij een van jullie. ;D

jerrytrein

Als TS verteld in of bij welke stad hij woont is er vast iemand in de buurt die wil /kan helpen

Vrijdagmorgen

Hoi,

Het heeft geen haast, maar Ronald Visser heeft aangeboden om er eens naar te kijken als we bij elkaar in de buurt zijn. Dus met een beetje geluk, komt hij weer aan het rijden.
Fijne avond!