Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Fleischmann 4095 motor doet het niet meer

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Vrijdagmorgen, 26 januari 2024 14:43

Vorige topic - Volgende topic

Bahn-AG

Ik snap nooit waarom een lok die al een tijd ligt eerst helemaal uit elkaar moet voordat je gaat rijden.
Ik zet ze op de baan en rij ermee. Zelfs met 70 jaar oude loks gaat dat bij mij prima.

Blijkbaar het nadeel van internet. Mensen gaan eerst lezen en doen dan dingen die totaal onnodig zijn. Vaak nog zonder verstand te hebben van wat ze aan het doen zijn.

Bart

Floris Dilz

wow, ik ben t een keer met je eens, bel de koning en de burgemeester! ;D

jerrytrein

Net gekeken bij mijn loc
alleen het achterste wiel is aangedreven
de rest met de koppelstangen
probeer het drijfwerk eraf te halen,enkijk of de loc dan rijdt
de achterste bevestiging is een klik in het wiel bevestiging
als de koppelstang achter los is zou de loc kunnen rijden, en zie je of de rest mee draaid

Klaas Zondervan

Waar staat dat de loc helemaal uit elkaar is geweest? Hij heeft alleen het motorschild los gehad om de collector schoon te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

jerrytrein

Als ik de solderingen zie is dat niet af fabriek klaas

Klaas Zondervan

Weet ik niet hoor. Maar zelfs al zouden de solderingen los zijn geweest, dan is dat heel wat anders dan de loc is helemaal uit elkaar gehaald.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

jerrytrein

Ik zie ook niet dat de kwartering fout staat,maar we  zien maar 1 kant van de loc
daarom de achterste drijfwerk los en zien wat er gebeurt
Dan zou de as moeten draaien met een beetje stroom opb de rails

TEE-RAM

Als ik de foto in post 1 van TS bekijk ziet het soldeerwerk er netjes uit. Nmm niet los geweest.
Wim

Wicher

Citaat van: Vrijdagmorgen op 28 januari 2024 10:54
...

Na wat gewiebel met de lampjes doet de verlichting het weer. Maar dat is dan ook alles. Ik hoor de loc ook licht zoemen en tevens ontstaat er een beetje vreemde geur als ik de loc op de rails laat staan zoemen. Ik pak hem er maar snel vanaf.

't Is misschien een heel domme opmerking van mij, maar voor alle zekerheid: je zet toch per abuis geen wisselspanning op die machine?

Vrijdagmorgen

Bij nadere bestudering denk ik inderdaad dat er iets mis is met de drijfstangen. De stangen zijn namelijk los geschoten geweest. Vandaar ook de duct tape die ik op de loc geplakt heb. Ik heb de stangen toen zelf maar even terug geduwd. Maar inderdaad niet goed, in die zin dat ik zie dat ze niet gespiegeld staan. Dus de wielen links staan in een andere stand dan de wielen rechts. Ik zie het nu pas.

Dat zou dan ook het brommen van de motor verklaren terwijl de verlichting het wel nog doet.

Maar betekent dat dat de stangen los moeten? Geen idee hoe dat zou moeten en of je ze dan nog vast krijgt...

jerrytrein

aan de wielen zitten ze vast  met die mooie klik bouten
maar als er zoals bij mij een drijfstang deel in de voorkant een halve slag gedraaid is zal je het helemaal opnieuw heeeeeeel voorzichtig moeten herstellen
ik heb 1 loc staan waar een set besteld is ,maar niet leverbaar meer is
FL gaf aan dat ze eind 24 misschien weer leverbaar zijn
Anders een slooploc zoeken
ben ik ook mee bezig al 4 maanden

Floris Dilz

Citaat van: Vrijdagmorgen op 28 januari 2024 19:25
Bij nadere bestudering denk ik inderdaad dat er iets mis is met de drijfstangen. De stangen zijn namelijk los geschoten geweest. Vandaar ook de duct tape die ik op de loc geplakt heb. Ik heb de stangen toen zelf maar even terug geduwd. Maar inderdaad niet goed, in die zin dat ik zie dat ze niet gespiegeld staan. Dus de wielen links staan in een andere stand dan de wielen rechts. Ik zie het nu pas.

Dat zou dan ook het brommen van de motor verklaren terwijl de verlichting het wel nog doet.

Maar betekent dat dat de stangen los moeten? Geen idee hoe dat zou moeten en of je ze dan nog vast krijgt...
nee, de stangen links en rechts moeten een kwartslag verdraaid staan, anders werkt de boel niet. Maar tenzij de stangen wel heel erg verkeerd staan willen de wielen altijd nog wel een kwartslag of een halve slag draaien als je de loc van vooruit op achteruit zet of andersom.

Floris Dilz

Citaat van: Wicher op 28 januari 2024 17:13
't Is misschien een heel domme opmerking van mij, maar voor alle zekerheid: je zet toch per abuis geen wisselspanning op die machine?
en heb je dit gecheckt? tis namelijk niet zo'n heel domme opmerking, qua altijd even dit soort dingen checken voor je aan de moeilijke dingen begint

Vrijdagmorgen

Nee nee, het is geen wisselspanning. Dat heb ik wel gecheckt.

En de wielen staan inderdaad een kwartslag gedraaid ten opzichte van elkaar. Maar dat hoort dus zo lees ik net. Dus dat is het dan ook niet.

Kan ik een tandwieltje los draaien om te kijken of het motortje dan draait? Is dat een slim idee?

grossraumwagen

Als ik de lok vergelijk met foto's van soortgenoten op het net zie ik wel wat verschillen.
Zo te zien mist er een aantal onderdelen en is het drijfwerk zoals je zelf aangaf al eens van zijn plek geweest, waardoor de resterende stangen nu opeens bewegingen kunnen maken die ze normaal niet kunnen, waardoor eea mogelijk blokkeert.
Mss helpt het om heeeeel voorzichtig de andere kant op te rijden waardoor je een blokkade van het drijfwerk weer los kunt krijgen.
Het is natuurlijk nog niet de oplossing maar weet je wel waar de fout zit.

Verdraaien van de wielen (kwarteren) zou ik als allerlaatste doen, aangezien je het hierdoor veelal eerder erger dan beter maakt.