Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Fleischmann 4095 motor doet het niet meer

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Vrijdagmorgen, 26 januari 2024 14:43

Vorige topic - Volgende topic

MOVisser

Wellicht ben je 24 feb in Houten.
Als je het model dan meeneemt, wil ik wel onderzoeken wat er mis is.

Groet

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MartinRT

Citaat van: Vrijdagmorgen op 26 januari 2024 15:32
als ik mijn multimeter op 2k ohms zet, .........Hij staat dan op 1 en als ik de pennen van de meter tegen elkaar houd gaat hij naar 0,25.
Heeft niet met het probleem te maken, maar een multimeter die 0,25 aangeeft waar het 0 zou moeten zijn ?
Nieuwe batterij/accu nodig ?  Of calibreren ?

Klaas Zondervan

Die 2k, daar had ik overheen gekeken. Je kunt de meter beter op een lager bereik zetten. 200 ohm b.v. als dat er op zit.
De weerstand van deze loc zal in de buurt van 10 of 20 ohm liggen. Daar moet je met je meetbereik zo kort mogelijk boven gaan zitten.

Dat een meter in het ohm-bereik niet precies op 0 komt bij kortgesloten meetpennen is niks bijzonders. En kalibreren is bij goedkope meters niet eens mogelijk. Als het al mogelijk is, dan zijn de kosten van kalibratie vele malen hoger dan dat metertje gekost heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

OK Klaas.  Maar 0,25 ?  Is dat niet erg veel ?  Of hebben we het hier over een ultra-goedkoop ding ?  Is dat daarbij dan wel normaal, dus dat je er ook niks fatsoenlijk mee kunt meten ?

Vrijdagmorgen

hoi,

even een heel korte tussenstand zo tussen de kinderen door  ;)

Na wat gewiebel met de lampjes doet de verlichting het weer. Maar dat is dan ook alles. Ik hoor de loc ook licht zoemen en tevens ontstaat er een beetje vreemde geur als ik de loc op de rails laat staan zoemen. Ik pak hem er maar snel vanaf.

Hier nog plaatje:

Vrijdagmorgen

Overigens meet ik met een Skandia multimeter. De laagste stand is 200ohm. Maar verder heb ik geen idee van hoe ik kortsluiting op kan zoeken  ???

Vrijdagmorgen

En misschien helpt een extra foto nog?

Dave.......

Het lijkt wel dat beide draden (+ -) op de rechter koolborstel zitten.
Links zie ik niks.
Of ik kijk verkeerd.

Dat zou je kortsluiting en het niet rijden verklaren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

saskia

Ik zou eerder denken dat het vertinde draadeinde ( rechts in de cirkel ) te lang is waardoor het tegen de zwarte behuizing van de motor komt en daardoor kortsluitng maakt

Overet

Als de lampjes branden bestaat er geen kortsluiting. Ik verwacht eerder een mechanisch probleempje waardoor de beweging wordt geblokkeerd.

Zijn de wielen met de hand te bewegen?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

jerrytrein

Haal dat tape er  eens af vooraan op het drijfwerk

Ferdinand Bogman

Nog maar een vraag: als je het motorschild eraf hebt, zoals op de tweede foto, heb je dan nog hetzelfde geluid?
En met het motorschild dicht: kun je het tandwiel op de motoras bewegen en voel je dan dat de motor wil draaien?

Aanvullend: ik zie iets anders. Het achterste wiel (links van de gele cirkel in een van de foto's) staat verder gedraaid dan de andere wielen. Dat betekent dat je koppelstang de beweging blokkeert. De wielen links en rechts staan in een verkeerde stand (niet goed gekwarteerd) waardoor de beweging niet goed doorgegeven wordt. Als je een van de tandwielen loshaalt, wil de motor vermoedelijk wel draaien?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

Citaat van: Dave....... op 28 januari 2024 11:18
Het lijkt wel dat beide draden (+ -) op de rechter koolborstel zitten.
Links zie ik niks.
Of ik kijk verkeerd.
Ja, dat zie je verkeerd. Op de rechterkoolborstel komen een paar dingen samen: de stroomafname van de geïsoleerde wielen en de draden naar de lampjes.
De linker koolborstel krijgt stroom van de ongeïsoleerde wielen via het chassis en de linker schroef van het motorschild.

Ik denk nu ook dat de zaak mechanisch is geblokkeerd door de verkeerde kwartering van de wielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

TEE-RAM

Maar dan zou TS toch de boutjes van de drijfwielen losgehaald moeten hebben. Dat lees ik niet uit zijn verhaal.
Wim

Floris Dilz

ja dr kan vanalles gebeurd zijn... Het drijfwerk heeft al eens wat klappen gehad zo te zien (er ontbreekt een stangetje)

Dat de loc stilstaat met brandende lampjes en ietwat brommende motor die gaat ruiken (want geblokkeerd dus wordt heet, niet te lang stroom op laten staan) wil zeggen dat de loc elektrisch in orde is, t probleem is nu mechanisch. Je kan de loc op de baan zetten en de rijrichting omdraaien op de trafo, kijken of er dan iets beweegt. Kan m in de koppelstangen zitten, maar ook een klontje tussen de tandwielen... Wat je ook eens kan proberen is voorzichtig eens aan de tandwielen draaien, kijken of dat muurvast zit of dat de boel toch een beetje wil draaien. Gewoon met de vinger, niet met een tang gaan klooien ofzo dan gaat de boel kapot.