Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46.

in Werkspoor

Gestart door Marco Staartjes, 2 februari 2020 13:36

Vorige topic - Volgende topic

Marco Staartjes

Een tijdje geleden ben ik begonnen met de voorbereidingen voor het bouwen van een DE-5 op basis van Lima Mat'46 bakken. Daarmee heb ik in elk geval meteen de juiste neus (raampjes moeten uiteraard nog wel aangepast worden).
Ondertussen zijn de meeste onderdelen in kaart gebracht en (gedeeltelijk) in huis:

2 x Lima Mat'46 (heb er minimaal nog één of (misschien) twee nodig).
1 x Piko BR119 tbv aandrijving en draaistellen, deze hebben de juiste as-afstand voor de motorwagen.
Onderdelen van FRIE, denk aan draaistelzijkanten, lampranden, raamranden voor de neus, ed.

Na een aantal dagen flink schuiven en puzzelen met de meest handige manier van zagen/snijden in de Lima bakken is het volgende zaagplan ontstaan:



Als eerste zijn alle bakken uit elkaar gehaald en in losse onderdelen opgeborgen.

Ik ben begonnen met de kortste bak, die aan beide kanten op het Jacobsdraaistel rust. Hiervoor zijn de minste zaagakties nodig.

Marco.

AB 7216

Leuk plan, ben benieuwd naar het resultaat  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Met een sik

Groet,

Gerard

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

#3
Nou Marco, ik ben ook heel benieuwd of je deze klus gaat klaren. Ik verwacht een prachtig resultaat en hoop voor je dat Artitec jou niet voorgaat. Het zaagplan overzicht ziet er goed uit. Voorzie je de DE-5 van 1 of 2 motoren? In ieder geval veel succes met de ten uitvoer brengen van dit geweldige plan.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Forever Rocofan

@Marco,

Ik ben erg benieuwd naar jouw project. Ik volg ook !! Succes met het bouwen.

@Kees,

Artitec heeft geen DE5 aangekondigd in Neurenberg, dus Marco zal wel klaar zijn voor Artitec er mee komt over vijf jaar ( na Hondekop tweetjes en mat 46 viertjes  ;D ;D )

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Eric B

Marco hoeft alleen Maykel maar voor te blijven  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VAM65

En hier nog een volger! Veel succes! Voor Artitec hoef je overigens niet bang te zijn hoor. 

008200

#7

Ik heb met je tekeing wat zitten knippen en plakken om het resultaat te bekijken.
Je moet hier en daar wat spiegelen (rood) en ook wat deuren versmallen
maar de wanden komen er zo wel uit. Het dak en de bodem is uiteraard een ander verhaal. Spannende klus hoor...!
François

Piet Groot

Marco, wanneer je wat te kort komt, ik heb ook nog wat restanten.
Nog een tip; wanneer je de delen in elkaar lijmt, willen de wanden kromtrekken, met een goed passend blokje hout tijdelijk in de bak en aan de buitenkant twee plankjes waar je lijmklemmen op zet, hou je de wanden recht.


Carl

Weer een leuk project om te volgen, ik ben benieuwd naar het resultaat

Marco Staartjes

@Kees: er komt één motor in. Als basis is hiervoor de PIKO BR119 genomen.
Ik mag aannemen dat deze lok wel 4 personenrijtuigen kan trekken.
Dan zou het dus voldoende moeten zijn voor mijn diesel-5.

Mocht er toch trekkracht te weinig zijn, kan ik er altijd nog een 'dikkere' motor in zetten.
In het motorrijtuig is ruimte genoeg...

@ Francois: het klopt, er zullen wat 'puzzelstukken' gedraaid moeten worden. Dit heb ik echter niet weergegeven in het zaagschema.
De deuren versmallen zal inderdaad nog wel even een puzzeltje worden. Daarom begin ik ook met een wagon waarin gewone deuren zitten  ;D.

@Piet: ik ga je een pb sturen.

Marco.


damngrazy

Interessant project, ga ik met veel plezier en spanning volgen (y) :laugh:

Marco Staartjes

De eerste LIMA Mat'46 bak is in stukken gesneden.




Vervolgens zijn de losse delen weer aan elkaar gezet dmv kleine strookjes styreen aan de binnenzijde van de wagenbak.




Ook de kano's van de Mat'46 pantograven zijn afgezaagd. Tevens is de laatste deur er nog afgesneden.




Een snelle passing op de onderbak ziet er goed uit. Hopelijk hoef ik daar niet zo veel te snijden/zagen.




Alle gaten en kieren dichtplamuren doe ik later (als er meerdere bakken klaar zijn).

Marco.

Pauldg

#13
Spannend project. Ik had er zelf denk ik wel voor gekozen om het hele stukje dak vlak vóór de weggevijlde kano af te zagen. Als je dat dan daarna ook doet met een cm van het achterste stukje bak dan kan je met een nieuw stuk dak ook nog een overlappende verbinding maken voor de stevigheid. Je moet dan natuurlijk wel dak over hebben of regelen van een collega ombouwer.

Succes met de rest van het zaagwerk.

Mvg, Paul
Boomshanka!

VAM65