Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46.

in Werkspoor

Gestart door Marco Staartjes, 2 februari 2020 13:36

Vorige topic - Volgende topic

Fritsprt

Prachtig bouw draadje. Lekker veel foto's.
V.w.b. de zaag. Is het een optie om een roco zaagje te gebruiken?

Succes Frits
Groet Frits

Marco Staartjes

Alle bakken tot nu toe heb ik gesneden (om te voorkomen dat er materiaal verloren gaat).

Alleen de laatste coupé (waar een miniem stukje tussen de ramen verwijderd moest worden) heb ik gezaagd.
In de hoop in één keer de juiste hoeveelheid materiaal verwijderd te hebben.

Dus de volgende keer dat ik de gelijke coupé weer moet aanpassen, zal ik een iets dikker zaagje proberen.
Overigens, eerst een stukje tape op de bak plakken, en dan heel voorzichtig netjes langs de tape zagen.
Eerst de ene zijkant, dan de andere zijkant en als laatste héééél voorzichtig het dak.

Marco.



Mispoes

Citaat van: Marco Staartjes op 14 februari 2020 21:30
Misschien een mooie gelegenheid om het bouwwerk weer eens uit de kast te halen en af te maken...

Dat gaat vast nog heel lang duren, er ligt nog het nodige te wachten en dit project heeft een lage prioriteit.


Ik vind het gemakkelijker werken om de wanden eerst uit te snijden en buiten de bak samen te stellen om ze er daarna weer in te zetten.
Het kunststof van de Lima mat 46 is wat taai en laat zich wat lastiger verwerken dan bijvoorbeeld het Mastica. Naden zijn veel lastiger weg te werken, als de zijwand op een vlakke ondergrond ligt is de bewerking wat eenvoudiger. Zo is de kans op teveel wegscheuren van zowel de bak als de zijwand (wat heel snel kan gebeuren) een stuk kleiner. 

Citaat van: Marco Staartjes op  9 februari 2020 12:45

Wat nu?  Diezelfde strip past niet in de eerste 2 ramen achter de kop.
Het blijkt dus dat daar in de Mat'46 2 maal een coupé zat. En dus de afstand tussen de ramen iets groter is...




Dat geldt dus ook voor de vorige bak..
Wat nu te doen?

Zo op het oog zie je er niet zo veel van.
Daar valt inderdaad mee te leven, ik zou alleen wel de afstand tussen de cabinedeur en het raam er direct achter flink verkleinen.



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Piet Groot

Waarom zet je er niet een ander stuk met twee ramen in achter de kop, dan ben je meteen die gaten in het dak kwijt.

Piet

Marco Staartjes

Citaat van: Mispoes op 16 februari 2020 12:27
ik zou alleen wel de afstand tussen de cabinedeur en het raam er direct achter flink verkleinen.
Dat is me nog niet eens opgevallen...
Ik zal eens wat foto's van de DE-5 gaan bekijken...
En anders zal toch de zaag er opnieuw ingaan...

Citaat van: Piet Groot op 16 februari 2020 13:35
Waarom zet je er niet een ander stuk met twee ramen in achter de kop, dan ben je meteen die gaten in het dak kwijt.
Met het snij/zaag schema uit de eerste bijdrage had ik precies genoeg ramen 2e klasse.
Toen had ik dus geen keuze.
Nu ik wat extra Mat'46 delen heb, ga ik dat eens opnieuw bekijken voor de ander kopbak.

Marco.

mantaray

gaaf project ! als ik meer tijd had voor de hobby .......  ;D

voor de indeling misschien hier eens kijken ?

http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/dieselelektrisch/diesel%E2%80%99405.aspx

damngrazy

Erg ambitieus en leuk om te volgen, suc6 nog (y)

zuylen


Marco Staartjes

Dat ga ik zo goed als mogelijk proberen, ja.

Marco.

Marco Staartjes

Ondertussen ben ik begonnen met het motorrijtuig. Als eerste test een proto-type gemaakt voor de bevestiging van het draaistel. Hiertoe is de donor-lok helemaal uit elkaar gehaald, en de bevestiging van het draaistel nagemaakt in styreen. Toen ik helemaal tevreden was, heb ik een tekening gemaakt van de benodigde stukken styreen. Met behulp van de thinner-truc heb ik deze op de styreenplaat 'geprint'.  Vervolgens uitgesneden en een tweetal draaistel-bevestigings-onderdelen gemaakt.

Op de 2e foto is ook de kap van de donor lok (Piko BR 119) nog te zien.

De draaistel-bevestigings-plaatjes passen precies tussen de opstaande randen van de Mat'46 onderbak.

Marco.






Eelco Storm


Eelco Storm

Even voor mij als leek, is er verschil tussen Lima en Rivarossi mat '46 stellen?

Besselspoor

De onderste helft is compleet anders: stroomafname, aandrijving en verlichting zijn allemaal gemoderniseerd. De bovenste helft heeft alleen strakker spuitwerk en bedrukking gekregen, de Lima was qua maatvoering al prima.
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

Super  (y) Ik was van plan om een DE V op basis van Lima hondekoppen en mastica zooi te bouwen, maar ik denk dat ik de hier getoonde methode maar ga gebruiken  :)

Besselspoor

Als je een Riva basis vindt, let wel even op de staat van de tandwielen op de aangedreven assen. Ook deze treinen lijden regelmatig aan gebroken tandwielen en daardoor blokkerende tractie.
RETROBAHN A.G.