Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Probleem met soldeerbout

in Elektronica en analoog

Gestart door Sikje248, 2 augustus 2006 13:23

Vorige topic - Volgende topic

Sikje248

Hoi,
Vandaag wilde ik wat draadjes aan railstaven solderen, maar het lukte echt niet ???
Ik gebruik een soldeerbout met een regelbare temperatuur, die meestal ingesteld staat tussen de 350 en 400 graden C
Verder gebruik ik soldeer met een harskern.
Als ik ga solderen maak ik altijd eerst het gedeelte even schoon met een vijltje, daarna verwarm ik het en doe ik er soldeer bij.
Elke keer als ik dit proces doe valt het gesoldeerde draadje er weer af of laat heel gemakkelijk los.
Heeft er iemand tips voor het solderen?
Heb ik misschien een nieuwe punt voor mijn soldeerbout nodig of moet ik de temperatuur verhogen?

Andere vraag: Ik heb een keer de soldeerbout op vol vermogen gebruikt, toen smolt de printplaat, kan dat gebeuren? Of hoort dat normaal niet?

Alvast Bedankt
mvg. laurens

V200-G2000

Citaat van: Sikje248 op  2 augustus 2006 13:23
Vandaag wilde ik wat draadjes aan railstaven solderen, maar het lukte echt niet ???
Ik gebruik een soldeerbout met een regelbare temperatuur, die meestal ingesteld staat tussen de 350 en 400 graden C
Verder gebruik ik soldeer met een harskern.
Als ik ga solderen maak ik altijd eerst het gedeelte even schoon met een vijltje, daarna verwarm ik het en doe ik er soldeer bij.
Elke keer als ik dit proces doe valt het gesoldeerde draadje er weer af of laat heel gemakkelijk los.
Dan is de railstaaf waarschijnlijk van aluminium of iets anders waaraan je niet kunt solderen.

CiteerAndere vraag: Ik heb een keer de soldeerbout op vol vermogen gebruikt, toen smolt de printplaat, kan dat gebeuren? Of hoort dat normaal niet?
Als de temperatuur erg hoog wordt kan de printplaat smeulen, afhankelijk van het gebruikte materiaal.

mmhajvth

#2
allereest is het normaal gesproken de bedoeling printpaten te smelten
Tenzij aangegeven in de handleiding  ;D

Maar over die rails kan ik je 1 tip geven. Ee hebben er een tijd terug over gesproken, en het blijkt zo te zijn dat er een railsoort bestaat die door het materiaal van de rails inderdaad niet te solderen is. (Helaas weet ik niet meer welke dat is  :-[) iig niet de FL* moderne rails. Ik dacht maar weet dus niet zeker, dat het een Markin type was.
Welke rails heb jij is dan natuurlijk een logische vraag

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Sikje248

Hoort het dat printplaten smelten? Nou niet zoals ik het hier had ;)

Ik gebruik de oude fleischmann rails, gewoon koper. Het is nogal oud en dus vies, maar maak het goed schoon voordat ik soldeer.
En mijn soldeerpunt vernieuwen, heeft dat nog zin?
mvg. laurens

Marijn

#4
Blijkt het hier toch om Märklin te gaan:

Neem contact met GM&S te Haarlem, bestel daar een flesje Low-melt soldeer vloeimiddel.
Eventjes met een tandestoker wat van dit vloeimiddel aanbrengen op plaats waar het draadje moet komen en hopsa, je soldeer vloeit netjes op de spoorstaaf.

Tis mij ook gelukt met dit spul :)  

[edit] Probeer het voor de fleischmann rails ook eens met dit vloeimiddel  [/edit]

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Biem

Als het bij mij niet lukt, gebruik ik eerst s-39,soldeervloeistof, te verkrijgen bij de lokale bouwmarkt
Groeten uit Hoogeveen

Marijn

Gebruik GEEN S-39, is echt een afrader dit spul soldeert goed maar vreet spoorstaaf, echt een no-go.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

mmhajvth

#7
Gebruik nooit S-39 op een printplaat!
ik weet het jij hebt het over rails maar voor het geval iemand denk kom kijken of ik zo beter printplaten kan solderen.....

Nooit doen dus!

m.v.g.

Mark

S-39 vreet aan de plaat, en dat kost je dus uitendelijk je plaat! En dat is zonde van het geld, tijd, en werk dat je er in hebt gestopt!
love to build realistic     let's be kind.

Sander

#8
Heb zelf ook de oude F* rails, das trouwens messing en geen koper, maar dat terzijde.

Ook ik soldeer mijn draden op de rails, echter heb ik mezelf afgeleerd om de rails eerst schoon te maken. Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.

Duw je soldeerbout goed tegen het messing aan, liefst op 1 plek, zodat de spoorstaaf goed heet wordt. Veel tin laten vloeien je zal zien dat op een gegeven moment alleen een puntje tin zich aan de rails hecht. Nieuwe druppel tin op de bout, draadje er bij en weer dat puntje verwarmen(liefst zo snel mogelijk achter elkaar, zodat de spoorstaaf weinig tot geen tijd heeft om af te koelen). Werkt hier prima!!

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Richard van Dijk

dit is ook de manier hoe ik het bij gedaan heb. werkt perfect en zit ook nog eens super vast.

groetejs Richard

Klaas Zondervan

Citaat van: Sander Lageveen op  2 augustus 2006 17:07
...... Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.
Dat vind ik een heel raar idee. Schoonmaken is toch beter. Even krabben met de punt van een naaldvijltje tot het blinkt, en een beetje groeven er in wil ook wel helpen voor de hechting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Hans Ko

Hallo,

Misschien een overbodige opmerking maar als je wilt solderen zorg je eerst dat de beide delen die je wilt verbinden vertind zijn: schoonmaken met b.v. schuurpapiertje, dan verhitten en dan een klein beetje soldeertin erbij door dit tegen het voorwerp te houden, niet tegen de soldeerbout.
Het soldeer vloeit dan en vormt geen bolletjes/druppeltjes. Als het soldeer niet netjes vloeit zal er ook geen goede hechting ontstaan.
Als beide delen goed zijn vertind hoef je de delen allen maar tegen elkaar te houden en met de solderbout te verwarmen totdat het soldeer in elkaar overvloeit. Zo krijg je een goede en mooie soldeerverbinding zonder grote klodders soldeertin

Vr groet,

Hans

tuurtje

CiteerDat vind ik een heel raar idee. Schoonmaken is toch beter. Even krabben met de punt van een naaldvijltje tot het blinkt, en een beetje groeven er in wil ook wel helpen voor de hechting.

Ik ben het helemaal met Klaas eens. Messing en koper laten zich prima solderen. Zodra er een oxide laagje op de rails zit wordt het moeilijker.
Het lukt wel op een gegeven moment, maar of dat een betrouwbare verbinding is, wie weet, misschien voor nu maar over een aantal maanden.
Dus ik zorg er ook voor dat de rails blinkt, gebruik een iets zwaardere soldeerbout zodat het plekje sneller op de smelt temperatuur van het soldeertin is en de las is gelegd

Art
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

V200-G2000

#13
Ik heb Fl profirail en daar is het niet echt handig en zeker niet mooi om de draden aan de rails te solderen. Daarom soldeer ik de draden aan de raillassen en wel aan de onderkant. De raillas is van een bepaald metaal dat er uitziet alsof je er niet aan kunt solderen, maar na even vijlen, vertinnen (met een gewone soldeerbout van 40 W en tin met harskern), draadeinde vertinnen, even tegenelkaar aan met de soldeerbout en klaar. Het is dus helemaal niet nodig om een zware soldeerbout te moeten gebruiken, de onderdelen langdurig heet te maken, S-zoveel te gebruiken, grote hoeveelheden tin. Als dat toch moet, dan weet je dus niet hoe je goed moet solderen (sorry, maar ik moest dat laatste toch even kwijt).


mmhajvth

WOW
ik kijk eigenlik meer op van de foto kwaliteit!
Dat is echt netjes in beeld gebracht.

Maar de soldeer ziet er ook netjes uit hoor ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.