Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Probleem met soldeerbout

in Elektronica en analoog

Gestart door Sikje248, 2 augustus 2006 13:23

Vorige topic - Volgende topic

Monobrachius

Richard, het ziet er netjes uit. De Profi's van mijn vader voorzie ik ook op deze manier van stroom. Zonder soldeervloei gaat het goed, maar met soldeervloei gaat het zoveel makkelijker. Vroeger was ik er ook geen fan van, maar ik heb het ooit eens geprobeerd en alles gaat zoveel sneller en het ziet er ook beter uit (het soldeer verdeelt zich netjes). Zelf gebruik ik hiervoor S-65 (nog nooit in de lijstjes gehoord, dus of dit ook zo vreselijk slecht is weet ik niet). Een klein drupje op de raillas, warme bout er even overheen strijken en hij is prachtig vertint, niks vijlen. Volgens mij is het zelfs nog iets steviger dan zonder vloei solderen (raillassen die we vroeger soldeerden willen nog wel eens een draadje kwijtraken).

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Flip

Citaat van: Sander Lageveen op  2 augustus 2006 17:07
Heb zelf ook de oude F* rails, das trouwens messing en geen koper, maar dat terzijde.

Ook ik soldeer mijn draden op de rails, echter heb ik mezelf afgeleerd om de rails eerst schoon te maken. Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.



mvg,
Sander

Dat is het eerste wat ik daarvan hoor. Dan zal hij blijven plakken!

Flip

Flip

Citaat van: Monobrachius op  3 augustus 2006 09:06
Richard, het ziet er netjes uit. De Profi's van mijn vader voorzie ik ook op deze manier van stroom. Zonder soldeervloei gaat het goed, maar met soldeervloei gaat het zoveel makkelijker. Vroeger was ik er ook geen fan van, maar ik heb het ooit eens geprobeerd en alles gaat zoveel sneller en het ziet er ook beter uit (het soldeer verdeelt zich netjes). Zelf gebruik ik hiervoor S-65 (nog nooit in de lijstjes gehoord, dus of dit ook zo vreselijk slecht is weet ik niet). Een klein drupje op de raillas, warme bout er even overheen strijken en hij is prachtig vertint, niks vijlen. Volgens mij is het zelfs nog iets steviger dan zonder vloei solderen (raillassen die we vroeger soldeerden willen nog wel eens een draadje kwijtraken).

Groeten Henk

Ik gebruik in geval van nood ook vloeisel. Was het nadien met alkohol zoveel mogenlijk weg.

Flip

V200-G2000

Betreffende soldeervloeistof S-zoveel: ik gebruik al jaren dit rotspul niet meer, het is vies, kleverig en na het solderen moet je de gesoldeerde onderdelen weer schoonmaken. Ik gebruik soldeer met harskern en dat voldoet prima. Alleen bij gas en waterleidingen in schaal 1:1 gebruik ik het nog, maar dan heb ik ook geen soldeerbout, maar een brander ;)

RoSoft

Citaat van: mmhajvth op  3 augustus 2006 00:35
WOW
ik kijk eigenlik meer op van de foto kwaliteit!
Dat is echt netjes in beeld gebracht.

Maar de soldeer ziet er ook netjes uit hoor ;D

m.v.g.

Mark

Ik heb toch een beetje mijn twijfels bij de kwaliteit van de soldering zelf. Het soldeer is niet of nauwelijks uitgevloeid, het ziet er uit als een koude las.

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Sikje248

Bedankt voor alle reacties, het gaat nu beter aan de hand van de tips

Hoe kijken jullie verder tegen soldeervet aan? Als je het goed schoon maakt na het gebruik.

mvg Laurens

RoSoft

Laurens,

Wat voor soldeer gebruik je?
Is dat harskern soldeer. Of is het soldeer zonder vloeimiddel?
Ik denk dat het probleem meer bij het gebruikte soldeer gezocht moet worden dan bij de gebruikte soldeerbout.

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

Citaat van: Sikje248 op 14 augustus 2006 12:38
Hoe kijken jullie verder tegen soldeervet aan?
Voor klusjes zoals het solderen aan rails gebruik ik vaak een heel klein kloddertje soldeervet. Dat bevordert het vloeien van het soldeer.
Als soldeer gebruik ik voor alles elektronicasoldeer 60/40 met harskern.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

DelticPower

Hallo Richard/ V200.

Heb net de foto (knappe foto) van de raillas zitten bekijken, en als je deze een beetje vergroot zie je toch dat het een slechte soldering is.
De soldeer is niet doorgevloeid. De draad zit als het ware geplakt en zal na wat belasting los raken. Zo te zien is de temperatuur nog te laag geweest. Wat is de raillas voor materiaal? misschien is het beter de draad aan de rail te solderen, of andere raillassen te gebruiken.
Groeten van Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

direstraits

Daar kom je maar op een manier achter:
Als je aan het draadje gaat trekken en de verbining blijft heel dan weet je dat het een geslaagde soldeerlas is maar breekt ie dan weet je dat het niet zo is.

Een soldeerlas kan best wat hebben aan gewicht minst het goed is gesoldeert natuurlijk.

Gr martijn v/d horst

robin binsbergen

Hier even wat tips voor een goede soldering:

Maak gebruik van tin met harskern. Gebruik in geen geval loodvrij-soldeer. Dit is tegenwoordig in een hoop gevallen bij professioneel gebruik verplicht, maar niet in de hobby-wereld. Dit maakt het alleen maar moeilijker voor een niet-ervaren soldeerder.

Alseerste beide te solderen zijden voorvertinnen, dus in dit geval zowel de draad als de las. Leg de draad op het voorvertinde vlak en verwarm dit geheel met de soldeerbout. Zorg er voor dat je het geheel zo min mogelijk beweegt. Houd de bout niet te lang, maar ook niet te kort op het te solderen vlak. Te kort zorgt voor een slechte vloeiing en te lang zorgt er voor dat al je vloeimiddel verdampt (de grote rookwolk..)

Een goede soldering is te herkennen aan een glad oppervlak. indien het tin dof is, dan is het te lang verwarmd geweest. Ook heeft een goede soldering aflopende zijden, dus geen bolletje. Dan is er te veel tin gebruikt en, zoals op de foto van Richard te zien is, een slechte hechting. het tin loopt ter hoogte van de las naar binnen toe ipv naar buiten. Als, zodra je de soldeerbout weg haalt, het tin aan de bout blijft plakken (te zien op de foto van Richard aan het kleine omhoog stekende puntje) is er geen vloeimiddel meer aanwezig. Kortstondig even verwarmen en een klein beetje vers tin toevoegen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

mvg,

Robin

Harry

Goede informatie. Indien er geen vloeimiddel meer aanwezig is, heb je de boel dan te lang verhit?
En indien je te veel soldeer gebruikt hoe kun je dit het beste verwijderen?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Dirk J

Citaat van: robin binsbergen op  8 oktober 2006 12:32... indien het tin dof is, dan is het te lang verwarmd geweest.

De meest voorkomende oorzaak van een dof oppervlak is m.i. het bewegen van de verbinding tijdens het stollen, wat tevens een slechte verbinding oplevert.

Dirk J

Citaat van: Harry op  8 oktober 2006 14:29Indien er geen vloeimiddel meer aanwezig is, heb je de boel dan te lang verhit?
Tamelijk nogal. Goed solderen is voor een belangrijk deel ook snel werken, dat wil zeggen niet langer verwarmen dan nodig is. Een normale verbinding maak je in enkele seconden. Heb je meer tijd nodig om het soldeer te laten vloeien, dan is de bout te licht voor het werk dat je doet (indien je tenminste niet probeert om vieze / geoxideerde zaken te solderen).

Citaat van: Harry op  8 oktober 2006 14:29En indien je te veel soldeer gebruikt hoe kun je dit het beste verwijderen?
Met een desoldeerpomp (voor een paar euro te koop bij de elektronicazaak) of met tinzuiglitze (idem).

Harry

Oké bedankt. Komt bij mij af en toe voor. Heb ook niet zo'n hele zware soldeerbout. 12 Watt oid. Indien soldering gereed, pak ik de draad altijd even vast en doe een 'trek' proef. Altijd vast (tot nu toe).
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)