Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

MB-module: "De Kolk"

in Modulebaan.nl

Gestart door Basmans, 21 januari 2017 21:51

Vorige topic - Volgende topic

Peter Kleton

Hallo,
Bij  de strijd in mei 1940 hebben Ned. mariniers een stukje van het viadukt onder het perron van spoor 1 opgeblazen. een paar weken na de capitulatie is de schade door Werkspoor hersteld. Dat staat weer in een ander boek ,n.l. "Aanslag Op Het Spoor ". met een paar foto's. ;)
Maar als jij de jaren 30 wil uitbeelden ,hebt je daar niets mee te maken. 8)
 
groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

De grote vraag is dus: voor of na elektrificatie ??

Indien: na elektrificatie ....... you ain't gone like me .......

Basmans

Zoals mijn naam genoot Bassie (ja met je weet wel) altijd deed heb ik het eens aan de binnenkant van mijn ogen bekeken en het wordt dus de Kolk van voor de elektrificatie rond zo 1930 .
Maar Paul dat neemt niet weg dat ik niet wil weten hoe het er na de elektrificatie uit heeft gezien .
Dit wil en ga ik dus ook verder uitzoeken want ik ben daar wel heel benieuwd naar .
De onderbouw is toen inderdaad flink op de schop gegaan .
Het lijkt mij namelijk ook leuk om dit aan bezoekers en geïnteresseerden te kunnen vertellen en met foto's ect te kunnen laten zien .
Word vervolgd .

Edsko Hekman

Ik hoor een tweede bak aankomen, gewoon om de geschiedenis te vertellen... ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Marc tramt

En hier het definitieve bewijs dat de pijlers bij het station breder waren:  8)

Foto tijdens de bouw, dus vóór 1877.

Ook nog een mooi zicht op het station, waarbij je over De Kolk heenkijkt naar het station. De pijlers blijven even breed en maken bij het station opeens een sprong. Ook het wissel dat er toen lag is mooi te zien.


Tenlotte nog dit sfeerplaatje. Wat mij betreft een van de mooiste opnamen die ik ken van het Beursstation in zijn oorspronkelijke configuratie.

Vanaf deze plaat zijn zelfs wat (grove) breedtematen te schalen.

Uiteindelijk is het drukker wordende treinverkeer de reden geweest om de indeling van station Beurs te veranderen naar zijperrons. Het eilandperron, met passagiers die de sporen moesten kruisen, werd te gevaarlijk.
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

Jaja Bas, dit zijn de plaatjes! Bijzonder fraai dit! Je komt er nu eigenlijk niet meer onderuit om die brede bogen te maken. Stukje zichtbaar perron zou ook erg mooi zijn als ik zo flauw mag zijn.

Chris80

Mooi sfeertje zo om na te maken! Ik zou je module gewoon zwart/wit maken ;).

Groet,
Chris

Basmans

Ja ja .
Ik zie het al .
Maar inderdaad hele mooie plaatjes ik zie wel wat mogelijkheden alleen mis ik op het laatste plaatje van Marc plan C .
Dubbel portaal is nog te realiseren ga eerst van de week eerst de bak maar eens een eind afwerken en dan op de koffie bij Paul .
Er zijn voor mij nog een paar dingen bij station Beurs waar ik niet helemaal uitkom .
Dit wordt dus geen appeltje eitje zo te zien .
Maar dat houd het wel interessant .
Misschien toch twee bakken

Marc tramt

Plan C is van later datum <KLIK>. Hiervoor werden eerst nog wat andere panden gesloopt.
Tijdvak 1930-1934 lijkt mij het meest voor de hand liggen. Ik zal nog eens nazoeken of het eilandperron met de elektrificatie en ombouw is verdwenen, of al eerder.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

Met dank aan oom Adolf voor wat ik gemakshalve maar omschrijf als "an exploded view"



bron: www.rovm-digitaal.nl

Marc tramt

Ah, de eerste fase van de stadsvernieuwing.  8)
Interessante foto. Toch redelijk wat schade aan het viaduct. Toen het er nog stond eigenlijk nooit aan gedacht om die pijlers en de kap eens goed te bekijken. Wel foto's gemaakt van treinen op het station maar verder... (nog) geen interesse.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

Volgens mij geen echte schade aan het viaduct zelf. Wel de nodige schade aan de perrons.

En dat is een cruciaal verschil  ;)

Marc tramt

Eén pijler (portaal) lijkt toch scheef te staan, de eerste van links die je in zijn geheel ziet. De tweede lijkt ook een hap uit weggeslagen.
Waarschijnlijk is het luchtspoor zo'n stijf geheel geweest dat het redelijk bom-proof was.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

Moet toegeven dat ik de foto enkel op te kleine schermpjes bekeken had. Op PC scherm moet ik toegeven dat je gelijk hebt.

Basmans

Dat is weer een mooi plaatje !
Nu is duidelijk zichtbaar dat met de elektrificatie de perrons zijn uitgebouwd met stalen oren .
Ik vind het knap voor die tijd dat ze dat zo solide hebben gemaakt .
Toch wel goeie constructeurs aan het werk geweest .
En het luchtspoor is inderdaad een solide constructie geweest want het heeft toch een paar flinke inslagen gehad zo te zien .
Het lijkt mij leuk om alles wat er nu aan foto's is dus ook degene die jullie gevonden hebben op een bord te hangen/bevestigen zodat als we bijvoorbeeld op Eurospoor zijn de mensen die kunnen bekijken .