Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

MB-module: "De Kolk"

in Modulebaan.nl

Gestart door Basmans, 21 januari 2017 21:51

Vorige topic - Volgende topic

Marc tramt

Maakt voor opstelling op beurzen niet uit. In het verleden hebben we twee keer back-to-back gestaan  (in een cirkel dus) en dan heb je aan elke kant bakken van gelijke lengte nodig waarbij jou bak dus altijd af zou vallen. Inmiddels zijn we erachter dat deze opstelling om diverse redenen niet handig is en dat het beter met een U-vorm kan.
Het is dus wat je zelf handig en behapbaar vindt qua bouwen, bouwtijd en transport.
No dress rehearsel, this is our life.

Basmans

Martin twee bakken is wel weer heel groot denk ik en zoals ik er nu tegenaan kijk is de haven aan de voorzijde dan erg groot .
Binnenkort maak ik een afspraak met Paul om langs te gaan want die heeft veel boeken met informatie over het luchtspoor en de kolk .
In het Rotterdams archief zijn volgens mijn laatste informatie de oude bouwtekeningen nog aanwezig .
Als ik naar een dubbele bak zou gaan moet ik toch gaan zoeken naar een adresje die de pijlers voor mij in 3D kan printen want dan heb ik er wel een heleboel nodig .
Ik moet dus nog maar eens goed nadenken met een bakje van 600 mm {een halve dus } zou ik ook mooi uit de weg kunnen .
Zo zien we maar weer een goede voorbereiding is het halve werk

Groet Bas

Hendrik Jan

Het moet allemaal ook nog te vervoeren zijn. Ik had een dubbele bak (Glen Moddle) en vervoer was wel een dingetje. Totdat ik ontdekte, dat de 2 bakken in elkaar gevouwen konden worden: de hemel er af en dan de ene bak ondersteboven op de plek van de hemel in de andere bak monteren. Zo hing de ene bak dus op zijn kop in de andere bak en had ik enkel 2 losse hemeltjes over. Die namen niet veel ruimte in, want ze zijn plat.
Zo zou jij het ook kunnen oplossen, bv 2 bakken van 90cm. Want 1 lange bak van 180cm is vrijwel niet te vervoeren...

tot zover mijn duit in het zakje
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MiHe

Een mooi plan en een mooi stukje Rotterdam wat weer terugkomt.

Groet, Michel

Basmans

De afgelopen dagen alles nog eens goed op een rijtje gezet en het wordt dus een bak van 1600 mm lang .
Hier kan ik alles wat ik van plan ben mooi op wegwerken aan de linkerzijde komt dan station Blaak waar de treinen mooi de black box in kunnen rijden een dan op rechts een brug in het luchtspoor en hier verdwijnt het spoor achter de brug en wat huizen in de black box .
Ik moet het advies/idee van Hendrik Jan nog eens goed bekijken want als ik twee bakken ga maken krijg ik een naad/las in het luchtspoor en heb nog geen idee hoe ik dat het beste kan doen om geen zwakke plek in het spoor te krijgen .
Ook het sporenplan van de tram moet nog onder de loep zeker is dat ik met de tram ga pendelen .
Nu op korte termijn maar eens bij Paul langsgaan om te kijken wat hij nog aan extra informatie heeft over het luchtspoor en foto's van de bebouwing .
Verder zullen er tijdens het bouwen best wel vragen naar boven komen waar ik jullie advies goed kan gebruiken .
Wordt vervolgd

nighttrain1

Ben benieuwd, succes!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter Kleton

Ik denk dat je de scheiding in een peiler moet verwerken ,dus twee halve peilers elk aan de rand van  een module die aan een gekoppeld worden.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

pietgrasparkiet

#52
goedenavond

Naar aanleiding van onze gesprekken en bestudering van oude foto's vanmiddag. Ik kwam net nog een schitterende foto tegen van de ombouw van het viaduct bij het beursstation.
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-25528/
Er zijn blijkbaar in 1934 nieuwe pijlers onder gezet op het stuk bij de kolk, zo lijkt het op deze foto.
Ook is het middenperron goed zichtbaar

http://www.rovm-digitaal.nl/diverse-verzamelingen/fotopagina-collectie-solle/fotopagina-solle-straten-a-g/nggallery/slideshow
hier even doorklikken op de foto's, er staan ook hele mooie foto's op van het stuk brug uit 1934

vr gr
Dirk

pietgrasparkiet

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-17661/
Hierbij nog een foto van de pijlers die waarschijnlijk in 1934 eronder gezet zijn van dichtbij

gr
Dirk

Marc tramt

#54
Ik heb gisteravond ook nog even zitten bladeren. In het boek "Sporen in Rotterdam" (1993) staat een mooie foto van de bouw, zal hem later vandaag scannen.
In dat boek staat ook vermeld dat in de jaren '30 de stenen pijlers onder de stationssporen werden vervangen door een stalen constructie.
Ik zal ook het elextrificatie jaar nog eens nazoeken.

EDIT: nagekomen tip. Al eens gezocht in de NVBS-beeldbank? Staat ook het nodige in.
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

Hoi Bas
heb je draadtje gevonden ben benieuwt naar de bouw.
Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Basmans

Hoi Marc en Dirk .
Alvast bedankt voor de informatie .
Heb gisteren toen ik thuis kwam ook nog even wat plaatjes aan de hand van de link van Marc zitten bekijken en zoals ik het nu denk te zien is inderdaad in de jaren dertig de onderbouw constructie aangepast voor zwaarder verkeer en voor de perrons .
Nu komt voor mij dus het punt van een beslissing nemen welk tijdsbeeld ga ik nemen .
De foto die ik gisteren bij mij had was rond 1930 en daar vind ik de gehele opbouw en de activiteiten onder het spoor erg leuk want ik hou wel van die oude sfeer .
Maar ik kan ook kijken of ik de verzwaring van de oplegging van het perron ga maken .
Ik wil eigenlijk wel de oude gemetselde portalen voor het luchtspoor aanhouden want dat geeft voor mij toch een speciaal beeld .
Het probleem wat ik waarschijnlijk krijg als ik 1930 aan hou is mijn tram materieel ik denk niet dat ik de twee Rotterdammers die ik nu heb dan kan laten rijden .
Maar er zijn vast wel tramliefhebbers die mij daar hun mening over kunnen geven .
Het belangrijkste is dat ik nu de bak verder af kan werken met de BB achterwand en kap .
Alle informatie en ideeën zijn welkom .

Groet Bas

Basmans

Joke leuk dat je mijn draadje hebt gevonden .
Zal binnenkort wat meer plaatjes gaan plaatsen .
Dat was gisteren op onze bouw dag ook meer of meer een opdracht van alle aanwezigen

Groet Bas

Marc tramt

Volgens J.W. Sluiter "Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegen" was de lijn vanaf 15 mei 1934 geëlektrificeerd.  Zéér waarschijnlijk dus dat de ombouw daarmee te maken had.
De Rotterdamse vierassers kwamen vanaf 1929 in dienst. Dusss... 1930 lijkt me een prima jaartal om aan te houden. Hoef je de trams ook nog niet te weatheren.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

Hi,

Was leuk om de Kolk gisteren te bewonderen. Goeie keuze om de stenen pijlers te behouden. Veel sfeervoller. En met die trammetjes komt het wel goed.

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk