Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Piko lok digitaal rijdt direct weg

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Pieter Bregman, 25 april 2024 14:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Bregman

Goede middag allemaal,
Ik heb een Piko Hobby loc ( RAG Hercules versie ) alwaar een NEM 652 LOK PILOT 5 in heb gezet.
Zodra ik die op de rails zet, will hij gelijk wegrijden, ZONDER dat deze geprogrammeerd is ????
Volgens Piko hoef je er alleen maar een decoder in te steken en voila, lok is digitaal .....
Is er iets wat er extra gedaan moet worden om de lok dit niet te laten doen ?

Remunj

Wat voor digitaal systeem gebruik  je?
Gr.
Eric

Pieter Bregman

Ik heb de Fleischmann Twin Center op het spoor aangesloten

Ronald Halma

Lijkt erop dat je decoder niet gezien wordt.... alles correct geïnstalleerd? Voordat je een loc na inbouw op de rails zet eerst altijd even kijken via prog.spoor of alles correct werkt Dan blaas je verder ook niks op. Nu lijkt het dat er een verbinding is waardoor de decoder omzeilt wordt.

Remunj

Niet toevallig de regelaar volledig open staan?
Gr.
Eric

Pieter Bregman

Nee, hahahahaha, druk op de rode knop en alles staat op nul

Ronald Halma

Pieter Bregman

Ik heb alles doorgemeten ( is al eens eerder gebeurt, dat er een decoder doorheen geknald wordt :(
Ik zal er een nieuwe decoder inzetten en kijken wat er gebeurt.

Pieter Bregman

Dank jullie alle twee voor de reacties

Pieter Bregman

Citaat van: Ronald Halma op 25 april 2024 15:08
Lijkt erop dat je decoder niet gezien wordt.... alles correct geïnstalleerd? Voordat je een loc na inbouw op de rails zet eerst altijd even kijken via prog.spoor of alles correct werkt Dan blaas je verder ook niks op. Nu lijkt het dat er een verbinding is waardoor de decoder omzeilt wordt.

Is er dan iets wat toch losgehaald of doorgezaagd moet worden.
Zoals gezegd, Piko loks met een NEM aansluiting hoeven alleen maar met een decoder ingestoken te worden en hij zou digitaal moeten zijn, aldus Piko .............

Ronald Halma

Nee, moet zo kunnen... maar er hoeft maar iets niet af fabriek goed te zitten en hij doet dit. Wel alle draden netjes liggen, niks in de knel als de kap er op gaat?

Pieter Bregman

Alles netjes op z'n plaats en vastgezet met een stukje tape, zodat het niet kan verschuiven
Ik vind het zo raar ??!!

Ben

Als een lok op de digitale baan zo maar weg rijdt is deze in de analoog stand geschoten. De analoog herkenning kun je met 2 cv's uitzetten in de decoder en daarmee is het opgelost, zie ook de handleding van Esu.

CV29  =  24
CV50  =   0

Gr, Ben.

MartinRT

CV29 = 24  ???

24 is de waarde 8 en 16, dus de bits 3 en 4 (vanaf bit 0)   of 4 en 5 (vanaf eerste bit = 1)  ( 0 - 2 - 4 - 8 - 16 - ... )

Bit 3 = RailCom aan of uit       Bit 4 = optrek/remcurve instelling.

Maar bit 2 gaat over analoog en/of digitaal.  Om analoog uit te schakelen zou deze op 0 moeten staan.   Dan blijven de andere instellingen over.  Bijvoorbeeld:  bit 1 aan = 2:  28 of 128 rijstappen.

Waarom dan de waarde 24 ?  Kan net zo goed een andere waarde hebben, lijkt me.

bask185

Als je 24 programmeert dan staat bit 2 toch uit? Je zegt het n.b. zelf al dat alleen bit 3 en bit 4 aan zijn. Dus de rest is uit, dat is ook de bedoeling, wat is nu het probleem?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)