Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Piko lok digitaal rijdt direct weg

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Pieter Bregman, 25 april 2024 14:55

Vorige topic - Volgende topic

brutus

Standaard heeft een decoder adres 3.  Heb je niet heel toevallig in jou centrale al een lok staan met adres 3 ??? Die op rijden staat ingesteld.  Ik heb zelf wel eens op deze manier 2 loks onder zelfde nummer in de centrale gehad. Dan krijg je ook vreemde dingen.

Albertus

Ronaldk

Dat is een goede... Daarom heb ik in de centrale altijd twee loks staan: "TEST", adres 3 en "SERVO", adres 9999
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pieter Bregman

Mag ik jullie allemaal bedanken voor de uitzonderlijke hulp in deze.
Ik ben nog een beetje leek op het digitale gebied, maar stap voor stap begin ik het te begrijpen.
@RonaldK, ik heb dit programma, de lokprogrammer en de Prufbord van ESU ( heeeeeel handig om te hebben ) dus kan ik jouw voorbeeld kopieren en kijken, waar de fout nou uiteindelijk zit.
Maar nogmaals, allemaal bedankt voor het meedenken !!

Ronaldk

Dan zou ik hem gewoon even uitlezen. En even kijken. Als hij bij de lokprogrammer niet zomaar wegrijdt tijdens het testrijden dan zou dat ook niet bij het Twincenter moeten gebeuren.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pieter Bregman

Beste allemaal,
Had even een druk weekendje, maaaarrrrr vandaag een aantal dingen geprobeert en jawel ........... Piko lok rijdt niet meer als een bezetene weg bij inschakelen van Twin Center.
Het was idd CV29 op waarde 24 zetten !
Mag ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de input !

bask185

Hadden oudere ESU decoders hier ook al last van? Of hebben ze dit later 'toegevoegd'?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

Citaat van: bask185 op 29 april 2024 19:33
Hadden oudere ESU decoders hier ook al last van? Of hebben ze dit later 'toegevoegd'?

Zoals eerder aangegeven: Alle decoders, van welk merk dan ook kunnen er last van hebben. Dit omdat ze dan slecht reageren op een verminkt signaal. Of het juiste signaal niet goed kunnen filteren. Sommige merken reageren weer door even op analoog te laten rijden. Of door alle protocollen behalve het gewenste protocol uit te zetten op de centrale. Dan kan je als laatste maatregel de analoge herkenning uitzetten. En natuurlijk op de decoder ook alle protocollen die je niet nodig hebt. Dan is het blijven hopen dat hij niet opeens wegschiet.

Of je het allemaal kan wijzigen ligt natuurlijk helemaal aan de gebruikte digitale centrale en de gebruikte decoders. Sommige merken laten iets meer toe dan andere merken. Al is CV29 behoorlijk vastgesteld in de NMRA wat er en niet mag. NMRA DCC CV's 2012 Draft PDF

henk

Bij mij ging het dus om de Loksound 3.5 in de TEE en een decoder van Kühn in een DKM 2400 dacht ik. Dezelfde decoders in andere modellen weer niets aan de hand. Uiteindelijk probleem verdwenen na aanschaf van de Lenz LZV100.
Gooi maar in mijn pet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

Ik weet nog van een ander draadje dat sommige boosters/centrales een betere kwaliteit aan DCC kunnen opleveren dan anderen. Ik kan dat draadje niet meer zo vinden, maar het betrof zo'n sketchy esu V5 die het wel goed deed op de booster, maar niet op de centrale. Ik concludeerde daar uit dat de booster betere kaas maakte als de centrale.

En ik heb vaker gelezen dat ESU v5 decoders eerder geneigd zijn dit soort problemen te geven dan hun voorgangers. Ik heb er zelf ook eentje die gaat soms gewoon haywire.

Sommige mensen hadden ook problemen met hun artitec hondekop. Een clublid had hem tot 2x terug gestuurd naar att en tot 2x aan toe ging die gewoon weer haywire. Spontaan toeteren en niet meer luisteren naar commando's

Volgens att lag het aan de centrale en moest hij zijn CS2 maar door een CS3 vervangen en dat deed hij maar. Even €700 over de balk gesmeten. Een van zijn 25 treinen problemen gaf op zijn perfect werkende iTrain geregelde baan, en att kwam tot de conclusie dat het probleem niet in die ene trein zat maar in de centrale die 24 andere treinen wel zonder problemen kon aansturen.

Maar toen vroeg ik hem... je had je hondekop ook op 2 clubbanen getest met die superieure Central stations 3 en originele superieure marklin boosters die att aanraadde. Daar ging je trein ook haywire. Dus waarom hij een CS3 gekocht heb?  ??? sommigen haten geld ofzo..

Maar toen na de installatie (vernietiging van zijn oude Cs2 door verkeerd aansluiten, ja dure dag..)... trein deed het wel weer  ::).  Ik had dus att een zimo decoder voor me laten kopen.  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

Citaat van: bask185 op 30 april 2024 12:01
Ik weet nog van een ander draadje dat sommige boosters/centrales een betere kwaliteit aan DCC kunnen opleveren dan anderen. Ik kan dat draadje niet meer zo vinden, maar het betrof zo'n sketchy esu V5 die het wel goed deed op de booster, maar niet op de centrale. Ik concludeerde daar uit dat de booster betere kaas maakte als de centrale.

Er zit verschil tussen de verschillende merken centrales en de verschillende merken versterkers (boosters). Verschillende merken geven mogelijk een iets anders digitaal signaal. Dan nog een combinatie van de diverse verschillende protocollen kan het nog wel eens een probleem zijn. Dat is altijd al zo geweest. Dat blijf je houden met een "open protocol". Ook de decoder kan daar last van hebben. Je ziet het ook met computers. Windows (7 / 8 / 10 / 11) draait ook niet altijd op dezelfde type computer (processor / geheugen / SDD) daar kan soms ook erg verschil in zitten.