Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Piko lok digitaal rijdt direct weg

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Pieter Bregman, 25 april 2024 14:55

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Citaat van: MartinRT op 25 april 2024 16:57

Waarom dan de waarde 24 ?  Kan net zo goed een andere waarde hebben, lijkt me.

Ik ga uit van de default waarde en trek daar de waarde van de analoog herkenning van af.

MartinRT

Citaat van: bask185 op 25 april 2024 17:05
Als je 24 programmeert dan staat bit 2 toch uit? Je zegt het n.b. zelf al dat alleen bit 3 en bit 4 aan zijn. Dus de rest is uit, dat is ook de bedoeling, wat is nu het probleem?

Klopt, maar zo lijkt het net alsof CV29 op 24 moet staan.  Dat hoeft dus helemaal niet.  Kan ook bijvoorbeeld op 1 of 2 of 3 staan, en Railcom zou uit kunnen staan en je wil de gewone ingestelde remcurve gebruiken.
Dus er zijn vele instellingen mogelijk, als de waarde 4 maar niet in de optelsom zit.

Ben

Als gezegd: de decoder komt uit de verpakking en zo in de lok. Dan is de default waarde 28. Ik trek daar 4 van af vanwege de analoog herkenning. Meer is het niet beste kerel.

bellejt

simpel : installeer de lokprogrammer software en maak basis lokpilot v5 aan .Dan analoog herkenning uitzetten en tools veranderde CV's en dan krijg je die waarden
Greetings,salutations,groetjes,

Ronaldk

Citaat van: Ben op 25 april 2024 17:43
Als gezegd: de decoder komt uit de verpakking en zo in de lok. Dan is de default waarde 28. Ik trek daar 4 van af vanwege de analoog herkenning. Meer is het niet beste kerel.

Inderdaad. Meteen wegrijden lijkt mij inderdaad dat de analoge herkenning even uitzetten. Dan zal hij niet meer reageren op een analoog signaal. Zo uit de doos: Adres 3, stappen 28 of 128 en DCC nemen als instelling. Je zou nog eens kunnen kijken of je FMZ op het twincenter kan uitzetten.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martijn193

Mmmmm

Kan je de betreffende decoder ook in een andere lok zetten? Als hij daar hetzelfde gedrag heeft, weet je iig dat het idd in de decoder zit. Doet hij het daar wel goed, dan zit het toch in de lok of combinatie lok decoder.

Als alle bits en bytes je teveel worden (mij iig wel) dan zou ik gaan voor een reset van de decoder. Instructies daarvoor zitten in de handleiding denk ik. Maar dan gaat alles naar fabrieksinstellingen en dan kan je daarvanuit verder.

Hoe je dat praktisch doet zonder programmers en dergelijke? Die vind ik lastiger, want ken het twin center niet. Misschien hebben anderen daar een idee bij, zonder met bits en bytes en programmers te smijten.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

MartinRT

Citaat van: Ben op 25 april 2024 17:43
Hallo andere beste kerel.  Het zal wel aan mij liggen, maar de handleiding die ik op internet vindt, van de importeur, laat zien dat CV29 met waarde 12 als fabrieksinstelling geleverd wordt.  Dan weet ik niet waar je die 28 vandaan haalt.
Dus dan zeg ik op grond van die 12 en jouw methode:  trek daar 4 vanaf om de mogelijkheid van analoog rijden uit te zetten en kom uit op de waarde 8, wat alleen betekent dat RailCom aan staat.

bask185

Ok.

Ik voorzie trouwens een klein ander probleem. Hoe doe je een lok programmeren als die niet stil wilt staan?   ::) Dan moet toch de decoder uit de trein.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

Citaat van: MartinRT op 26 april 2024 09:05
Hallo andere beste kerel.  Het zal wel aan mij liggen, maar de handleiding die ik op internet vindt, van de importeur, laat zien dat CV29 met waarde 12 als fabrieksinstelling geleverd wordt.  Dan weet ik niet waar je die 28 vandaan haalt.
Dus dan zeg ik op grond van die 12 en jouw methode:  trek daar 4 vanaf om de mogelijkheid van analoog rijden uit te zetten en kom uit op de waarde 8, wat alleen betekent dat RailCom aan staat.

De waarde 12 betekend dat alleen Railcom (bit3 = 8) en Analoog (bit2 = 4) aanstaat, Bit1 (voor 14-28 stappen) staat af, dus de decoder staat ingesteld op 14 decoder stappen. Het klopt dus wel dat als je 4 er van aftrekt dat je alleen Railcom overhoud. Ik heb bij al mijn decoders de waarde standaard op 18 staan, maar dat komt omdat ik met een curve werk. Als je dat niet gebruikt zou ik hem op 2 zetten (alleen 28/128 stappen) en verder alles afzetten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

henk

Citaat van: bask185 op 26 april 2024 09:13
Ok.

Ik voorzie trouwens een klein ander probleem. Hoe doe je een lok programmeren als die niet stil wilt staan?   ::) Dan moet toch de decoder uit de trein.

Mvg,

Bas

Pom zou moeten kunnen.

Het probleem komt zo nu en dan aan de orde op een forum. Het lijkt behoorlijk onvoorspelbaar bij welke instellingen, welke decoder in welke loc spontaan gaat rijden met welke centrale. Zelf had ik het probleem met een enkele decoder/loc combinatie toen ik nog een Motorolacentrale had. De Roco TEE met Loksound 3.5 had dit probleem. Een Fleischmann BR65 met Loksound 3.5 weer niet. Heb ik nog wel draadjes over gestart. Analoogherkenning uitzetten hielp daarbij niet. Sinds ik ben overgestapt op de Lenzcentrale is het probleem bij die locs weg.

Het is in ieder geval goed te beginnen met het uitzetten van de analoogherkenning. Genoeg gevallen op de diverse forums gezien waarbij dat hielp.
Zo niet, zet dan eens FMZ en Selectrix uit bij het Twincenter, zodat het zuiver DCC wordt.
Daarna pas beginnen met decoders wisselen en degelijke in een poging te achterhalen waar het hem in zit. Als gezegd, bij voorbaat slecht voorspelbaar. Heb wel sterk de indruk dat het iets met multiprotocol heeft te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

Citaat van: MartinRT op 26 april 2024 09:05

De waarde van CV29 hangt af van de versie V5: multiprotocol of DCC only.

bellejt

als je een basisproject start is er helemaal geen verschil in CV29.staat bij alle lopi en loso op 28
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

CiteerPom zou moeten kunnen
We hebben een trein die er als een speer vandoor gaat zonder dat we met 100% zekerheid kunnen zeggen waarom. Als het analoog herkenning is, weet jij dan of die decoder uberhaupt vatbaar is voor POM programmering?

Maar hoe kan analoog herkenning ingrijpen op een digitale baan? Ik heb dat alleen meegemaakt op mijn oude marklin baan waar ik die DC-brake modules van marklin gebruikte. Als ik 3x de spanning uit- en inschakelde gingen de ESU decoders weer. Maar met die remmodules was dat een logische verklaring.

Ik vind een rijdende trein met POM programmeren sws een hot potatoe omdat er een reële kans is dat programmeer pakketjes niet of niet goed worden ontvangen door de trein.

Ik heb zelf eerder het idee dat dingen niet goed zijn aangesloten ofzo. En anders misschien zo'n multi-protocol gerelateerd probleem, maar dit probleem.. vergezocht. Ik weet wel uit ervaring dat die esu decoders gelijktijdig naar MM2 en DCC kunnen luisteren. Dat is vet irritant dat ze dat doen. Als 1 protocol zegt 'vol gas' en de ander niet... gekke dingen allemaal  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

Nee, we weten niet of Pom in deze omstandigheden functioneert. Maar dat kan ts proberen.  :)
Overigens stel ik de maximumsnelheid altijd in met een rijdend model. Pakketjes komen wel door.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

Citaat van: bask185 op 26 april 2024 13:20
Maar hoe kan analoog herkenning ingrijpen op een digitale baan? Ik heb dat alleen meegemaakt op mijn oude marklin baan waar ik die DC-brake modules van marklin gebruikte. Als ik 3x de spanning uit- en inschakelde gingen de ESU decoders weer. Maar met die remmodules was dat een logische verklaring.

Heel vaak gezien. Is normaal. Als er een storing in het signaal is dan kan het voor een decoder analoog zijn. Gebeurd vaker. Oplossing is dan inderdaad uitzetten analoge herkenning. Soms ligt het aan de centrale maar vaak niet.

Citaat van: bask185 op 26 april 2024 13:20
En anders misschien zo'n multi-protocol gerelateerd probleem, maar dit probleem.. vergezocht. Ik weet wel uit ervaring dat die esu decoders gelijktijdig naar MM2 en DCC kunnen luisteren. Dat is vet irritant dat ze dat doen. Als 1 protocol zegt 'vol gas' en de ander niet... gekke dingen allemaal  ::)

Geen multiprotocol dingetje. Het komt vaker voor. Bij alle merken eigenlijk wel.

Je kan eens alle andere protocollen op je centrale uitzetten als je meerder digitale protocollen op de baan kan laten zetten. Dus alleen DCC. Goed, uitzetten van Analoog

Even over CV's:

Uitzetten analoge herkenning voor AC en DC Esu Lokpilot v5:

"

Veranderde CV's met het uitvinken van AC en DC analoog:

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!