Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

MacArthur

Afgelopen weekend nuttig besteed met de aankleding van de baan. Diverse kleuren en hoogtes static grass toegepast, waarbij de Noch Grassmaster overuren gedraaid heeft. Waarschijnlijk toch eens gaan kijken naar een RTS Greenkeeper van 55KV want de Grassmaster heeft duidelijk moeite met vezels van 12 mm lengte. Met Peco lijmspray (Scenic Layering Spray of zoiets) extra laagjes gras "opgebouwd" en dus de hoogte ingewerkt, van dichtbij ziet dat er best aardig uit.

Daarnaast texturen van Lars en Martin Welberg toegepast, dus matjes uitknippen en bevestigen en vervolgens de randen weer afwerken met andere foliage. Alle MBR bomen zijn nu geplant alsmede wat struikjes van Martin met andere kleuren, anders blijft het allemaal zo "groen"..  :D

MacArthur

De steenstort installatie heeft een pittig kleurtje blauw gekregen, daarna gedrybrushed met licht- en donkergrijs. De daken van watervast schuurpapier was niet zo'n succes, dan trok namelijk krom, dus de resterende daken van strookjes zwart papier gemaakt, met daarover een lichte drybrush in mat-zwart. Het geheel heeft nu een uitstraling van een opdrogend object na een lokaal zomers regenbuitje, wat weer stijlvol past bij het ietwat glimmende gras van Heki en Noch. Alleen de plassen water op de weg ontbreken (nog)..

Betonplaten gemaakt van 3mm foamboard, afwisselend licht-en donkergrijs geverfd (nat in nat, dan lopen de kleuren in elkaar over) en na droging de naden voorzien van tufjes gras uit de koker van MiniNatur.
De Reichsbahn keet is van Zapf Modell, gelaserd karton in prima afwerking, licht geweatherd met lichtgrijs. Hier komt nog de loopband van Zapf en wat details in 3D geprint.

Let ook op het totaal overwoekerde spoor, alleen onder de stortinstallatie is het ballastbed nog enigszins zichtbaar. Het wissel is al enige tijd geleden verwijderd..

MacArthur

Het haltegebouw is afkomstig van Jaffas Mobashop, een schitterend gelaserd Jugendstil kitje. Hier komen nog wachtende passagiers bij.
Het telefoon hokje komt weer van Zapf, keurig gelaserd karton met een uitstekende pasvorm. Ook de deurklink is van Zapf, daar komen ook diverse scharnieren vandaan.
Ik hoop dat Zapf weer aanwezig in Maarn komende herfst want ik heb nu de smaak van schaal 0 te pakken..

De perronkant is zelfbouw: H0 code 100 rail op maat gezaagd met 3 laagjes koffiehoutjes gezaagd en geweatherd met Heki Lasurfarbe. Het perron is nog vrij nieuw dus de rail is nog niet stijf verroest..

Ronald Halma

Ik vind 'm errug mooi geworden! En van mij mag het nog een stuk ruiger met de begroeiing (y)

MacArthur

Al met al heeft het mijns inziens al een behoorlijke uitstraling. Er moet nog een overweg gemaakt worden, wat bordjes hier en daar en figuurtjes geplaatst.

Er is een bestelling onderweg met schaal 0 figuren van Jaffas Mobashop maar ik betwijfel of die op tijd arriveert. Dus als je me op 29 en 30 juni achter een tafel bij de GSS figuurtjes ziet schilderen weet je nu de reden.  ;)
In ieder geval tot dan !

Groet, Marco

MacArthur

Citaat van: Ronald Halma op 17 juni 2024 13:10
Ik vind 'm errug mooi geworden! En van mij mag het nog een stuk ruiger met de begroeiing (y)

Bedankt Ronald  (y)
Er zit al voor 150 euro aan bomen in. Lars en Martin heb ik ook een beetje gesponsord maar het moet budget technisch wel betaalbaar blijven.
Normaliter zou ik de struiken zelf maken maar de deadline komt ras nader, dus het blijft voorlopig hierbij..

Groet, Marco

spoorijzer

Ziet er gaaf uit Marco. Dat komt helemaal goed  (y)

Ronald Halma

Graag gedaan, Marco! Ik bedoelde meer de lage begroeiing. Met enkele matjes kom je al een heel eind, zie mijn micro draadje:

- https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95437.msg3222459617#msg3222459617

20240314_132425 by Ronald Halma, on Flickr

Weet zo de prijs niet maar je hebt ook geen hele mat nodig, je gebruikt best heel weinig van 1 mat. En wat je overhoudt kan natuurlijk weer mee naar een volgend project :) Dus enkele van die dingen zijn nooit weg.

Sta je met het baantje in Maarn?

Lucien

Ik neem anders wel wat figuurtje mee voor als je ze niet hebt, dan heb je in ieder geval backup.
Lucien

MacArthur

Citaat van: Ronald Halma op 17 juni 2024 13:20
Graag gedaan, Marco! Ik bedoelde meer de lage begroeiing. Met enkele matjes kom je al een heel eind, zie mijn micro draadje:

- https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95437.msg3222459617#msg3222459617

20240314_132425 by Ronald Halma, on Flickr

Weet zo de prijs niet maar je hebt ook geen hele mat nodig, je gebruikt best heel weinig van 1 mat. En wat je overhoudt kan natuurlijk weer mee naar een volgend project :) Dus enkele van die dingen zijn nooit weg.

Sta je met het baantje in Maarn?

Oh die matjes, ja die had ik op aanraden van Lucien aangeschaft tijdens Ontraxs, maar dan ben ik weer zo ouderwets zuinig met het toepassen ervan..dus daar heb ik nog wat van liggen voor volgende projecten..

Tijdens Maarn exposeren lijkt me supergaaf, een fantastisch leuke expo, maar ik weet niet of dit bouwsel daar geschikt voor is. Het is tenslotte ook de eerste keer voor mij in schaal 0e, maar een uitnodiging zou ik fantastisch vinden !  (y)

Groet, Marco

Ronald Halma

Schrijf Michiel even aan, die zit ook hier en anders heb ik via PB wel een mailadres voor jou.

EDIT PB van gemaakt, stond alleen een B

MacArthur

Citaat van: Lucien op 17 juni 2024 13:20
Ik neem anders wel wat figuurtje mee voor als je ze niet hebt, dan heb je in ieder geval backup.

Helemaal top Lucien ! Hartstikke bedankt !

Groet, Marco

MacArthur

Citaat van: Ronald Halma op 17 juni 2024 13:51
Schrijf Michiel even aan, die zit ook hier en anders heb ik via B wel een mailadres voor jou.

Bedankt Ronald, very much appreciated  (y)

Groet, Marco

MacArthur

De laatste scenery aangebracht, wat kleine reparaties en een paar details en eigenlijk vindt ik het wel mooi zo. Volgende week proefrijden en daarna transport gereed maken, nog 1 week en dan naar Heteren..

Ronald Halma