Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

MacArthur

Het was eigenlijk de bedoeling om zaterdag naar de expo in België te gaan, maar m'n linkerknie en rechtervoet deden zo'n pijn dat ik dat niet verantwoord vond. Gelukkig heeft Lucien me op de hoogte gehouden, nogmaals bedankt !
Dus rustig aan verder gebouwd. Ik kan erbij zitten en beetje hangen aan de werktafel gaat ook nog wel.
De voormalige steengroeve (dat open gat waar de trestle in staat) kreeg gestalte door laagjes styropor, met houtlijm bevestigd en vastgezet met houten prikkers tegen verschuiven. Die laat ik er ook inzitten zodat het stevig blijft, het kan ook geen kwaad bij de landschapsbouw. Gaten worden nadien opgevuld door laagjes krantenpapier en kieren rond de pijlers dichtgesmeerd met Alabastine.

MacArthur

Met de goedkoopste behanglijm van Karwei werden 4 laagjes krantenpapier verticaal en horizontaal over het styropor geplakt. De contouren zijn nu wat minder strak, maar het vormt een prima basis voor de Woodland Scenics gips-rotsen die hier gaan komen. Ook de plaat erboven werd van laagjes styropor en krantenpapier voorzien. Het is hier nog zeiknat en droging duurt wat langer omdat de zon ook nauwelijks te voorschijn kwam, waardoor de temperatuur in de hobbykamer niet noemenswaardig hoog werd.

Het voordeel van krantenpapier is dat ik de krant ook nog eens lees; het nadeel is dat de inkt supersnel doorloopt, ik weet niet wat voor inkt ze tegenwoordig gebruiken maar "vroeguh" had ik daar minder last van..  ::)

Lucien

De drukinkt van vroeger zal tegenwoordig wel niet meer mogen. Daar zat best wel wat troep in als ik mijn oom zaliger mag geloven (en due had een drukkerij).
Lucien

MacArthur

Aan de linkerzijde heb ik iets nieuws uitgeprobeerd, althans nieuw voor mij: strookjes dun karton bevestigd aan de randen en onder de bovenplaat om een enorm gat te overbruggen. Dit is 1 mm karton van verpakkingen van appels, vastgezet met punaises (in die ouwe MiBa gebruikten ze warme lijm uit een spuitpistool). Mijn vrouw vroeg nog of ik die punaises eruit zou halen maar er zit een plastic hoesje overheen dus ik ga ervan uit dat er geen roestplekken zichtbaar worden.

MacArthur

Citaat van: Lucien op 22 april 2024 12:56
De drukinkt van vroeger zal tegenwoordig wel niet meer mogen. Daar zat best wel wat troep in als ik mijn oom zaliger mag geloven (en due had een drukkerij).

Oh dat geloof ik graag. Op de lagere school vroeger geëxperimenteerd met de schoolkrant drukken (dus letters zetten, inkt eroverheen, papier erop en aandrukken) en meestal hadden we aan terpentine om de inkt eraf te krijgen niet voldoende. Nu met water en zeep is het ook zo weer weg..  :laugh:

Lucien

Klopt. De drukkerij was deels ook nog met lettertekens en zetwerk. Die inkt ging er alleen af met een speciale soort zandzeep, en dan nog moest je hard boenen.
En met handschoentjes werken was lastig, dus altijd vieze handen.
Eenmaal op je kleding kon je het wel vergeten, kreeg je er nooit meer uit.
Lucien

MacArthur

En wederom met 4 laagjes krantenpapier erover. Het ziet er nog wat kreukelig uit maar dat trekt weg na droging (en anders maak ik er wel wat van.. In de natuur is ook niet alles strak en recht)

Er liggen al wat stukjes rots klaar voor bevestiging op de steile rand. Dat wordt erop geplakt zodra de onderlaag droog is, anders gaat het krantenpapier scheuren en kunnen we weer opnieuw beginnen.
En die punaises zien we niet meer terug..

MacArthur

Citaat van: Lucien op 22 april 2024 13:03
Klopt. De drukkerij was deels ook nog met lettertekens en zetwerk. Die inkt ging er alleen af met een speciale soort zandzeep, en dan nog moest je hard boenen.
En met handschoentjes werken was lastig, dus altijd vieze handen.
Eenmaal op je kleding kon je het wel vergeten, kreeg je er nooit meer uit.

Wij hadden schorten voor, die waren al "ingewerkt" met inkt. Leuke school hoor, heel veel geleerd over handvaardigheid en omgangsvormen. Geen idee of dat soort scholen tegenwoordig nog bestaan.  :)

Lucien

Gezien het gebrek aan handvaardigheid en omgangsvormen bij de gemiddelde jongere vrees ik van niet  ;D
Lucien

MacArthur

Omdat het landschap moest opdrogen kon ik daar niet mee verder, dus de steen-overslag aangepakt met gekochte stripjes hout (1.8x1.8 mm. Eigenlijk wilde ik 1x1 maar zelf snijden zag ik niet zitten). Na droging komt er een laagje zachtblauw overheen, conform het origineel. Voor het "gat" links komt een deur (aan een metalen rail erboven) en achter het "gat" rechts komt een Becherwerk met gaas ervoor. Het gat helemaal rechts in de vloer is voor de steenstort, dat wordt wat geëxperimenteer dus fingers crossed dat het lukt..  (y)

MacArthur

Ik ben al enige tijd "fan" van Otto Kurbjuweit, verzamel zijn magazines en een paar boeken voor inspiratie met smalspoor en industriële objecten (deze steen-overslag is daar een van) en kwam deze halte tegen op de site van Jaffas Mobashop. De tegenhanger hiervan, een Jugendstil kiosk, staat op de 0m baan van Otto. Gelaserd in 1mm karton met uitstekende pasvorm en voor maar 45 euro is dit mijn eerste echte kitje in schaal 0. Alleen het dak moet er nog op, dat worden strookjes zwart schuurpapier conform de handleiding van Hans Jürgen (Jaffa)..

Groet, Marco

Ronald Halma

MacArthur

Citaat van: Ronald Halma op 22 april 2024 14:00
Mooi ding! (y)

Ja klopt, op Jaffas Mobashop stonden nog meer schaal 0 gebouwen, overwegend Duits natuurlijk, maar mooi gelaserd en redelijk geprijsd.
Sinds Hans Jürgen vorig is geopereerd staat er echter aanzienlijk minder op z'n website. Misschien komt dat nog, ik blijf hopen..

Grt, Marco

MacArthur

Gisteravond de rotsen (Woodland Scenics) geverfd, eerst Heki lichtgrijs sterk verdund als basis, daarna de onderzijde met Heki donkergrijs (asfalt heet dat geloof ik) verdund voor de plekjes waar de zon zelden komt, gevolgd door een wash van middelgrijs en tenslotte nog wat highlights van Busch Sandbeige. Ik verf meestal nat in nat, zodat de gradaties mooi in elkaar overlopen. Na droging komt daar nog een drybrush met wit cq lichtgrijs overheen en soms ook wat Artitec poeders om korstmossen en algengroei te imiteren.