Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

RhB-Mikey

Dat gaat weer mooi worden! (y)

Wanneer kan ik jou inhuren voor mijn volgende project?!? ;D
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

Gerard van de Weijer

Ziet er weer fantastisch uit , volg je op FB ook al

Ronald Halma

Citaat van: Lucien op 25 maart 2024 12:55
De webshop heette toentertijd iets met Steam of Rails in the Bush op Ebay. Bestaat al lang niet meer.

Zoiets... had altijd mooi spul. Was zo ineens weg. Steam in the Bush was het :)

MacArthur

Wanneer kan ik jou inhuren voor mijn volgende project?!?

Nou dat kan, na Valkenburg 2024 is de opdrachten map nagenoeg leeg, dus zeg 't maar..   :laugh:

Grt, Marco

MacArthur

En weer verder gebouwd. Dit zijn de landhoofden van de trestle. 2 plankjes 12mm multiplex, hoekjes aan de bovenkant uitgezaagd en "bekleed" met blauw 2mm foamplaat, daarna de hoekjes gestuct met Alabastine en daarna horizontaal glad gestreken met AK Concrete. Dat is mooi spul, hoewel inmiddels al aardig ingedroogd. Na een nachtje drogen geverfd met Heki licht- en donkergrijs en vervolgens verweerd met Artitec poeders. En daarna vastgelijmd met houtlijm.

Het ziet er nog wat rudimentair uit maar later, bij de landschapsbouw, komt dat wel goed (klimop wat er tegenaan gaat groeien bijvoorbeeld).

MacArthur

Ook de pijlers van de trestle werden overeenkomstig aangepakt. Het grootste deel van de "betonnen" sokkel verdwijnt dadelijk in de helling, maar het is in ieder geval aangepakt want er komt een moment dat ik er niet meer bij kan om het te detailleren. Scenerybouw is vooruit zien, dat heb ik afgelopen 30 jaar wel geleerd..  ;D

MacArthur

En vervolgens de houten balkjes 6x6 mm weer (in verstek) gezaagd, kopse kanten geverfd en vastgelijmd aan trestle en landhoofden.
Na de Paasdagen verder met het brugdek en de helling..

Fijne Pasen iedereen !

Groet, Marco

MacArthur

Voor de geplande overslag van steenslag moet iets proportioneel aantrekkelijks gebouwd worden. Daarbij maak ik gebruik van de steenbreker van Koblach zoals beschreven in Otto Kurbjuweits' Mittelpuffer HKS1 uit 2003, die Lucien aan me uitleende. Otto heeft alle kanten van het gebouw in 1:45 getekend en voorzien van foto's van het origineel, compleet met de maten. Nabouwen is dus een makkie...denk je..  ;)

MacArthur

Dit is de basis: 2 mm grijs karton op een verhoging van 2cm dik piepschuim, afgewerkt met Alabastine plamuur. De Peco 0e kiepwagentjes passen er prima onder, en net als bij het origineel past de loc er dus niet onder.

MacArthur

De volgende stap is het "bekleden" met houten latjes, dit zijn op maat gezaagde koffie houtjes. Gelukkig dat ik jaren geleden een Proxxon zaagtafeltje kreeg van mijn lieve partner anders had ik nu geen vingers meer over gehad.. Houten latjes zijn vastgelijmd met Sticky Glue, dat ik ook gebruik voor de kartonbouw.

MacArthur

En de andere kant met een toegevoegd niet-functioneel laadspoor (het linkerspoor om precies te zijn). Rechts eronder de "betonnen" fundamenten voor de laadvloer en de verticale steunen, wederom piepschuim met een laagje AK Concrete eroverheen. Dat wordt natuurlijk nog geverfd zodat het wat realistischer wordt. Achter de deuropening links komt een imitatie 'Becherwerk'.. Bij het origineel werd grof gesteente aan de achterzijde naar binnen gekiepert, gebroken in een trommel en gedeponeerd in het verlaagde opslag. Voor overslag werd het gravel met een emmerlift naar boven gehaald en via stortgoten kwam het in de kiepwagons. Tikkie omslachtig maar daar hou ik wel van.
Zoiets functioneel maken wordt wel een dingetje dus ik ga dat proberen te versimpelen..

Wordt vervolgd !

Groet, Marco

Lucien

Lucien

Ronald Halma