Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

MacArthur

Vorig jaar op bezoek geweest (voor de allereerste keer !) bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) in Heteren in het goede en aangename gezelschap van een groepje Beneluxspoorders. Een leuke rondleiding in de loodsen, een ritje achter een locje en een uitgebreid bezoek aan de steenfabriek gecombineerd met fantastisch zonnig en warm weer zorgde een memorabele en dus geslaagde dag !  (y)

Tijdens een rustpauze op het terras kwam plotseling ter sprake dat men dit jaar een jubileum zou vieren, en een paar smalspoor modelbaantjes zou wel leuk om dan te tonen. Blijkbaar heb ik iets te enthousiast gereageerd want al snel werd ik gevraagd om een baantje te bouwen. Ach, dat was zomer 2023 dus tijd zat, en eerlijk gezegd was ik het alweer half vergeten totdat begin januari Rogier (hier werkzaam onder het pseudoniem Spoorijzer) mij mailde om me eraan te herinneren. Aiaiai..ik was net druk bezig om Port MacArthur netjes af te bouwen en dan zoiets..  ::)

Maar afspraak is afspraak en dus werd recent hout ingekocht bij de Hornbach, een plan had ik al enige tijd liggen (Avalon Brickworks van de site van Carl Arendt) en rails en wissels in 0e had ik ook al liggen.
Van Lucien Eijdems kreeg ik een collectie Peco kiepwagentjes en zelf had ik jaren geleden de laatste voorraad Peco 0-16.5 witmetalen kitjes van Smalspoor Nederland overgenomen en al deels gebouwd; dat moest nu een goede bestemming krijgen.

Kortom, er moet nu gebouwd worden, de klok tikt en nog 3 maanden te gaan. Gaat me dat lukken ??

De vorderingen na afgelopen weekend. Nu de boel aansluiten en proefrijden..

Ronald Halma

phdirk

Hallo Marco,

Ik heb er alle vertrouwen in jou kennende.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Scratchbuilt

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

spoorijzer

Natuurlijk gaat dat lukken  ;D. Maar serieus, ik hoop niet dat ik je teveel druk geef, het moet hobby blijven  (y).

Het ziet er al leuk uit, Carl heeft een prachtige bibliotheek met fraaie designs.

Groeten,
Rogier

Lucien

Gezien je soms hoge tempo, zeker vergeleken met mijn hollen-of-stilstaan-aanpak, gaat je dat vast lukken. Dan et je de aankleding van Dick's baantje maar even op een lager pitje  ;)
En zoals mijn voorgangers al schreven: volgen staat aan.
Zondag dikke portemonnee mee naar Ontraxs?  ;D
Lucien

MacArthur

Al een week geen update, en ook geen foto's...
Afijn, er zit het een en ander behoorlijk tegen. Een steep learning curve zal ik maar zeggen.

Allereerst het sporenplan, dat komt van de Carl Arendt site, Avalon Brickworks in 0-16.5. Het bleek algauw niet te passen met de standaard Peco 0e wissels en ook de boogstralen zijn idioot krap. Enige navraag in de Facebook groep Micro Layouts leerde dat de oorspronkelijk ontwerper de wissels zelf had gebouwd voor ultrakorte 2-assers. Het Fleischmann Magic Train materieel is niet zo immens groot maar het heeft wel moeite met de krappe bogen; dat gaat enorm ten koste van de trekkracht. Weer wat geleerd dus, volgende project wordt rechttoe-rechtaan..

Dan de electra, bij het testrijden kwam ik erachter dat 1 spoor stroomloos gezet diende te worden als er 2 lokjes op de baan staan (er wordt analoog gereden met een Gaugemaster Walk Around Control). Dus de soldeerbout opgestookt, draadje tegen de rail, wat soldeer erbij en de railschoenen smolten als sneeuw voor de zon, dus de rail (die stevig onder spanning stond in de boog) knalde meteen op standje breedspoor. Ik zal niet herhalen wat ik geroepen heb maar blij was ik allerminst. Gisteravond een oude H0 minder-flex rail gebruikt voor die sectie en het zit nu redelijk maar niet perfect.

Bij het testrijden met het Peco 0-16.5 materieel begonnen met 5 kiepwagens van witmetaal, daar vielen binnen een halfuur 3 stuks door hun assen, dus dat wordt opnieuw bouwen dit weekend, plus alles voorzien van Kadee klauwkoppelingen. En eigenlijk wilde ik dan al met de scenery opbouw gaan beginnen...

Tenslotte zou een wissel aandrijving wel fijn zijn, dan kan ik achter de baan blijven tijdens de presentatie in plaats van iedere keer handmatig de wissels omleggen. Nu wil ik het ook simpel houden dus in deze groep iets gelezen over fietsspaken met kroonsteentjes waarmee geĆ«xperimenteerd moet gaan worden, ook dit weekend, dus fingers crossed dat het gaat lukken. 

Al met al een mooie instapcursus voor smalspoor in een grotere schaal, 0e is nieuw voor mij maar gelukkig kan ik terugvallen op de ervaring van de vrienden hier  (y)

Groet, Marco

Ronald Halma

Ok, leercurve  :) Fleischmann MT gaat door minimaal 36 cm radius dus 72 cm boog. Solderen; gaat prima als je idd de bout niet te heet hebt. Weet niet wat je gebruikt hebt maar lijkt een zware vaste bout te zijn. Koop een Conrad ding voor 25 euro, is regelbaar en nog veel belangrijker; beheersbaar  ;D

Citaat van: MacArthur op 21 maart 2024 11:35
Ik zal niet herhalen wat ik geroepen heb maar blij was ik allerminst.

Ja, je kent ineens woorden waar je voorheen nog nooit van gehoord hebt  ;D ;D

Lucien

Dat is even pech Marco.

Maar even kort reageren:
O-16.5 rails nodig > ik heb er nog zat.
Als je aandrijvingen zoekt heb ik nog wel wat van die Conrad aandrijvingen, anders nog een paar DCC gestuurde aandrijvingen.
De techniek met  slangetjes en microswitches kan je bij mij onder alle baantjes komen afkijken, microswitches heb ik ook nog liggen.

Overigens kun je de onderstellen van de MT wagens wat verlagen en plakken zodat de rasstandaard wat korter en meer tramachtig wordt. Nadeel is dan wel dat ze in de bogen wat verder uitzwaaien.

Ik hoor wel als je ergens hulp of ondersteuning nodig hebt. Je weet dat ik weinig tijd en geld heb, maar spullen en rommel des te meer  ;D
Lucien

MacArthur

Citaat van: Lucien op 21 maart 2024 11:44
Dat is even pech Marco.

Maar even kort reageren:
O-16.5 rails nodig > ik heb er nog zat.
Als je aandrijvingen zoekt heb ik nog wel wat van die Conrad aandrijvingen, anders nog een paar DCC gestuurde aandrijvingen.
De techniek met  slangetjes en microswitches kan je bij mij onder alle baantjes komen afkijken, microswitches heb ik ook nog liggen.

Overigens kun je de onderstellen van de MT wagens wat verlagen en plakken zodat de rasstandaard wat korter en meer tramachtig wordt. Nadeel is dan wel dat ze in de bogen wat verder uitzwaaien.

Ik hoor wel als je ergens hulp of ondersteuning nodig hebt. Je weet dat ik weinig tijd en geld heb, maar spullen en rommel des te meer  ;D

Bedankt Lucien, fijn dat ik op je kan rekenen !
Maar ik probeer het eerst zelf. Met een halve eeuw modelspoor ervaring moet ik onderhand toch wel iets zelf kunnen uitvogelen ?  ;D

Groet, Marco

spoorijzer

Balen dat het even tegenzit! Helaas wel erg herkenbaar en misschien voor de volgers goed om te lezen?

Wat betreft de Peco 0e kipwagens, ik heb er 1 van. Heb je daar wel de (kunststof) lagers gebruikt? Die moeten in de witmetalen aspotten omdat anders inderdaad de assen niet passen. Ik meen kleine witte of zwarte puntjes? Wel goed vastlijmen! Je mag raden hoe ik daar achter kwam  ;D ;D

MacArthur

Citaat van: spoorijzer op 21 maart 2024 15:18
Balen dat het even tegenzit! Helaas wel erg herkenbaar en misschien voor de volgers goed om te lezen?

Wat betreft de Peco 0e kipwagens, ik heb er 1 van. Heb je daar wel de (kunststof) lagers gebruikt? Die moeten in de witmetalen aspotten omdat anders inderdaad de assen niet passen. Ik meen kleine witte of zwarte puntjes? Wel goed vastlijmen! Je mag raden hoe ik daar achter kwam  ;D ;D

Kijk Rogier, daar hebben we wat aan  (y)
Nee, deze Peco kiepwagens komen van Lucien, die heeft ze gebouwd zonder de aslagers. Misschien is dat een Franse-Bietenbaan-Gewoonte (usance heet dat daar dacht ik) maar het is ook een garantie op uitval van de asjes. Bovendien zijn die dingen van kunststof en dat zorgt in combinatie met de witmetalen bovenbouw voor een aanzienlijke overbelasting.
Een Magic Train lokje trekt er 3 door de bocht voordat 'ie zuchtend tot stilstand komt, prototypical allerminst want ik schat zo in dat jouw Spoorijzer er een stuk meer trekt, zo'n 20 denk ik.

Afijn, ik heb morgen vrij genomen (de bovenleiding van de Metro in Vlaardingen ligt eruit dus dat wordt chaos in de spits) en ga dan fijn knutselen..  :D

Groet, Marco

MacArthur

Na een weekendje bouwen al redelijk opgeschoten. De wissels worden nu aangedreven door 2 Peco wisselmotoren (uit de oude voorraad van de Hoekse Lijn) en bediend met 2 schakelaars achter de baan.

Daarna foamplaat onder de rails gelijmd (voor geluidsdemping, zo'n bak is toch een enorme klankkast) en daarna bruin geverfd.

Rails en dwarsliggers bruin en roestbruin geschilderd met Tamiya XF64 roodbruin en XF10 khakibruin (m'n standaardverven voor dat soort klusjes) en na droging meteen de bovenkant van de rail schoongemaakt met een oude railrubber. Daarna met Heki lichtgrijs de bovenzijden van de dwarsliggers gedrybrushed.

Dan de pijlers van de trestle: eerst gaatjes geboord in de grondplaat voor de stabiliteit en voor de lagere delen opvulblokjes gezaagd en van gaatjes voorzien. Spijkertje in de middelste staander voor extra houvast en alles vastgelijmd.

Vervolgens houten latjes van 6x6 mm (dat zijn de vuurpijl houtjes die m'n vrouw en ik al jaren op Nieuwjaarsdag in de buurt gaan verzamelen !) geverfd met Heki Lasurfarbe, dat geeft een mooi verweerde uitstraling en laat de houtnerven intact. Na droging op maat gezaagd (deels ook in verstek) op de Proxxon zaagtafel, en vastgelijmd op de pijlers.

Daarnaast een stapeltje koffie-roer-houtjes geverfd met de Lasurfarbe en die zal ik vanavond op maat zagen en plaatsen op de trestle. Hier rusten dan de dwarsliggers op. Daarna de landhoofden afwerken (waarschijnlijk beton-look van foamplaat) en dan kan de scenery bouw gaan beginnen..

Kortom, het loopt lekker zo. Geen haast maar rustig doorwerken, af en toe afstand nemen en het resultaat bekijken.  :)

MacArthur

Detail van de pijler opbouw. Dit schijnt een kitje geweest te zijn uit AustraliĆ«. Ik ben er nog niet achter van welke producent. De details zijn wel mooi.  (y)

Grt, Marco

Lucien

De webshop heette toentertijd iets met Steam of Rails in the Bush op Ebay. Bestaat al lang niet meer.
Toen was verzending vanuit Australiƫ met de toen geldende wisselkoers nog heel erg interessant.
Lucien