Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

MaraNCS

Volgende keer kun je vast terecht bij mijn vriendin in Rijswijk.
Geen idee of ik dat hier mag zeggen maar B&B in Rijswijk, Gelderland. Niet superduur en prima plek.
Kijk ook op wat grotere afstand, je vindt vast plekken die geen 3 sterrenprijzen vragen.
Station Baarn HIJSM

MacArthur

We werden al vrij snel naar de opgeruimde werkplaats gebracht, "Zoek maar een plekje" en omdat Lucien nog met Yurze zou komen hielden we daar rekening mee. Port MacArthur (1x1.6 m) had hier echter niet gepast, tenzij pontificaal in het midden. Schragen opgezet, tafelkleed er overheen gedrapeerd, baantje erop, elektra aangesloten en binnen een kwartier is alles operationeel. De Fleischmann Magic Train K3 kon nu rondjes rijden, de Peco kiepwagentjes konden geduwd en getrokken worden.

Om een uurtje of negen begon ik me ongerust te maken waar Lucien bleef, dus whatsapp gecheckt en daar stond een berichtje op, iets over een Dacia en een waarschuwingslampje gevolgd door een garagebezoek dat terstond moest plaatsvinden, oftewel voorlopig geen Yurze. Bij tienen werd dat opgevolgd door een definitieve afmelding, dus daar stonden we "alleen" met het GSS Jubileumbaantje in de werkplaats. Inmiddels kwamen de eerste bezoekers dus de show must go on..

MacArthur

De zaterdag was heet...27 graden buiten en in de werkplaats een graadje koeler. Gelukkig stonden de deuren tegen elkaar open en konden we vrij consumpties krijgen, maar de treintjes begonnen kuren te krijgen. Voor de werkplaats stond de nieuwste aanwinst rook uit te braken, de Laura spuwde rook uit vermengd met stukjes kolen en as en ook de werkplaats was dampig en vettig. Kortom de baan moest ieder half uur worden schoongemaakt en ook de wielen van de lokjes vergden de nodige reiniging.

De schare kinderen, opa's en oma's, hobbyisten en dienstvaardigen (er liep iemand in volledige camouflage outfit !) maakten dat echter ruimschoots goed. Prachtige verhalen over van alles, vaak getriggerd door een scene op het baantje of de bezienswaardigheden in of bij de werkplaats zorgen voor een heerlijk sfeertje. Daar doen we het voor; Renate en ik houden daarvan, de interactie met bezoekers is voor ons de drijfveer om regelmatig wat nieuws te bouwen en te laten zien.

Rogier komt even langs, en Tjalling, dan weer iemand die ik eerder heb ontmoet en tenslotte zit er groepje hobbyisten bij elkaar te beraadslagen wat voor baantje er de volgende keer gebouwd en geĆ«xposeerd moet worden. Dat maakt het leuk en interessant, zeker in deze omgeving  (y)

De volgende dag rond twaalf uur verschijnt daar dan de lang verwachte lotgenoot uit Roosendaal, bepakt en bezakt. 2 Dozen met zelfbouw 0e materieel om "proef te rijden" op de GSS Jubileumbaan, gade geslagen door onwetende bezoekers die echt geen idee hebben wat de dozen van Pandora allemaal bevatten.  ;D

Hierbij dus een Heeresfeldbahn lokje op basis van een Roco 93-er. En nee, deze kwam niet door de bocht..

MacArthur

Nog zo'n zelfbouw van Lucien, een Billiard dacht ik, helemaal opgebouwd uit styreen, inclusief de veren pakketten. Het misstaat hier niet ..

MacArthur

Nog een zelfbouw van Lucien, onder de steenstort installatie: een Heeresfeldbahn diesellokje, ook wel bunker lokje genoemd, super klein profiel met prototypical koppelingen waar je echter niets mee kan op een GSS Jubileumbaan, dus dat mag nog aangepast worden. Dit lokje op een Roco NS Sik chassis, vijfpolige motor analoog en rijdt super. Als het effe kan komt 'ie meer op deze baan. 

MacArthur

Naast een collectie stalen 0e open goederenwagens (de zgn Bitry-La Sucre-bietenwagens) heeft Lucien deze gesloten goederenwagen gebouwd op basis van een Mainline onderstel met styreen bovenbouw, alleen het dak ontbreekt nog. Deuren scharnieren netjes en sluiten ook mooi. Wat een werk zit hierin..  :)

MacArthur

En tenslotte deze Franse railbus die na enig inrijden trouw de rondjes trok. Het past allemaal net door de tunnels heen. Ook deze gaan we vaker zien op de GSS Jubileumbaan.

Om iets over vijf was het Jubileum weekend afgelopen, wij vonden het zeer geslaagd en willen de organisatie bedanken voor het grandiose festijn. Graag zijn we volgend jaar weer van de partij (met een ander baantje wellicht ??)

Groet,
Marco & Renate

Lucien

Die kleine Billard niet niet Marco, dit is een kit van Trains d'Antan.
Lucien

spoorijzer

Citaat van: MacArthur op  1 juli 2024 12:54
Graag zijn we volgend jaar weer van de partij (met een ander baantje wellicht ??)

Weet je het zeker? Je weet waar de vorige belofte tot geleidt heeft  ;D ;D

Dank voor de complimenten, ik zal het doorgeven aan de organisatie!

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

Mooi verslag Marco. dank je!

Citaat van: spoorijzer op  1 juli 2024 13:15
...ik zal het doorgeven aan de organisatie!

Groeten,
Rogier

Heb nog een Civil War smalspoor baantje, hou me aanbevolen  ;)

Lucien

Dat wordt een grotere ruimte regelen Rogier, het werkplaatsje kan net 3 minibaantjes aan  ;D
Lucien

Ronald Halma

MacArthur

Citaat van: Lucien op  1 juli 2024 14:04
Dat wordt een grotere ruimte regelen Rogier, het werkplaatsje kan net 3 minibaantjes aan  ;D

Ik begreep dat de werkput 2 meter diep is, dus we kunnen ook de diepte in bouwen..  :angel:

MacArthur

Citaat van: Ronald Halma op  1 juli 2024 13:53
Mooi verslag Marco. dank je!

Graag gedaan Ronald, het was meer dan de moeite waard !  (y)

MacArthur

Citaat van: Tjalling op 30 juni 2024 09:30
Dit is een heel leuk baantje geworden.
Ook vandaag nog te zien tijdens het jubileum van de GSS.

Www.smalspoor.nl

Groet,
Tjalling

Bedankt voor je bezoek en bemoedigende woorden. Ben benieuwd hoe je Franse H0m baan eruit komt te zien, hou me a.u.b. op de hoogte.

Groet, Marco