Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 23 september 2023 09:54

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Arriva wil vanaf 2026 een aantal spoorlijnen gaan exploiteren waar nu nog NS-treinen rijden. De vervoerder wil op termijn 24 stoptrein- en 2 intercitytrajecten overnemen, zegt Arriva-topman Anne Hettinga tegen de Volkskrant. Om dat voor elkaar te krijgen, stapt de vervoerder naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Die spoorlijnen behoren tot het hoofdrailnet. Sinds jaar en dag wordt de concessie daarvoor onderhands gegund aan de NS, dat daarmee gevrijwaard blijft van concurrentie. Vervoerders als Arriva verzetten zich daar al langer tegen, ook via de rechter, maar tot nu toe zonder succes.

De rest van het artikel vind je hier.....https://nos.nl/artikel/2491491-arriva-topman-24-stoptreinen-en-2-intercity-s-van-ns-overnemen

Marc tramt

Arriva=Deutsche Bahn
Kunnen we deze onzin van nationale spoorwegmaatschappijen die in elkaars achtertuin gaan concurreren stoppen?
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald69

Marc,

Klopt maar dit is een persoonlijke hetze van die Hettinga tegen de NS. Deutsche Bahn heeft hier geen belang bij.
Grt, Ronald.

Jeronimos

Jeroen

Ronald69

Nee, Zij hebben zelf de grootste moeite om de dienstregeling rond te krijgen laat staan om treinen in Nederland te gaan rijden.
Grt, Ronald.

Harryku

inderdaad Ronald, laten ze eerst maar eens zorgen dat ze de problemen die ze nu al hebben
op de lijnen die ze rijden oplossen voor dat ze gaan uitbreiden.
m.vr.gr.
Harry.

Thom

Citaat van: Ronald69 op 23 september 2023 11:43
Nee, Zij hebben zelf de grootste moeite om de dienstregeling rond te krijgen laat staan om treinen in Nederland te gaan rijden.
Dat staat bedrijfstechnisch natuurlijk los van elkaar.
Wat er in Duitsland gebeurd is DB regio en DB Fernverkehr, en wat hier in Nederland gebeurd is Arriva.

Allemaal van het zelfde concern, maar onderling gewoon losse bedrijven die los van elkaar functioneren hoor.

hrp

Waar haalt Arriva over twee jaar die treinen vandaan om tussen Zwolle en Utrecht en de Zeeuwse lijn te rijden?
Hebben ze nog ergens een blik treinen of kopen ze de Koplopers op?

Wel fijn natuurlijk dat ze bij stremmingen altijd een beroep kunnen doen op hun bussen.
Groet,
      Ronald

JoopSpoort

Wij moeten in Nederland weer aan die vermaledijde marktwerking die zijn onnut allang heeft bewezen (gezondheidszorg, energie). We zijn weer eens te braaf. In het buitenland spelen ze vals met de marktwerking, TER is een dochter van SNCF, in België heb je volgens mij voor het personenvervoer geen andere bedrijven dan SNCB (maar ik laat me graag corrigeren). Alleen Duitsland heeft veel regionale ondernemingen en Regiobahn (DB).

Afgezien van het feit dat Arriva slechts delen van een lijn wil, bijvoorbeeld Zwolle-Lelystad, terwijl de huidige lijn Zwolle-Amsterdam is, waarna de trein uit efficiency overwegingen doorrijdt naar Leiden/Den Haag. Doorrijden gaat immers sneller dan kopmaken. Je zult dan maar in Dronten wonen en dagelijks naar Almere-Oostvaarders moeten, dan mag je voor zo'n kort traject van 40 kilometer ook nog een keer overstappen.

Wat mij betreft zijn in NL alle treinen weer geel met een blauwe band, dus gewoon nationale spoorwegen als het om personenvervoer gaat.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Harryku

m.vr.gr.
Harry.

spoorfan

Arriva heeft zelf in het noorden een onderhandse vergunning gekregen.
Tijd dat daar een einde aan komt.

spoorfan

Klaas Zondervan

Citaat van: JoopSpoort op 23 september 2023 12:11
Wij moeten in Nederland weer aan die vermaledijde marktwerking die zijn onnut allang heeft bewezen (gezondheidszorg, energie).
Het is wel iets wat door de EU is opgelegd. Maar het is ook waar dat Nederland altijd voorop loopt om dit soort regels in te voeren. terwijl andere landen hun best doen om die regels te omzeilen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

hrp

Dat zal onze koopmansgeest zijn om braafste leerling van de klas te willen zijn.
Zo verkoop je lekker veel nieuw materieel bij nieuwe aan aanbesteding. Of je maakt als bedrijf elke bushalte rolstoelvriendelijk om vervolgens te snijden in de dienstuitvoering. Heeft "bouwend Nederland" er elk profijt van gehad.
Groet,
      Ronald

Alexander

En de klanten mogen nog meer met de OV chip card gaan in en uit checken, bij het overstappen. Lekker klantvriendelijk weer. Maar goed daar denken de dames en heren met chauffeur natuurlijk niet aan.

Groeten, Alexander

Ben

Wat een cynisme. Verlaat dit land zou ik zeggen en vestig je daar waar het allemaal toppie voor elkaar is. Ik ken wel een paar van die landen waar alles van staatswege is georganiseerd.