Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Euromodel / Philotrain 9001 VAM-wagens: welke assen/wielen?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door VAM65, 6 maart 2023 08:41

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Ik heb destijds onder mijn Euromodel / Philotrain VAM-wagens Roco-gelijkstroomassen gemonteerd. De diameter van de wielen daarvan is volgens mijn analoge schuifmaat ietsjes kleiner dan 11 mm. Het valt me op dat de wagens een aardig stukje lager staan dan de grijze Roco VAM-wagens. Wie weet welke assen een beter alternatief zijn? 

Pauldg

Ik kan mij niet voorstellen dat VAM wagens grotere wielen hebben dan 1000 mm. En wat je hebt klopt dan precies. Om de wagens een mm hoger te krijgen moet je wielen van 2 mm meer monteren en dat is al snel te gek. Zit het issue niet ergens anders? Ringetjes tussen draaistellen en bak? De stabiliteit wordt er natuurlijk niet beter van, maar proberen kan altijd.
Boomshanka!

VAM65

Die ringetjes is misschien wel een idee. Ze zaten er destijds niet bij, en werden ook niet in de bouwbeschrijving genoemd. Heb je enig idee waar ik die kan kopen? 

Pauldg

Gewoon bouwmarkt of Ali oid. Paar simpele messing ringetjes van de juiste diameter. Ik heb al een tijdje geen Euromodel meer, dus ik weet niet exact hoe de bevestiging zit. In mijn herinnering zit er een plastic pen door het draaistel van onderen.
Boomshanka!

Remunj

Gewone sluitringtjes zoals bij Praxis / Gamma te krijgen zijn.
Gr.
Eric

Pauldg

Maak eens een foto van een Euromodel en een Roco buffer aan buffer. Ik ben nu wel benieuwd. Grote kans dat de Roco's net te hoog staan overigens.
Boomshanka!

VAM65

Nee, dat is niet het geval, want dan zouden alle wagens en locomotieven van Roco te hoog staan, plus, hoe zou ik die dan moeten verlagen?

Die sluitringen zijn M3. Is dat niet een beetje (te) lomp? Zouden de ringen van Artitec voor de Plan E  rijtuigen een alternatief zijn? Er vanuit gaande dat Artitec ze nog heeft...

Erik_omBC

Die draaistellen zien er bijzonder uit. Zitten de assen wel goed in de lagers?

Pauldg

Erik heeft een punt. Het hart van de wielen correspondeert niet met de plek van de aspot. Tja, hoe los je dat nou weer op....
Boomshanka!

Pauldg

En de buffers van het Roco model horen in het echie exact in het midden van het omgekeerde U profiel van de bufferbalk te zitten. Ik krijg het gevoel dat ze tegen de bovenkant aan zitten. Waarschijnlijk om de koppeling meer ruimte te geven.
Boomshanka!

VAM65

Citaat van: Erik_omBC op  6 maart 2023 11:38
Die draaistellen zien er bijzonder uit. Zitten de assen wel goed in de lagers?

Daar heb je een punt. Zodra ik de wagen op de rails zet, zie je ze inderdaad iets omhoog verschuiven uit het midden. De assen + wielen zijn dus te smal! Hm, dat verandert mijn oorspronkelijke vraag!

VAM65

Hadden die eerste generatie groentewagens van Artitec niet datzelfde euvel?

Erik_omBC

Ik meet vanavond de asmaat wel op van mijn wagens.

VAM65

Pauldg

Zitten de oorspronkelijke draaistellen er nog onder of de nageleverde van ander kunststof?

Oplossing is denk ik geen langere assen, maar messing lagerbusjes, van die holle kegeltjes monteren
Boomshanka!