Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Euromodel / Philotrain 9001 VAM-wagens: welke assen/wielen?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door VAM65, 6 maart 2023 08:41

Vorige topic - Volgende topic

TonM

Als je ze te pakken krijgt: Voor het monteren het puntje afknippen of -vijlen. Je wilt niet dat het puntje aan de buitenkant door de plastic aspotten steekt.

Grtz, Ton

Pauldg

Nuttige tip Ton. Sowieso om een typenummer te hebben. Gibson heeft ze vast ook voor 7mm / schaal 0
Boomshanka!

VAM65

Even een nieuwe tussenstand. De eerste 2 draaistellen heb ik aangepast, en nu is de hoogte van de wagon idd nagenoeg gelijk aan de Roco's. Bij de tweede wagon kwam ik erachter dat de draaistellen daarvan niet meer uit elkaar kunnen omdat ze met 2-componentenlijm zijn gelijmd. Ik heb bij eentje geprobeerd, en krak, die was kapot. Gelukkig had ik nog een Euromodel reservedraaistel.

Mijn eerste gedachte was toen, ik doe ze in de verkoop. Toen opperde een maat van mij om er Roco-draaistellen op te zetten.  Ik heb er eentje van een Roco 66058 afgehaald,  maar daarvan is het palletje te te dik voor het gaatje dat in de Euromodel zit. Voordat ik een boor erin zet en daarna het oude draaisteel er niet meer in kan zetten, weet een van jullie of die Roco's er onder passen?

Pauldg

Roco draaistellen horen niet onder de vooroorlogse Euromodel wagens. Het is een totaal ander model draaistel. Ik zou dan nog eerder Amerikaanse diamond draaistellen er onder zetten, dat lijkt er nog een klein beetje op.
Boomshanka!

VAM65

Die draaistellen zie je amper, en zo'n purist ben ik niet. Vandaar ook mijn vraag of ze eronder passen.  En waar zou ik die Amerikaanse draaistellen kunnen vinden?

Pauldg

Oke, de asafstand van de Minden-Dorsfeld draaistellen (die onder de Roco zitten) is gelijk aan die van de vooroorlogse VAM wagens. Dat is wellicht het meest opvallende ding. Dan kan je het wel doen. Ik zou proberen om het draaistel aan te passen en niet de wagenbak. Draaistellen koop je wel nieuw

Boomshanka!

VAM65

Daar heb je een punt, alleen de oude draaistellen worden met een apart pennetje vastgezet, terwijl de Roco's voorzien zijn van een vaste, soort splitpen.

Pauldg

Als de bodem net zo dik is dan zou je in theorie klaar kunnen zijn door de gaatjes voor de draaistellen op te boren tot de dikte van de Roco wagen. Je kan alleen niet meer terug.
Boomshanka!

wmrail

Ik heb hier nog 2 draaistellen van Euromodel, zonder assen! 

gr. Wil

Duoblock

Citaat van: TonM op  6 maart 2023 15:44

Daarna met 2-componentenlijm de (dubbele) gaten gevuld en messing aslagers in de nieuwe gaten geduwd.
Mooie oplossing met de aslagers !
Trouwens de aslagers kun je ook overwegen met een soldeerboutje te fixeren.
Als je ze iets verwarmt aan de as kant en tegelijk in de draaistelzij(achter)kant drukt, fixeren ze ook muurvast. Wel met beleid verwarmen zodat het draaistel niet smelt.

VAM65

Citaat van: Pauldg op 29 maart 2023 14:37
Als de bodem net zo dik is dan zou je in theorie klaar kunnen zijn door de gaatjes voor de draaistellen op te boren tot de dikte van de Roco wagen. Je kan alleen niet meer terug.
Klopt. Ik zal de lengtes van het losse pinnetje van de Euromodel en het vastgegoten pinnetje van de Roco even opmeten.

VAM65

Eindverslag: de Roco-draaistellen bleken uiteindelijk te hoog te zijn, en draaiden ook niet goed/vrij onder de bak.  Wat uiteindelijk dé oplossing was, was toch de oorspronkelijke draaistellen gebruiken, en een plastic ringetje van 1 mm dik tussen de draaistellen en de bak plaatsen. De plastic pinnetjes om ze te bevestigen waar daardoor alleen te kort geworden, maar M2-boutjes hadden precies de goede doorsnede! Door de fijne schroefdraad kun je mooi zover aandraaien dat de draaistellen perfect draaien en voldoende speling hebben om de wagens iets te kunnen laten schommelen.  8)