Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Euromodel / Philotrain 9001 VAM-wagens: welke assen/wielen?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door VAM65, 6 maart 2023 08:41

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Weet ik niet zeker, ik heb namelijk een paar wagens in gebouwde toestand gekocht. Hoe kun je het zien of het de oorspronkelijke of de nageleverde zijn?

Waar kun je die lagerbusjes scoren?

Pauldg

De oorspronkelijke draaistellen waren van hetzelfde materiaal als de wagenbak en dus grijs. De nageleverde zijn door en door zwart. Krab aan de binnenkant wat verf weg en je weet het.

Mail Artitec gewoon of ze nog wat van die lagerbusjes hebben. Model groentewagen. Grote kans en ze zijn daar heel lief!   :laugh:
Boomshanka!

Remunj

Gr.
Eric

TonM

De originele wielen van dit model zijn inderdaad 11 mm doorsnee; de aslengte is 24,8 mm.
Onder het model van VAM65 zitten de originele draaistellen. Om dat te zien hoef je geen verf weg te krabben: bij die draaistellen zaten de de asgaten te hoog ten opzichte van de aspotten. Bij de nageleverde draaistellen is dat gecorrigeerd.
Messing aslagers gaan hier volgens mijn niet helpen, tenzij je in de draaistellen nieuwe gaten boort op de juiste plaats.
Opvulringetjes zijn ook geen ideale oplossing. In de eerste plaats is het pennetje waarmee het draaistel is bevestigd dan te kort en in de tweede plaats steken de draaistellen dan te ver onder de bak uit. Dat laatste valt waarschijnlijk meer op dan het verschil in hoogte met het Roco-model.

Grtz, Ton

Pauldg

Dan zou ik iets heel anders proberen. Een etsje (laten) maken van een draaistel en de draaistelzijkant een aantal keer na laten gieten in resin en er op lijmen. In de ets kan je die lagertjes insolderen dan loopt het beter dan die met vervangende draaistellen van Euromodel.

In tegenstelling tot de Talbot wagens zijn de draaistellen van de vooroorlogse wagens nogal uniek. Een alternatief zou zijn om ze op Amerikaanse diamond draaistellen te zetten en er niet te goed naar te kijken.
Boomshanka!

VAM65

Verrek, dat die aspotten niet tegenover het midden van het gaatje zitten waar de as invalt is mij nog nooit opgevallen. Zo leer je nog eens wat.

Oeps, voor die resin-oplossing ontbreekt mij de kennis en kunde. Dan zou ik nog eerder willen proberen of ik nog ergens nageleverde draaistellen kan vinden.  Ik zal eens bij Scaletrading informeren.
   

IJmc

Dan heb ik aan 1 wagen genoeg voor in m'n 60er VAM.
Hoop gedoe dus om dat goed te krijgen.

Pauldg

Citaat van: VAM65 op  6 maart 2023 14:35
Verrek, dat die aspotten niet tegenover het midden van het gaatje zitten waar de as invalt is mij nog nooit opgevallen. Zo leer je nog eens wat.

Oeps, voor die resin-oplossing ontbreekt mij de kennis en kunde. Dan zou ik nog eerder willen proberen of ik nog ergens nageleverde draaistellen kan vinden.  Ik zal eens bij Scaletrading informeren.


En de asgaten dichtmaken met twee componentenlijm en daarna op de juiste plek nieuwe gaatjes boren en die voorzien van aslagers? Ik denk dat vouwbaar een etsje laten tekenen minder werk is. Resin hoeft eigenlijk niet eens omdat je de oorspronkelijke draaistelzijkanten kan loszagen, licht opschuren en er weer op kan plakken!
Boomshanka!

Rob Ellerman

Citaat van: VAM65 op  6 maart 2023 11:28
Nee, dat is niet het geval, want dan zouden alle wagens en locomotieven van Roco te hoog staan, plus, hoe zou ik die dan moeten verlagen?

Die sluitringen zijn M3. Is dat niet een beetje (te) lomp? Zouden de ringen van Artitec voor de Plan E  rijtuigen een alternatief zijn? Er vanuit gaande dat Artitec ze nog heeft...



Kijk eens naar de veren van de linker wagen..... je draaistel zit volgens mij ondersteboven.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Pauldg

Boomshanka!

TonM

@VAM65,
Voor wat betreft die nageleverde draaistellen heb ik te snel gekeken. Toen ik het nog eens controleerde, bleken de gaten ook daar verkeerd te zitten.

Maar nu de vraag hoe het op te lossen. Ik heb even "quick en dirty" iets uitgeprobeerd met een oud draaistel dat ik nog had liggen:

Eerst heb ik nieuwe gaten geboord boven de bestaande asgaten. Met een 0,4mm boortje net boven de rand van het bestaande gat geboord en vervolgens met een 2,5mm boortje dat nieuwe gat groter gemaakt.



Daarna met 2-componentenlijm de (dubbele) gaten gevuld en messing aslagers in de nieuwe gaten geduwd. Na het drogen van de lijm zitten de lagers vast en zijn de oude gaten opgevuld. (Eventueel nog verder vullen met plamuur.)



Tenslotte de draaistelzijkanten aan de middenbalk gelijmd en de wielen er tussen gezet. Zo op het oog zou het hoogteverschil genoeg moeten zijn om de wagen gelijk te brengen met het model van Roco.



Grtz, Ton

Pauldg

Boomshanka!

VAM65

@Ton: Dank je wel. dat scheelt idd aanzienlijk, en het lijkt mij zelf wel te doen. En die aslagers, waar haal ik die vandaan?   

TonM

Probeer het eerst eens bij Piet Peetoom, oftwel Godfather Models and Supply. Ook te vinden op de beurs in Houten.
Je kan hem bellen of mailen; contactgegevens staan op zijn website. De naam van het artikel is "waisted pinpoint bearings".

Als Piet het niet heeft, kan je het bij de fabrikant proberen: www.alangibsonworkshop.co.uk, artikelnummer 4M63W. Duurt wat langer en het moet ook nog langs de douane.

Grtz, Ton

VAM65