Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Wat mag, en wat mag niet met een 74LS04 (6 x inverter)

in Elektronica en analoog

Gestart door Fidoboy, 16 december 2022 08:07

Vorige topic - Volgende topic

Fidoboy

Ik heb vroeger (40 jaar geleden?) best wel vaak gestoeid met de "mysterieuze" zwarte blokjes, maar ben heel veel vergeten. Mijn vraag is, wat mag ik een 74LS04 nou aanbieden op de ingang. Kan ik ongestraft een +5V van bijvoorbeeld een voeding (dit is een voorbeeld hé, geen zinnige situatie) aanbieden en mag ik dan verwachten dat de ingang van de 74LS04 hoog-Ohmig genoeg is om beschermd te zijn? Of werk je uitsluitend met pull-up/pull-down weerstanden ertussen? (En voordat ik het vergeet) Kun je een LED (20 mW) direct aansturen via één van de (output) poorten?

Frits.
Assumption is the mother of all fuckups.

Klaas Zondervan

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

schipcas

Volgens mij, alleen met pull-up/pull-down weerstanden. Led kan wel maar ook met een weerstand.
Als hadden komt, is hebben te laat!

bask185

Ik deed ff een Google search. En vond dat elke gate 8mA maximaal kon uitsturen. Of het een goed idee is, is vraag 2. Je kan het in ieder geval proberen   ;D

Citeer74LS04 Key Features & Specifications
Supply voltage range: +4.75V to +5.25V
Maximum supply voltage: +7V
Maximum current allowed to draw through each gate output: 8mA
Totally lead-free
TTL outputs
Maximum Rise Time: 15ns
Maximum Fall Time: 15ns
Operating temperature: 0°C  to 70 °C

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MichielB

Hier staat alles in wat je zou moeten weten:

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls04.pdf

Als je een LED op de uitgang wilt zetten zou ik er een voorschakelweerstand tussen zetten.
Groet,
Michiel.

Fidoboy

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 december 2022 08:49
Geeft de datasheet geen antwoord op je vragen?

Als de abacadabra datasheets me ook maar iets zouden zeggen, zou mijn vraag hier niet staan denk ik.

Tnx.

schipcas

Ik moet heel diep in mijn geheugen graven, maar vroeger gebruikte ik de 74** serie altijd met pull-up/pull-down weerstanden en de 40** serie zonder.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fidoboy

Citaat van: bask185 op 16 december 2022 08:58
Ik deed ff een Google search. En vond dat elke gate 8mA maximaal kon uitsturen. Of het een goed idee is, is vraag 2. Je kan het in ieder geval proberen   ;D

Mvg,

Bas

Moet ik dus altijd zoeken naar de Low Level Output Current in een datasheet? (want zo mooi als het daar bij jou staat, ben ik het nog niet tegengekomen in een datasheet). QUOTE: "Maximum current allowed to draw through each gate output: 8mA".

Frits

Eric B

Op de ingangen kan je voor zover ik me nog herinner gewoon keihard Vcc zetten, wel met een pull down naar gnd om zeker te zijn dat hij ook weer laag wordt als dat moet.
Uitgangsstroom staat in de datasheet inderdaad als low level output current, voor een lang leven zou ik die niet hoger belasten dan ca. 50%.
Dus bij voorkeur low current leds, max 2mA of < gebruiken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Fidoboy

Citaat van: Eric B op 16 december 2022 09:27
Op de ingangen kan je voor zover ik me nog herinner gewoon keihard Vcc zetten, wel met een pull down naar gnd om zeker te zijn dat hij ook weer laag wordt als dat moet.

Good point, well delivered! TNX!

Was ook niet de bedoeling om er een LED op aan te sluiten, maar het gold als een voorbeeld. Dus dat zou moeten via een pull-up naar de basis van een transistor, waarbij de collector/emitter mijn uiteindelijke schakelspanning/stroom wordt.

Frits.

Eric B

De waarde van de pull down niet te laag kiezen, je wilt geen straalkachel bouwen  ;D
Obdam

Fidoboy

Citaat van: Eric B op 16 december 2022 09:35
De waarde van de pull down niet te laag kiezen, je wilt geen straalkachel bouwen  ;D

10K leek me standaard. (tenzij je zo retesnel moet schakelen dat je misschien een 3K3 moet kiezen om een poortje sneller laag te krijgen, maar die situaties kom ik niet tegen inn mijn houtje-touwtje elektronica bezigheden)

Mijn complimenten hoor met dit forum. Waar je bij anderen een stief weekje of maandje (en soms helemaal nooit) moet wachten op een antwoord, heb je hier in het Beneluxspoorforum vaak binnen 15 minuten al een zinnig antwoord van iemand. (een enkeling uitgezondervand natuurlijk).  ;)

Frits.

bask185

Waar je ook op moet letten in datasheets zijn de absolute maximum ratings. Bij voorkeur niet proberen op te zoeken  ;)

Wss zou een led op de uitgang teveel stroom trekken zonder een weerstand  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Fidoboy

Citaat van: bask185 op 16 december 2022 10:01
Waar je ook op moet letten in datasheets zijn de absolute maximum ratings. Bij voorkeur niet proberen op te zoeken  ;)

Wss zou een led op de uitgang teveel stroom trekken zonder een weerstand  ::)

Mvg,

Bas

Dat wil ik heel graag Bas, maar de afkortingen zeggen me zo goed als zonder uitzondering, geen moer. ;-)

Dat van de voorschakelweerstand voor een LED was me bekend. Ik geef wel eens een (principe) schakeltekeningetje weg, daarbij laat ik vaak de voorschakelweerstanden en diodes van LED's weg, wat vaak weer resulteert in een antwoord dat die ertussen moeten. (Duhh), maar ik blijk het hier in spreektaal ook te doen.  ;D

Eric B

Daar hebben ze Google voor uitgevonden Frits  ;) ;D
Obdam