Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wat mag, en wat mag niet met een 74LS04 (6 x inverter)

in Elektronica en analoog

Gestart door Fidoboy, 16 december 2022 08:07

Vorige topic - Volgende topic

Fidoboy

Citaat van: Eric B op 16 december 2022 10:08
Daar hebben ze Google voor uitgevonden Frits  ;) ;D

Mee eens, maar als je in een datasheet een slordige 40 afkortingen tegen komt die je niet thuis kunt brengen, op welke moet je dan Googlen? ;-)

Frits
Assumption is the mother of all fuckups.

Klaas Zondervan

Je zult toch eerst moeten leren om de datasheet te begrijpen. Anders blijft het tobben.
Misschien kunnen we je er stap voor stap doorheen loodsen.
Dus zoek een datasheet en geef hier de link, zodat we allemaal naar hetzelfde verhaal zitten te kijken.
Dan noem je hier de eerste onbegrepen term en dan leggen we je uit wat het betekent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fritsprt

Wat wil je eigenlijk gaan maken met die inverter?
Groet Frits

Klaas Zondervan

Daarnaast vraag ik me af waarom je vandaag de dag nog met TTL zou willen werken. Ik heb die fase overgeslagen en ben meteen met CMOS aan de gang gegaan. Veel eenvoudiger in gebruik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Duikeend

is dat niet een beetje hetzelfde als het verschil tussen permaloog en digitaal?  ;D
het is maar wat je gewend bent of kent ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MichielB

Citaat van: Fidoboy op 16 december 2022 10:12
Mee eens, maar als je in een datasheet een slordige 40 afkortingen tegen komt die je niet thuis kunt brengen, op welke moet je dan Googlen? ;-)

Frits

Hier staan ze uitgelegd:

https://www.jedec.org/standards-documents/dictionary/terms
Groet,
Michiel.

René 4312

Maar om mijn kennis van 40 jaar geleden weer even op te rakelen, een open TTL ingang is toch "per definitie" hoog? En om dit zeker te hebben een pull up weerstand gebruiken, die waarde kan hoger zijn dan een pull down weerstand dus minder stroomverbruik en is stabieler . Of zit ik nou onzin uit te kramen en moet ik mijn diploma's weer inleveren?
René

Station W

Zo ver ik weet is TTL zo ontworpen dat er een stroompje gaat lopen vanuit de ingang van het ene IC naar een aangesloten uitgang van een ander IC. Precies andersom als je zou verwachten dus. Er is geen bezwaar als de ingang van de TTL aan een harde plus spanning wordt aangesloten. De ingang is dan hoogohmig. Je kunt het ook open laten hangen voor een "1". Ook een "0" kun je zonder meer aansluiten, dan gaat er wel een stroompje lopen.
Aan de uitgang is een ander verhaal. Als je daar een belasting (of ledje met weerstandje) aan wil sluiten moet je die tussen plus en uitgang zetten. Deze gaat dan pas aan als je een "0" hebt. Andersom kan wel maar dan heb je een uitgangweerstand in de TTL. Ongetwijfeld is de uitgang beveiligd tegen overbelasting. Op wiki kun je het electronisch basisschema van de TTL vinden en dan zie je hoe het zit.
Het is wat Klaas zegt: De CMOS is veel meer recht-toe-recht-aan als je het wilt koppelen aan "gewone'" electronica.

In het verleden trokken de TTL schakelingen zo veel stroom dat er zware voedingen nodig waren om een beetje complex systeem te voeden. Later kwamen de LS-versies waarbij het wat zuiniger aan ging. Volgens mij heeft dat verder niet te maken met de ingangs- of uitgangskwalificaties. Nog een voordeel van CMOS: het trekt haast geen stroom.

Succes en groeten
Henk

Dirk Baas

Plus Henk, TTL zit vast aan een spanning van +4,5 tot 5,5 V. CMOS van 3 tot 15 V. Dus minder kritisch (40 jaar geleden critisch) 😁
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

Klaas Zondervan

Henk (station W): wat jij beschrijft is allemaal te zien in de datasheet. Je moet alleen even de tijd nemen om goed tot je te laten doordringen wat daar staat. Het interne schema staat daar ook in.
Wat de uitgang betreft, bij uitgang laag kan de 74LS04 8mA stroom opnemen. Bij uitgang hoog kan hij 0,4mA leveren. Zou voor sommige leds zomaar genoeg kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Station W

Dirk en Klaas: Ja dat is ook nog zo.
Ik heb ledjes op 1mA (best wel fel) branden dus 0,4 zou goed mogelijk zijn.
(Branden het juiste woord? Emitteren beter of is dat weer elitair)

Groeten Henk

bask185

Je kan 'stralen' of 'schijnen' zeggen  :P

shining bright like a diamond LED

Ik heb de SMD leds die ik voor corfe castle's panelen gebruik ook op 0,5A gezet en dat was een goede keuze geweest.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

Het werkt misschien wel, maar uit deze twee getallen kun je al duidelijk afleiden dat je hem niet geweldig gebruikt en meteen aan het maximum zit.
Je gaat waarschijnlijk problemen krijgen om de juiste weerstand te vinden aangezien er al een behoorlijke intern zit.

Gebruik je de uitgang negatief, dan heb je 8mA ter beschikking, maar die hoef je niet te gebruiken. Je hebt dan veel meer ruimte om netjes de led te regelen met de weerstand.

Klaas Zondervan

Citaat van: bask185 op 18 december 2022 12:06
Ik heb de SMD leds die ik voor corfe castle's panelen gebruik ook op 0,5A gezet en dat was een goede keuze geweest.
Ik denk dat er nog een m tussen moet. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

Citaat van: Jeroen Vreeken op 18 december 2022 12:40
Het werkt misschien wel, maar uit deze twee getallen kun je al duidelijk afleiden dat je hem niet geweldig gebruikt en meteen aan het maximum zit.
Je gaat waarschijnlijk problemen krijgen om de juiste weerstand te vinden aangezien er al een behoorlijke intern zit.
Ik denk dat er geen weerstand meer tussen hoeft. De uitgang begrenst zichzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel