Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd

in Digitaal

Gestart door gerhards, 7 februari 2021 10:17

Vorige topic - Volgende topic

Stieven76

Citaat van: 008200 op 24 november 2023 11:27
Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5

Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François

Ik heb een tijdje geleden 3 mini's besteld. Eentje heb ik in een KofIII (recente versie) ingebouwd. Geen problemen, rijdt super zacht.
Een andere heb ik in een oude Roco V200, met dikke motor ingebouwd. Kwestie van stroom is er geen probleem voor zover ik getest heb. Zelfs met een paar wagons achter blijft hij goed onder de 1A.
Wat wel een issue is/was. Ik heb de achterlichten op de 2 functie uitgangen aangesloten, groen en violet als ik het nog van buiten weet. Op die manier kan ik de rode achterlichten uitschakelen als er wagons zouden achter hangen.
Maar één van die 2 uitgangen zit op de F3, wat ook de rangeer functie is. Achterlichten aansteken betekend dan ook ineens rangeerfunctie, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Dit zou ik dan kunnen fixen door je voorbeeld uit te voeren?
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3

Verder vind ik het best wel goede decoders, maar ik ben geen expert. Een leuk voordeel is dat ze betaalbaar zijn. Ik heb ze 22€ stul betaald, toch wel een deftig verschil met de andere merken.

Sven

Standaard staan de rangeerfunctie en start- en remvertraging op respectievelijk F3 en F4. Dit levert wel eens verwarring op, want de meeste mensen zijn er niet bewust van. Op de Train-O-Matic Knowledge base staat hier uitleg over bij 13) en 14). https://train-o-matic.com/kb-decoders.html . CV 114 en 115 op nul dus, dan staan ze uit. Op een andere knop programmeren, dan de bits aanzetten (welke, zie handleiding). In jouw geval zou waarde 32 voor F6 dus goed moeten zijn.

In de Knowledge base staan eigenlijk alle vragen beantwoord die bij Train-O-Matic helpdesk en bij mij binnen komen. Bij problemen of vragen over de decoder, daar eerst even kijken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

Hi,

In mijn vorige bericht had ik melding gemaakt van een Train-O-Matic decoder ingebouwd te hebben in een Roco V200.
Ik had daarbij enkele issues met de F3 en F4 om de AUX1 en AUX2 te bedienen. Dit heb ik kunnen goed zetten.
Wat wel nog een punt was, was dat de loc nogal schokkerig reed bij het vertrekken, zowel voor als achteruit. Eens een bepaalde snelheid was dit ok. Toen niet verder naar gekeken omdat ik, via een forumlid, een nieuwere digitale Piko V200 gekocht had.
Gisteren de decoder uit de Roco V200 gehaald en vandaag in een Roco 6332 ingebouwd. Die heeft net zoals de V200 nog een dikke motor. Stroom is geen issue, ligt goed onder de 1A.
Probleem is dat ook deze loc op lage snelheid schokkerig rijdt. Eens een beetje snelheid is dit issue weg.

Loc is voor de ombouw naar digitaal volledig gekuist, gesmeerd en getest geweest. Rijd dan super zacht.

Ik weet dat je dit met cv's dit kan gaan afregelen, maar ik heb geen idee welke cv's en hoe je hier juist aan begint. Hiervoor kocht ik altijd ESU decoders en die kon je zelf de motor laten afregelen..
Iemand die me op weg kan helpen?

Met de Train-O-Matic decoder die ik in de KoffIII heb ingebouwd heb ik deze problemen niet, die rijdt boter zacht.

Sven

Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.

Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.

Stieven76

Citaat van: Sven op  6 juli 2024 23:30
Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.

Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.

Wel ik heb geen idee wat voor type motor die oude dikke Roco's zijn. Ik vind het ook niet direct terug op het Net.
bedankt voor de feedback alleszins.

EDIT: ik heb CV61 van 80 naar 10 gezet en dit stopt wel het schokkerige rijgedrag bij lage snelheid.
Ik heb ook de manual gelezen ivm de motorregeling, maar daar werd ik niet wijzer uit.

Overet

Die dikke ronde motoren van Roco zijn zeker geen klokanker motoren.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Sven

Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.

https://train-o-matic.com/gadgets.html

Stieven76

Citaat van: Sven op  7 juli 2024 11:22
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.

https://train-o-matic.com/gadgets.html

Voorlopig is het ok door de CV61 aan te passen naar 10, zelfs op 40 rijd hij goed. PID P Constant. Al begrijp ik niet juist wat dit wil zeggen.

Verder heb ik volgende aanpassingen gemaakt aan de CV's om de AUX functies naar F5 en F6 te brengen:

• F3 CV38 van 4 naar 16
  • F4 CV39 van 8 naar 32
  • F5 CV40 van 16 naar 4
  • F6 CV41 van 32 naar 8

Nu zitten de AUX1 en AUX2 op F5 en F6.
Dit heb ik kunnen doen door je filmpje via Train-O-Matic te bekijken.
Alleen ben ik nu mijn shuntingspeed kwijt.

CV114 staat op 4 (default F3)
CV115 staat op 8 (default F5)
Hoe zet ik nu de shuntingspeed terug naar de F3 aangezien ik de CV values van de functie aangepast heb? CV114 op 4 of 16 zetten helpt niet.
Of heeft dit te maken met de setting in CV61?

Het is de eerste keer dat ik zo in de CV's zit te prutsen, moet dus nog veel zoeken :)

Sven

De PID motor control loop regelt de BEMF (belasting compensatie). Instellingen in de P (Proportional, CV61), I (Intergral, CV62) en D (Derative, CV62) bepalen hoe de decoder met de motor omgaat. Ik snap daar ook weinig van, dus probeer ik meestal maar wat. Je begint in ieder geval met CV61, daarna kun je doorgaan met de twee andere. Maak veranderingen in stappen van 10 en zie wat het resultaat is.

Ik begrijp niet waarom je CV38 naar 16 zet. Dat zou betekenen dat je met F3 output/AUX 5 (die is er toch niet?) zou activeren. Met waarde 4 in CV40 (F5) maak je output/Aux 3 actief. Tenzij je wilt dat één van die outputs actief wordt als je de rangeerfunctie aangeschakeld wilt hebben, maar anders moet je niet een output functie op de zelfde F toets willen hebben als de rangeerfunctie.

De rangeerfunctie zou actief op F3 moeten zijn als je waarde 4 in CV114 ingeeft. Met waarde 16 zou je deze op F5 zetten.

008200

Ervaring met de Train-O-matic decoders:
het zijn redelijk geprijsde en mooi kleine decoders, die een beetje eigenzinnige programmering hebben bij F1 en F2.
Raar dat ze voor de ruim aanwezige Aux-uitgangen niet de mogelijkheid bieden om een knipper/zwaailicht te programmeren.
Bij een Fleischmann-rund motor móet je echt een motorfilter toepassen om stoorpulsen weg te filteren,
die de decoder doen besluiten om de motorstroom te stoppen
François

Sven

Dat van die lichteffecten heb ik ze jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hadden, maar wel gaan implementeren. Helaas zijn we nu al een paar jaar verder en zit het er nog steeds niet in, een groot gebrek. Maar gelukkig gaat het dit jaar eindelijk gebeuren.