Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd

in Digitaal

Gestart door gerhards, 7 februari 2021 10:17

Vorige topic - Volgende topic

Lolke Bijlsma

Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).

CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van wordt het F4 etc.

Succes,
Lolke

henk

Bedankt, klopt als een bus.  (y)
F4 zet de vertragingen uit. Ook maar ontkoppeld met CV115.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lolke Bijlsma

Citaat van: Lolke Bijlsma op  4 april 2021 17:53
Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).

CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van 8 wordt het F4 etc.

Succes,
Lolke

Sven

Het antwoord staat ook in de Knowledge base op de Train-O-Matic website: https://train-o-matic.com/kb-decoders.html (nummer 13). Er zijn meer mensen die er last van hebben. Daar staan sowieso meer antwoorden op de meest gestelde vragen.

Ik heb tOm ook gevraagd dit in de toekomst op een andere F toets te zetten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

#34
Nou, f3 is een heel gebruikelijke toets voor de rangeerstand. Maar in de meeste decoders staat die standaard uit. Dat heb ik nu gedaan door cv114 op 0 te zetten. F4 indrukken leidt standaard tot het uitschakelen van alle vormen van vertraging. Ook niet de bedoeling en dat los je op door cv115 op 0 te zetten. In de Artitec 1300 viel dat nogal op, omdat f3 de ene en f4 de andere pantograaf bedient.  :)

Maar tot nu toe zeer tevreden over de decoder Sven.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

Dat was in het begin van het decodertijdperk het geval, ja, omdat er niet veel andere functies waren. Maar ondertussen, met zoveel mogelijke extra functies en geluid, zit er vaak al wat anders dat je vaker gebruikt op F3 en F4. Ik heb liever dat het gewoon uit staat, net als de vertraging uitzetten met F4, omdat het voor verwarring zorgt. Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens? Ik kan mijn model zonder dat ook mooi langzaam laten rangeren. Maar goed, in het laatste communicatie die ik er met ze over had was het idee om ze naar een hogere CV te verhuizen. Van mij mogen ze gewoon helemaal uit. Misschien moet ik het foldertje dat ik erbij stop eens aanpassen en hierop wijzen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

Ja, die rangeerstand gebruik ik zeker weleens bij mijn Esu voorziene locs... dan gaat het net even rustiger. Maar goed, US locs rangeren veel dus daar is het weleens handig :)

Duikeend

en US locs rijden natuurlijk altijd langzaam, ook in het echie  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

008200

#38
Ik heb afgelopen week zitten stoeien met een Train-o-matic Lokommander2 mini decoder (9 wires + 8 pins W8P Art. 02010212) in een Fleischmann 1200 loc met de klassiek "rundmotor". Dat verliep niet helemaal goed: de loc reed op lage snelheid prima maar bij het vergroten ervan bleek de stoombegrenzer steeds in te grijpen en de loc stopte dan even, reed dan weer door.
In de z21-app bleek de stroom, bij constante snelheid, te wisselen tussen 200, 250 en 300mA, ver beneden de maximale toegelaten stroom (1A). Dat er toch werd in gegrepen door de stroombegrenzer lag aan de stoorpieken, die blijkbaar optreden in deze motor, én aan de gevoeligheid van deze decoder, die blijkbaar erg snel ingrijpt.
In overleg met de Roemeense producent (die steeds razendsnel reageert  :D!!) besloten een L-C-filtertje toe te passen om de stoorpieken wat te dempen. Ik heb de originele Fleischmann-spoeltjes geprobeerd, samen met een kleine condensator die ik nog had liggen(spoeltjes in serie met de oranje resp. grijze draad bij de koolborstels, de condensator rechtstreeks over deze twee aansluitingen).
Meteen succes! De fabrikant stuurt me nog een door hem geadviseerd setje met passende waarden voor de condensator C (=10microF) en spoel L (=4,7microH). Maar gelukkig werkt hier zo ook.
Bij decoderinbouw wordt - meen ik - steeds geadviseerd om de aanwezige spoeltjes en capaciteit te verwijderen, maar dat pakt bij deze decoder en deze motor dus niet goed uit.
Eerder hierboven hebben mensen de in de afleveringstoestand standaard ingezette "dubbele" werking van de functietoetsen F3 en F4 al besproken. Die kun je makkelijk omzetten door 3 cv's te wijzigen:
1- cv114=4->32 zorgt dat F6 is rangeersnelheid (niet F3)
2- cv115=8->64 switch of acceleration/deceleration met F7 (niet F4)
3- cv116=16->128 disable constant braking met F8 (niet F5)
François


VvKan

Citaat van: Sven op  6 april 2021 18:05
Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens?
Jazeker.  En het zal je niet verbazen:  om te rangeren.     Bij een beveiligde baan / emplacement krijgen rangeerloc's toestemming om te rangeren vanuit het seinhuis. (Lees:  handregelaar).    Ook als de beveiliging op "rood" staat.    In de normale rijstand kan dat niet en daar is nou net de rangeerstand voor bedoeld.  Om door "rood" te kunnen rijden.   
De lagere snelheid is voor mij een bijkomend verschijnsel, dat het rangeren wat rustiger laat verlopen.  Maar het is niet noodzakelijk, als je maar beheerst met je gas/draaiknop omspringt. 

Albert de Heer

Ik zal dit oude draadje eens omhoog tikken, er zijn tenslotte vast nieuwe ervaringen met train-o-matic decoders.

Even de aanleiding : ik ben na 15 jaar of zo weer begonnen om de hobby weer op te pakken. In die 15 jaar is er toch wel het 1 en ander verandert  ;)

Ik ben op zoek naar een paar decoders zoals ik die vroeger ook al had, maar ik verdwaal in allerlei nieuwe types. Ik wil graag de volgende eigenschappen in een locdecoder :
Cruise control
normaal licht  (wit en gele draad)
2 extra lichtfuncties (was vroeger altijd met F3 en F4, groene en paarse draad)
silent drive (dus hoogfrequente motorsturing)

Vroeger kocht ik vaak de Lenz 1025 en 1035 maar die types zijn volgens mij niet meer leverbaar.

Welke train-o-matic decoder kan ik hiervoor gebruiken?

Het leuke van train-o-matic vind ik vooral de prijs, die is nog een beetje gelijk aan vroeger, Lenz en ESU etc hebben zich ook in de prijs aardig doorontwikkeld....



Sven

De grote merken doen allemaal wel wat jij wilt. Daar valt Train-O-Matic ook onder.

Bij Train-O-Matic is de keuze eerst of je een kleine (Micro) of grotere (Mini) decoder wilt. Hangt van plaats in je model af. Dan kijk je naar de aansluiting die je nodig hebt.

Als je met klokankermotortjes gaat werken, vermijdt dan ESU en Uhlenbrock. Die zijn helaas niet zo goed in te stellen om het beste uit deze motors te halen.

Mijn favoriete decoders zijn die van Zimo, maar dat komt omdat ik eigenlijk alleen maar geluidsdecoders in mijn modellen bouw. Die hebben m.i. de beste decoders momenteel. Maar daar zit wel een flink prijskaartje aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5

Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François

Sven

Die Fleischmann motoren trekken teveel stroom. Andere oude motoren die zo gulzig zijn hebben ook een motorfilter nodig.

Ik heb dat van dat knipperlicht jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hebben. Het zou er in komen, maar tot nu toe niet gezien. Ik heb net nog in de handleiding van de nieuwe firmware gekeken, die ik ter controle gekregen heb, maar daar staat er ook niks over. Ik heb het net gemeld bij Train-O-Matic dat we dit er echt graag in willen. Een brandend vuurtje in de ketel zien we nu steeds vaker in de modellen, maar dat moeten we natuurlijk wel kunnen aansturen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

momfer

Tot die tijd kan een knipperled in SMD 0805 wellicht uitkomst bieden?
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje