Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door NS264, 23 januari 2020 14:11

Vorige topic - Volgende topic

Edsko Hekman

Dan komen ze, symmetrisch gezien, op 20cm, 60cm en 100cm, gemeten vanaf links. Vanaf rechts kan ook natuurlijk. ;)

nighttrain1

Zet je portalen wel even ver uit elkaar maar niet aan beide zijdes even ver van de bakrand* af.
Zo krijg je een speelser effect.

* lees overgang naar de blackbox.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

#197
Door de portalen toch wat nameet-perikelen.
Rechts komen sowieso geen portalen ivm de zgn gehalveerde opbouw van de "Demkabrug"
Heb nog even naar de baan van Richard gekeken als referentie. Niet om exact na te bouwen maar wat hoogtes betreft zit je toch aardig gelijk.

Zo kom ik erachter dat de toplaag nog iets naar de voorzijde verschoven moet worden en dat de landschapsprofiel(spoordijk)niet meer loopt zoals zou moeten.
De hoogte is wat aan de lage kant met 4 centimeter vanaf de voorzijde gemeten maar hoop dat op te lossen is met de bouw van de bruggen.
De toplaag moet wel op 12 centimeter breedte blijven wil ik de portalen goed kunnen neerzetten, achter de dijk komt dan toch iets meer ruimte vrij.

Zie nog niet zitten om de spoordijk te verhogen met een centimeter maar speel wel met de gedachte.

Iemand suggestie? Enfin, het laat zich ook allemaal aanpassen, denk ik.

Volgende stap is de BB's maken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Succes verder. (y)
Rustigjes verder bouwen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

Thanks,

En leuk je te ontmoeten vandaag!

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

#200
Hoi,

Eindelijk weer om wat te doen om iets anders te doen dan werk alleen.

Eindelijk komt er een beetje vorm in de ruwbouw.

Extra latten ingelijmd voor de bodem.



Daarop een laagje 3mm triplex gelegd.



Gezien vanaf rechts.

Later nog verder met het piepschuim als basis, 4 cm onder talud en 18mm als kade.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Dat ziet er, met een indruk van de brug, al heel goed uit. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

#202
Kan ik er niks aan doen, het blijft eentonig hout en piepschuim.
Maar ik wil graag de gestage voortgang tonen. :D

Vandaag het front vorm gegeven en geëindigd bij het bruggenhoofd aan de rechtse kant, kost toch aardig wat tijd.
Om het goed te krijgen.

Toplaag van talud iets centimeter naar achter, dat valt nog te overbruggen hoop ik, genoeg speling voor de afwerking van de spoordijk en DIN-portalen.
Plaats daarvan nog niet vast.

Links is een tunneltje ontstaan, daar kom ik nog op terug (HUA), maar is gebaseerd op Julianaparklaan te Utrecht.
Dat tunneltje was een toegangsweg naar het Werkspoorterrein van de Amsterdamsestraatweg af.
Ik laat de weg een fractie van millimeters zakken.



Dit is 1:1, HUA: Cnr76641 LH Hofland, 1964

Nog net het logo te zien achter hekwerk op de brug.



Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.

Bij de Demkabrug aan de andere kant hetzelfde idee/probleem.
Tot mijn schrik bestaat de Kibri 9696 uit deze onderdelen.



Hoe kom ik aan passende code 100 staven? De onderste draagbalk heeft groeven voor de spoorstaaf... ???
Het idee is nu om een eigen bodem voor de brug te maken uit dun hout of, beter voor mij dik karton.
De rails wordt toch afgedekt met traanplaat, je ziet er nauwelijks de onderkant van.



Probleem is dat de brug ook ondersteund moet blijven worden tot aan rand van module overgang, heikel puntje dus om goed te bouwen.

Connectie kade naar achteren naar Keulsekadebruggetje in progress.



Middenstuk levert een aardig spoordijkje.



Niet veel maar toch weer wat.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman



Citaat van: NS264 op 27 augustus 2020 23:48
Hoe kom ik aan passende code 100 staven?
Peco sl100 kopen en de code 100 uit de mat trekken. Veel simpeler zou ik nu niet weten.

Wel leuk al Koen. (y)

Gr.

Edsko

Tulpendaal

Of gewoon een stuk code 100 peco loskopen. Hoewel code 100 flexrail duurder is maar waarschijnlijk om de hoek te koop. Heb beide gebruikt uit de flex en los gekocht.
gr Joke
( ps hoe lang moeten de stukjes zijn dan? misschien heb ik nog wat liggen)

Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

NS264

@Joke.

Een centimeter of 30 zekers.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

Citaat van: NS264 op 27 augustus 2020 23:48
Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.
Wat bedoel je hier?
In het echt hangt een brug ook niet ergens tussen maar staan de brugliggers op de peilers of landhoofden.
No dress rehearsel, this is our life.

meino

Coen

ik heb ook nog wel ergens een stuk oud code 100 flex liggen.

Wordt een leuk concept, die module bak.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

@Marc

Het is ook de bedoeling dat ie op een landhoofd komt(links in beeld) rechts eindig ie op de ran van de module.
Aangezien dat stevig moet zijn vroeg ik me af hoe ik dat ga doen.
Heb bedacht om er een eigen bodem bij te maken of in ieder geval een middensteun in de lengte.
De (nep)pijler op de modulerand moet ook stevig genoeg zijn naar de BB's

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

#209
De (nep)pijler vlak houden met de achterwand maar dan als los plaatje vast tegen je modulebak schroeven. De brug kan daar prima op bevestigd worden.
Plaatje? Plaatje!


Even snel geschetst.  Schroef een multiplexplaatje tegen je modulebak met de breedte van de brug en maak de brug daar op vast. In de kopwand zaag je dan een gat met de afmetingen van het plaatje (+ uiteraard de doorgang voor je treinen). Aan de zichtzijde schilder je het plaatje en de kopwand in dezelfde kleur.
No dress rehearsel, this is our life.