Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

in Trams en smalspoor

Gestart door Wim Corduwener, 17 februari 2019 13:43

Vorige topic - Volgende topic

Daniel Caso


Wim Corduwener

Dat is een fraai trammetje. Weet je toevallig ook waar en wanneer dit snoepje heeft gereden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Daniel Caso

Hmm ...
Mijn geheugen onthoudt nauwelijks wie ik ben, dus begon ik op internet te zoeken.Per ongeluk klikte ik op een link en keek naar het juweel dat ik tegenkwam: nog een andere foto van dezelfde locje (Pag. 150, foto 195 ... en nog een paar leuke andere.


https://link.springer.com/content/pdf/bbm%3A978-3-0348-6560-9%2F1.pdf

Daniel


Tulpendaal

Wow, die laatste link geeft inspiratie voor de rest van je leven. Zoveel speciale trams bij elkaar (y)
gr Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Daniel Caso



Ja.Het is een fantastiche verzameling.

Nummer 232 (op pag. 168) moet van Oral-B Spoorweg moeten zijn geweest.

Daniel

Scratchbuilt

#66

Mmmm, als dat ding over je gebit is gereden hoef je in ieder geval nooit meer tanden poetsen......   ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Daniel Caso


Wim Corduwener

Dampftriebwagen
De Märklin 3425 Dampftriebwagen 'Kittel' heb ik altijd een fascinerend exemplaar gevonden.


▲ Deze Kittel-Dampftriebwagen was ooit in bedrijf op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen.


▲ In veel te veel gevallen slaan fabrikanten van modeltreinen er maar een slag naar en als het een beetje lijkt dan is het vaak mooi genoeg. Maar in dit geval heeft Märklin een natuurgetrouwe weergave van het origineel van de band laten rollen.


▲ Deze smalspooruitvoering van een Dampftriebwagen heeft gereden op de Ruhr-Lippe Eisenbahn. In tegenstelling tot het Kittel-model is dit een gelede-uitvoering en heeft twee aangedreven assen.


▲ Egger Bahn (Jouef) heeft ooit een Ruhr-Lippe Dampftriebwagen uitgebracht in H0e. Net als het grote voorbeeld ook als gelede-uitvoering maar dan een stuk korter. Eerlijk gezegd heb ik van deze uitvoering nooit echte foto's gezien, dus ik denk dat dit een fantasiemodel is. Geeft niks, want in smalspoor is bijna alles mogelijk en het blijft een leuk gevalletje.

Het plan
Onlangs heb ik weer een partijtje Magic Train materieel van Fleischmann aangeschaft en ben ik al een tijdje aan het verzinnen wat ik daar voor geinigs mee kan doen. Inmiddels heb ik bedacht dat ik iets wil bouwen dat lijkt op dat Egger-Bahn Dampftriebwagentje.


▲ Ik denk dat dit onderstel van een H0 Anna werklocje kan dienen als aandrijving.


▲ Deze feestwagon zat bij het onlangs aangekochte setje en zal er aan moeten geloven. Deze heeft vier ramen en daar moet nog een deur bij komen, dus moet de zaag er in om 'm iets langer te maken. Er komt een ander onderstel onder met achteraan de wagon een draaistel twee assen; net als bij het model van Egger-Bahn.


▲ De kopse kant van de wagon gaat eraf, aan weerszijden van de deur komen ramen en dan zou het de voorkant van deze Dampftriebwagen kunnen worden.
Net als het Egger-Bahn-model wil ik er een gelede-uitvoering van maken en dat wordt nog wel een dingetje waar precies het draaipunt zou moeten komen.
Dit is is eigenlijk alleen nog maar een plan en niets meer dan dat, dus schiet er maar op los.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Daniel Caso

Hi Wim

Een heel interessant project.
Zoveel dat ik zelf een model van de smalspoor Rowan ben begonnen, maar in een versie die speciaal werd ontworpen en gebouwd (zeggen ze in 1909) voor mijn baantje, L'Île du Présent. :-)

Ik zal je werk op de voet volgen.

Daniel

BartvD

Goed plan! Australië heeft ook van die dingen gekend en er is er zelfs een over op een museum spoorweg





en dit was het model:



Succes
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

Citaat van: Daniel Caso op 15 januari 2020 14:23
Zoveel dat ik zelf een model van de smalspoor Rowan ben begonnen, maar in een versie die speciaal werd ontworpen en gebouwd (zeggen ze in 1909) voor mijn baantje, L'Île du Présent. :-)
Heb je daar ook een linkje van? Dan kan ik ook jou op de voet volgen.  ;)
Citaat van: BartvD op 15 januari 2020 14:26
Goed plan! Australië heeft ook van die dingen gekend en er is er zelfs een over op een museum spoorweg
Grappig van Australië is dat er een soort mix is tussen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Dat treintje doet wel wat Amerikaans aan.


Voordat jullie trouwens gaan zitten wachten op een geïllustreerd bouwverslag; dit zijn slechts nog plannen.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

smalspoorcompagnie

#73
Dit Bart ??:


plaatje op Ixionmodels. On30; Schaal 1:48 op 16,5mm rails
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Daniel Caso

#74
Nou, ik zal niet een nieuwe thread gewijd aan het Rowan-project beginnen, maar zodra ik hem hervat -ik heb nog een paar weken landschapbouw voor de boeg- zal deze in mijn thread op de baan verschijnen.

Ik was begonnen met het bouwen van het chassis nadat ik met veel plezier mijn nieuwe bril had ontvangen. (Niet voor niets heet mijn alter-ego Magoo). Maar een paar weken later gaf de opticien me een aantal speciale lenzen om miniaturen bijna te kunnen zien zoals een persoon met een goed gezichtsvermogen ze ziet >>> gevolg: opnieuw beginnen.
Wat wordt gered is het Rivarossi-mechanisme (geremotoriseerd door John Vogelaar, de officiële monteur en elektricien van de spoorweg L'Île du Présent die het ook voorbereidde op radiografisch werk):

P1080389 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

P1080390 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ondertussen heeft een vriend uit Duitsland een lasersnijder gekocht en aangeboden om alles te snijden wat ik nodig heb, zodat ik de tekening met mijn oude Sketchup aan het voorbereiden ben, die hij zal  vertalen voor de laser om te begrijpen.

Dit is het diagram van wat zal zijn:

P1140395 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Je zult de rest in mijn draad zien verschijnen maar pas as ik klaar ben met de landschaap.

Daniel