Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

in Trams en smalspoor

Gestart door Wim Corduwener, 17 februari 2019 13:43

Vorige topic - Volgende topic

Gerard van de Weijer

#30

Stainz

Groeten, Henri

Wim Corduwener

Hij lijkt wèl op het Fleischmann-model. Nou heb ik niet zoveel verstand van zaken, maar het lijkt het erop dat die tender geen kolentender is. Of zie ik wat over het hoofd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Besselspoor

Lijkt meer alleen een watervoorziening.
RETROBAHN A.G.

Scratchbuilt

Lijkt idd meer op een olie tender. Of water tender zou ook nog kunnen. Overigens heb ik me rot gezocht maar vind nergens een serieus 1:1 voorbeeld van een Stains 2 met kolentender.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

Dag Albert,
Dat heb ik dus ook gedaan. Volgens mij zijn er van de Stainz 2 vier bijna identieke stoomlocomotieven gebouwd: de Meran 1, Stainz 2, Gonobitz 3 en de Heiligengeist 4. De naam van de locomotief Gonobitz 3 werd later veranderd in Konjice 3.
Voorzover ik weet (en ik weet ook niet alles) is bij deze serie nooit een kolentender in het spel geweest en dat komt denk ik ook omdat deze smalspoorlocomotieven op relatief korte lijntjes zijn ingezet en er in vrijwel alle gevallen genoeg mogelijkheid was om water en kolen in te nemen.
Maar in smalspoor is bijna alles mogelijk. En als je een beetje rondkijkt dan vind je genoeg modelbouwers die zo'n Stainz-achtige LGB-loc ombouwen tot iets heel anders.


Maar goed, de aanleiding: het Fleischmann Magic Train-model met die kolentender vond ik er een beetje ongeloofwaardig uitzien omdat dit machinistenhuis een gesloten achterkant heeft en het scheppen van kolen vanuit de tender onmogelijk is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Daniel Caso

Erg leuke draad, Wim. (y)

Als mijn ogen het zouden toelaten, zou 0e ook mijn schaal zijn. Maar tegenwoordig proberen ze weer me van 1/32 naar nog groter te duwen.

Daniel









Gerard van de Weijer

Citaat van: Wim Corduwener op 29 november 2019 19:21
Dag Albert,
Dat heb ik dus ook gedaan. Volgens mij zijn er van de Stainz 2 vier bijna identieke stoomlocomotieven gebouwd: de Meran 1, Stainz 2, Gonobitz 3 en de Heiligengeist 4. De naam van de locomotief Gonobitz 3 werd later veranderd in Konjice 3.
Voorzover ik weet (en ik weet ook niet alles) is bij deze serie nooit een kolentender in het spel geweest en dat komt denk ik ook omdat deze smalspoorlocomotieven op relatief korte lijntjes zijn ingezet en er in vrijwel alle gevallen genoeg mogelijkheid was om water en kolen in te nemen.
Maar in smalspoor is bijna alles mogelijk. En als je een beetje rondkijkt dan vind je genoeg modelbouwers die zo'n Stainz-achtige LGB-loc ombouwen tot iets heel anders.


Maar goed, de aanleiding: het Fleischmann Magic Train-model met die kolentender vond ik er een beetje ongeloofwaardig uitzien omdat dit machinistenhuis een gesloten achterkant heeft en het scheppen van kolen vanuit de tender onmogelijk is.

Wij moeten natuurlijk niet uit het verliezen dat Fleischmann Magic Train in principe bedoeld was als kinderspeelgoed, wat tegen een stootje moest kunnen.
Dat wij modelbouwers dit materieel zijn gaan gebruiken om smalspoor in de schaal 1:45 te gaan rijden is destijds (1994) uit nood geboren. Guilaume Veenhuis heeft een geweldige stap gestart met "Watkijk."Het artikel in RM is voor Modelspoorclub "Oost-Brabant" destijds aanleiding geweest een modulebaan in 0e te bouwen. André Jonkers heeft een groot aantal scenes in zijn eigen baan behouden. https://jtmtrams.weebly.com/

Je moet deze modellen met een zak zout bekijken en er dat uithalen wat voor jezelf bruikbaar en toepasbaar is.

Wim Corduwener

Heren, dank voor de reacties.
Citaat van: Daniel Caso op  1 december 2019 10:57
Als mijn ogen het zouden toelaten, zou 0e ook mijn schaal zijn. Maar tegenwoordig proberen ze weer me van 1/32 naar nog groter te duwen.
Daniël, dat is jammer. Ik vind 1:45 een lekkere schaal om in te werken: niet te groot en klein genoeg om te detailleren. Bovendien is 0e een voordelige schaal omdat het op H0-rails rijdt. Als je om de helft van de bielzen verwijdert dan heb je een prima 16,5 mm smalspoor.

Citaat van: Gerard van de Weijer op  1 december 2019 13:37
Wij moeten natuurlijk niet uit het verliezen dat Fleischmann Magic Train in principe bedoeld was als kinderspeelgoed, wat tegen een stootje moest kunnen.
Voor wat betreft de Billy, het model waar ik dit draadje mee begon, is dat zeker waar.
Citeer
Je moet deze modellen met een zak zout bekijken en er dat uithalen wat voor jezelf bruikbaar en toepasbaar is.
Hierover kunnen mogen we van mening verschillen. Als ik bijvoorbeeld de Stainz 2 van LGB naast de Stainz 2 van Fleischmann zet en ik vergelijk ze met het origineel dan komt de versie van Magic Train er niet zo beroerd vanaf. Maar voor de duidelijkheid: dit is natuurlijk heel persoonlijk.


▲ De LGB-versie in 1:26-1:29.


▲ De Magic Train-versie in 1:45.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Piet Groot

#39
De Stainz reed op 76 cm. spoor, maar Krauss leverde soortgelijke locs ook op meterspoor en kaapsspoor. Wanneer je van een LGB Stainz de ketel verlengt, kom je in model op meterspoor een heel end.

Deze locs reden zelfs in Groningen en Drenthe, maar ook in Indië, het zou me echt niet verbazen wanner daar enkele met een losse tender hebben rondgereden.

Een originele Henschel 6 assige  Feldbahn Malletloc (het bekende LGB model) is zelfs in Ethiopië voorzien geweest van een losse tender, waarbij ze een doorbraak hadden gemaakt in de achterwand en de kolenbak! Ik heb foto's gezien van deze loc in bedrijf. De stoker moest echt een wandeling maken met een schep kolen.

Twinkie

De Stainz (en haar zusjes) zijn gebouwd voor 760mm smalspoor, het meest voorkomend in Oostenrijk (en de kroonlanden die in die tijd tot de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie behoorden).

De 4 lokjes zijn door Krauss (Linz) in 1892 gebouwd en rechtstreeks aan de Steiermarkische Landesbahnen geleverd.
Lok 1 Meran is in 1943 naar Lviv in de Oekraine gegaan naar een bosbouwbedrijf, en daar verdwenen (onbekend precies waar en wanneer);
Lok 4 Heiligengeist is in 1933 in Kapfenberg bij de StLB verschrot.

Ik heb de volgende link gevonden over de DR 99 3001 uit de post van Gerard:
http://www.gartenbahn-gossel.de/app/download/5806404908/10+-+99+3001+Geschichte.pdf
Uit het verhaal blijkt dat het om een watertender gaat die achter de lok hangt op de foto die Gerard heeft geplaatst.

vr. gr. Twinkie

Piet Groot

Een veel geraadpleegd boek over smalspoor in Oostenrijk is "Schmalspurig durch Österreich" door Krobot, Slezak en Sternhart uit de jaren 70, met zeer veel foto's, tekeningen en plattegronden.
Dit boek kan ik echt aanbevelen wanneer iemand zich in het Oostenrijks smalspoor wil verdiepen.

Magic train is gebaseerd op dit Oostenrijks 76 cm. spoor.
Deze modellen zijn gemaakt naar bestaand materieel, ook de korte personenrijtuigen met de smalle bordessen en moderne zijwanden!

Jeronimos

#42
Citaat van: Twinkie op  1 december 2019 20:45
De Stainz (en haar zusjes) zijn gebouwd voor 760mm smalspoor, het meest voorkomend in Oostenrijk (en de kroonlanden die in die tijd tot de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie behoorden).

De 4 lokjes zijn door Krauss (Linz) in 1892 gebouwd en rechtstreeks aan de Steiermarkische Landesbahnen geleverd.
Lok 1 Meran is in 1943 naar Lviv in de Oekraine gegaan naar een bosbouwbedrijf, en daar verdwenen (onbekend precies waar en wanneer);
Lok 4 Heiligengeist is in 1933 in Kapfenberg bij de StLB verschrot.

Ik heb de volgende link gevonden over de DR 99 3001 uit de post van Gerard:
http://www.gartenbahn-gossel.de/app/download/5806404908/10+-+99+3001+Geschichte.pdf
Uit het verhaal blijkt dat het om een watertender gaat die achter de lok hangt op de foto die Gerard heeft geplaatst.

vr. gr. Twinkie

Wikipedia geeft ietwat andere informatie.


https://de.wikipedia.org/wiki/SKGLB_1%E2%80%932

Jeroen

Wim Corduwener

Dit draadje levert interessante informatie.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Twinkie

Citaat van: Jeronimos op  2 december 2019 09:56
Wikipedia geeft ietwat andere informatie.


https://de.wikipedia.org/wiki/SKGLB_1%E2%80%932

Waar doel je op dan? Ik zie geen wezenlijk andere info voor de aan de StLB geleverde vier lokomotieven, alleen dat er 2 soortgelijke machines aan de SKGLB zijn geleverd...

vr. gr. Twinkie