Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

HTM 250er serie in messing

in Trams en smalspoor

Gestart door Tulpendaal, 21 mei 2018 20:25

Vorige topic - Volgende topic

ronald1956

#45
De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 .
Ik heb alleen maar een foto van het dak van de Buitenlijner serie 51 - 80 , die het zelfde soort dak had .



Hier samen met een Fluitketel .

[url=https://flic.kr/p/26GSzw9]


FritsT

Als modelbouwer, bouwer van hetzelfde model in schaal-0, bestudeer ik foto's en ik moet toch zeggen....dak is niet 100% plat. Zal centimeters of millimeters zijn, maar in het midden lijkt het hoger. Waterafschot ?
Kijk eens naar foto's van de binnenzijde (o.a. HTM 290 in boek Haagse Trams van Johan Blok, blz 78).

Corrigeer me als ik het fout heb maar.....mijn model maak ik niet over. Het is voor de weet.

jjg koopmans

#47
"..De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 ...."
Sorry, maar dat klopt niet. Ik heb een praktisch totaal verbleekte copie tekening waarop dakrondte te zien is.
Woensdag zal ik eens kijken of ik een foto kan maken in de 290-er ex pekeltram waar ik bij kan.

ronald1956

#48
Een verloop van een cm noem ik voor het gemak plat , bij een tondak is dat beduidend meer .
In schaal 1/87 hou je van een paar cm niet veel meer over .

Kijk naar foto`s van een 800 of bv een salonwagen en je ziet het verschil .


GerardvV

Het dak lijkt in het midden inderdaad minimaal hoger op sommige foto's. Ook aan de steunblokken onder de lijncijfer en sluitlantarens zou  je zeggen dat dit niet fag niet plat was op de uiteinden maar inderdaad een dubbele kromming had.
Op bijgaande deeltekeningen is zowel op het front- als op het zijaanzicht een dubbele kromming te zien.





Onder de 250ers en 280ers waren verschillende trucks toegepast die er ook anders uitzagen. De 280ers hadden dan weer geklonken trucks. In 1938 werden de trucks bij de 250ers ook vervangen door geklonken exemplaren.
De 265-279 werden afgeleverd met een bruin raamfront, net als het museum rijtuig 265 en kregen later pas crème stijlen met bruine raamlijsten, dit evenals de 280-289.
De 265-269 hadden bij aflevering opklapbare treeplanken.
In 1936 kregen alle 250ers behalve de 279 vier balkondeuren ipv de tot dan toe gebruikelijke drie.
Weerstanden op het dak hebben de 250-289 pas na 1939 gekregen daarvoor zaten ze onder de balkons.
De 290ers 290-299 hadden weer andere trucks, direct een richtingfilmkast en lijncijferfilmkasten zoals in Rotteram met de lijncijfers aan de zijkant van de richtingfilm. Later werd de lijncijferfilmkast verplaatst naar het midden zoals in Den Haag gebruikelijk was. Bij de 290ers zaten de weerstanden vanaf aflevering op het dak.

De door mij gebouwde Philo kitjes van een 250er uitgerust als 265er bij aflevering dus met bruine frontramen.
In deze uitvoering konden zij echter niet de truck hebben van na de verbouwing in 1939, dat is dus fout. Dat geldt in feite ook voor het museumstel 265 dat een afleveringsuitvoering voorstelt maar waar een foute truck onder zit. ;D







Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tulpendaal

Goedenavond,
Ik ben blij dat de tramhoek weer wakker geworden is en mee praat..
Allereerst het gaat me hier niet om wie recht heeft, maar ik ben dezelfde mening als Frits en ik wil graag weten hoe het er in 1:1 uitziet.

@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.

Ronald, bedankt voor de fotos van je modellen (y), zijn deze van dezelfde ets of zelf gezaagd. Zou blij zijn als ik ook zo ver zou zijn.

Bij het bouwen van zulke modellen maar ook bij huizen streef ik ernaar zo dicht als mogelijk bij het orgineel te komen. Nu wormt me bij deze ets, dat als het dak recht zou zijn deze niet goed aansluit bij de zijkant en de dakzijkant, dus moet er aangepast worden. De vraag is voor mij waar, hetzelfde vraagt zich bij de zijkanten. Die passen ook niet gewoon recht, moeten deze naar onder gericht worden?

Wes, ik heb bij een van je draadtjes de halve messing 280 gezien en die ziet er nun mal anders uit :police: ;)

Nu ja, daar ik weer een week werken voor me heb, kan ik nog wat langer eraan rond studeren, dus graag 1:1 technische en zo input.

Gerard, je was me net voor met posten, bedankt voor de tekeningen en de info. Ga ze eens goed bestuderen (y) Hoe heb jij het dak dan geconstrueerd, waar loopt de rondingslijn?
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Okke

Hallo,

Heb je hier misschien wat aan?, niet een hele scherpe foto maargoed. Het bovendak heeft een kromming van laten we zeggen een 1cm.
Het lager liggende dak is gekromd richting de goot, vanwege de afwatering.

Dak 294


Okke

Tulpendaal

Okke, bedankt, je beeld heeft me weer een inzicht gebracht (y) De opstaande lichtvensters, staan dichter bij elkaar als de bijbehorende gaatjes in het dak, vandaag heb ik die vastgezet zodat ze boven en onder in de gleufjes passen. Daardoor staan ze eigenlijk scheef. Allerdings als ik die lichte boog in het dak zie dan past dat bij de ets. Jammer dat de ets ontwerper gestorven is en er geen beschrijvingen van hem bij dit model zijn overleverd.
Misschien een gedeelte van het dak nieuw uit messing maken :-\
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

jjg koopmans

Citaat van: Tulpendaal op  3 juni 2018 21:33
Goedenavond,
.....
@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.
Die tekening is een lichtdruk uit ca 1970 en verbleekt, ik zou niet weten hoe er nog informatie uit te halen is behalve dat originele dikke
lijnen nog zichtbaar zijn maar het onderlinge verband is verdwenen. Ik kijk woensdag wel even naar het dak van de 290-er.

Okke

Hallo,

Misschien schept dit nog wat duidelijkheid, een dwarsdoosnede van het dak van een 290er:


Okke

Tulpendaal

Okke,
bedankt deze met de tekening daarvoor maakt zeer veel duidelijk en bevestigt mijn gevoel hoe de ets gedacht is. De ets had in iedergeval een dubbele ronding gepland.
Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

skiptram

De inmiddels overleden Cees van der Vis ( Cw Modelbouw) maakte vele trams en andere modellen. Dat deed hij later in een soort noodwoning in het afgelegen Groningen. Hij had toen nog niet de beschikking over de uitgebreide internet hulp waarover wij nu beschikken. Ondanks nauwkeurig onderzoek miste er toch wel eens het een en ander ( eufemisme) . Constant was zijn ontwerpwijze vanuit een hulpdak frame waarin de zijwanden gesoldeerd werden.
Ik zelf vond in 1961 onderstaan al heel wat

HTM ombouwer  Rivarossi

dus de ( foute) messing modellen van Philotrain c.s. waren al een verademing. Ze waren voor mijn vader en mij toen te duur.

Inderdaad ben ik ook blij dat de tramgemeente weer wakker is want het suft hier in mede door het kakelen op Facebook.

Joke je schrijft fantastisch Nederlands met wat Schweitzerismen, maar ik begrijp ( en dat ligt aan mij) het niet altijd en vind ( zoals al eerder gezegd) een foto het meest verhelderend. Dat blijkt ook uit de reacties die vergezeld gaan van tekeningen en of foto-delen. Ik durf vaak ze niet te plaatsen vanwege het auteursrecht, maar je kunt vaak niet anders.

Op de tekening is sprake van een dak verval van 2,5 cm en dat is H0 0,02 mm op een plaatdikte van 0,37. Moge ik Frits en mezelve gelijk geven dat we de modellen zo laten.

Het model is door Cees getekend als GTG 41 ex HTM 267 en later H16.
Ik vergeef hem niet alles, maar wel het platte dak.

Joke ik wens je weer veel modelbouw en forum plezier
N.B. de forum( computer) tijd gaat af van de modelbouwtijd ( uitspraak volgens Vis)

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

ronald1956

Officiele tekening , dus ik neem aan maten in mm.

Tulpendaal

Tot nu toe allen bedankt voor de rege discussies, informaties en beeldmateriaal. (y)
Alle modellen die hier voorbij komen zijn mooi en een bewijs van de vooruitgang in modelbouw. En ik kan alleen maar van deze leren, daar ik nog lang niet zo ver ben als de meeste hier op het tram forum.

Het was me van begin af klaar dat dit model een uitdaging zou worden.

Terug naar mijn overleggingen: Als ik tijd heb deze week dan maak ik de fotos om het geheel te analyseren. Ik zal proberen alle informatie in een schets samen te nemen als template voor de dak konstruktie. Het kan zijn dat ik de dak konstruktie nieuw bouwen moet, maar dat gaan we dan zien hier.

Paul, op mijn werk ben ik ook soms te snel en niet te volgen. ;D Soms speelt ook de automatische spell check niet mee.
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

thonis

Hoi hoi!
Is het al opgevallen, dat op de etsplaat de ramen in de koepel (glaspui voor Amsterdammers) geen houten binnenlijsten hebben? Bij de HTM werd dit bij enkele wagens, meestal na een aanrijding zo uitgevoerd, vaak maar aan een kant. Met het oude model truck past dit volgens mij al helemaal niet. Overigens veel succes bij de bouw van dit mooie model!
Groet van Thonis