Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

HTM 250er serie in messing

in Trams en smalspoor

Gestart door Tulpendaal, 21 mei 2018 20:25

Vorige topic - Volgende topic

RobK

Citaat van: GerardvV op  3 juni 2018 21:16(...)
De door mij gebouwde Philo kitjes van een 250er uitgerust als 265er bij aflevering dus met bruine frontramen.
In deze uitvoering konden zij echter niet de truck hebben van na de verbouwing in 1939, dat is dus fout. Dat geldt in feite ook voor het museumstel 265 dat een afleveringsuitvoering voorstelt maar waar een foute truck onder zit. ;D (...)

In 1:1 heeft het HOVM daar in ieder geval wat aan gedaan, Gerard. De koepelspijlen van de HTM 265 zijn nu crème. Zie bijv. de openingsfoto op hun thuispagina (https://www.hovm.nl/nieuw/).
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

jjg koopmans

Eerder heb ik beloofd van het 290 type ex-pekelwagen een foto te maken. Meer dan een drie-trede trapje had ik alleen niet en ik kon er dus gewoon niet bij.
Bij observatie is een 290 dak duidelijk dubbel gekromd, een dwarsrondte en uiteraard de afronding aan het einde van de lichtkap, Tussen het einde van de lichtkap
en de bovenrand van de voorpui zit nog een gootje, dat loopt mee met de pui en het dak zodat de aansnijding van het dak in ieder geval een ronde is.
Binnen was geen zinnige foto te maken, eea is afgetimmerd.
Hopelijk is het zo duidelijk
mvrgr,
Koopmans

GerardvV

@Rob K; Nu de truck en de weerstanden nog  ;D
@jjg koopmans; De dubbele kromming van het dak is duidelijk te zien aan de steunen onder de top-lijnglaslantaren en top-front/sluitlicht van de 265, ook op de door Rob K genoemde foto van HOVM.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jjg koopmans

Ja, dat weet ik al sinds 50 jaar toen ik een 1:32 model van de GTG maakte van de nu verbleekte 250 tekening.

GerardvV

Het ging erom dat het duidelijk was voor Joke  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ronald1956

Ik denk dat Joke eerst moet bepalen welk nummer ze wil gaan maken , en daar foto`s van zoeken .
Want bij de meeste foto`s die ik bekijk ziet het er toch anders uit .

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1339094558

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1362080054

Van de 265 zie ik zo gauw geen oude foto`s maar veel verschil met de 266 zal er niet geweest zijn .

In hoeverre klopt dan het dak van de museumwagen ?

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1366915148

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1363635126

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1305829471


Er zijn ook foto`s waarbij wel een dubbele bolling te zien is , maar komt dat door een nummer uit een andere sub serie of is dat get een gevolg van een verbouwing ?

Maar goed , een dubbele bolling of niet , hoe vertaald zich dat in schaal 1/87 ? 

Henk Boshuyzen

Ja, de dakopbouw van de Groninger serie 36-42 verschilde duidelijk van de HTM-ers.
Onder de sleepbeugel bevond zich een opbouw met de weerstanden.
Deze weerstanden waren bij aflevering van de 250-ers onder de wagenbak aangebracht en later vanaf 1940 op het dak geplaatst voor een betere warmte afgifte.
Daarnaast was er nog verschil in het aantal deuren, afgeleverd met op elk balcon in de rijrichting gezien rechts één en links twee deuren is dat bij revisie gewijzigd in twee aan elke kant, met uitzondering van de 279/275 die de oude situatie tot zijn sloop heeft gehouden.
Ik weet niet welke wagen in welke versie Joke besluit te bouwen, maar ze mag me een PB met het nummer sturen en dan kan ik het hier deels in de documentatie uitzoeken.

Henk Boshuyzen

Misschien heeft Joke nog wat aan de volgende twee foto's van de 274 in het NOM.
Beide foto's van Rob van Oostenrijk tijdens de dakrevisie van de 274.


Henk Boshuyzen

Nog een nabrander:
Na de verplaatsing van de weerstanden naar het dat hadden:
de 250 - 261 een weerstandskat van het hoge model op het dak.
de 262 - 274 en 279/275 de bekende platte zawrte weerstandskast.
De 280-ers kregen vana 1939 de platte weerstandskast op het dak
De 290 hadden de platte weerstandskast al af fabriek op het dak zitten.

FritsT

#69
Dan zegt de modelbouw(st)er in dit geval (denk ik).......wat is het eenvoudigst na te maken en dan pas ik het nummer van de tram daar dan wel aan.

Plaatjes van bewuste onderdelen gaan die keus bepalen (denk ik) want van lijstjes werken...........dat is echt een stuk lastiger.
Misschien ga ik het dak van het Spoor-0 model ook eens afmaken. Ik heb al wel het nummer 250 er op zitten.

Tulpendaal

Even snel tussendoor, allen bedankt voor de informatie en Henk ik kom graag nog op je aangebod terug. Die fotos van het dak zijn super (y), dat is wat ik gezocht heb. Ik begrijp nu hoe het dak er in het echt uitziet, nu nog in model omzetten ::)

Wat het nummer betreft wordt het in ieder geval een van de serie tot 279 of een pekelwagen. De 280er wordt het zeker niet, dus de tweede opbouw in het midden wordt weggelaten.
Ik meende dat 250 in Delft gereden heeft en ook een van de pekelwagens en acht een meseumtram voor Delft moet ook kunnen ;D

In ieder geval wil ik de mods nog vragen dit draadtje in HTM250er serie in messing om te dopen. Zodat de info die hier zo snel verzamelt is, erkenbaar blijft. (y)
Gr. en prettige zomeravond,
Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

ex44


Henk Boshuyzen

Joke,
Het probleem wat jij schetste dat je nadehand nergens meer bij kan heb ik opgelost door in de dakopbouw 2 gaatjes van M2 draad te voorzien en de bodemplaar van twee gaatje 2,5 mm.
In de dakplaat 2 draadeinden M2 en onder de bodemplaat dadelijk 2 moertjes.
Hier staat de 275 voor proef even op de tafel om de juiste hoogtes te bepalen.

ronald1956

Er staat momenteel een model op marktplaats , tip voor Joke , sla de foto`s van dat model op en je kan makkelijk even terug zoeken hoe het bij de Philo in elkaar zit .

( Mocht de link weg moeten , zoek op Philotrain htm 265 ) (Ps. ik koop en verkoop niks)

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1292557989-philotrain-htm-tram-265.html?c=c8f4e03ae2528df01038ea9fdce70644&previousPage=lr

GerardvV

Dakopbouw Philo 267 tijdens bouw in 1984.
Het ruwe solderen is net klaar en foto's zijn niet al te best bewaard.



Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde