Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

HTM 250er serie in messing

in Trams en smalspoor

Gestart door Tulpendaal, 21 mei 2018 20:25

Vorige topic - Volgende topic

Tulpendaal

Goedeavond,

Daar mijn goederenwagen gestrand is bij gebrek aan deuren, maar mijn soldeerwerkplaats ingericht is een nieuw messing project: De HTM 280er op basis van een Cw etsplaat van Skiptram. Deze is ook geschikt coor een GTG tram.

De uitdaging is alle deeltjes een bestemming te geven. Daarom ben ik vandaag aan het droog bouwen geweest, alle etsdelen eruit en puzzelen.





Het dak heb ik ook bij elkaar, maar nu blijven nog deeltjes over die ik niet thuis brengen kan. Tevens is er een bodenplaat met gaten waar ik ook niet weet wat daar op moet. tevens heeft het hier en daar gleuven waar ik ook nog geen tegenstuk voor gevonden heb.

Dus als iemand ervaring heeft met deze ets? Iedere hulp en info graag.
Ook over de 280er serie is eigenlijk naar verhouding minder bekent. En ja de standaard werken heb ik, maar daar buiten is er niet veel beeldmateriaal.

In ieder geval het begin is er,

Gr. Joke

Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Christoph

Wow, suc6 hiermee.
Ik heb geen ervaring met deze kit, ooit wel een messing bouwpakketje in een workshop gebouwd. En dat viel niet mee.

Groeten,

Christoph

Marc tramt

Ik neem aan dat Paul ook meeleest?
No dress rehearsel, this is our life.

FritsT

#3
Hoi Joke,

Je schrijft: Cw etsplaat van Skiptram. Kwam me bekend voor. Ik heb destijds een etsplaat van een tram, ook van CW, maar dan onder de naam Nulpunt uitgebracht en vanzelfsprekend in 0. Was ooit de bedoeling er meer van te bouwen, maar het is bij twee etsplaten gebleven omdat er heel wat aan moest gebeuren. Uiteindelijk heb ik hem na 10 jaar op de plank gehad te hebben in 2013 toch maar gebouwd (ik blijf een Hagenees en kende het ding als kind erg goed).
Op de foto's zie je wat ik er uiteindelijk van heb gemaakt. Absoluut geen 100% weergave van het origineel, maar ik zei al... er moest heel wat aan gebeuren en daar had ik voor dit enkelvoudige model geen zin in.
Nu blijkt dat ik destijds niet zoals nu een uitgebreid bouwverslag van heb gemaakt, dus het blijft bij deze plaatjes.

gr. FritsT

IMG_5399 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5400 by Nulpunt0, on Flickr

Tulpendaal

Frits, als ik zo ver kom zou ik al dik tevreden zijn. Bedankt voor de fotos.  (y)

Wat ik me nu realiseer is dat ik niet aan de 280er serie gebonden ben.
In iedergeval hoop ik dat je me met raad bijstaat want het is zeker geen makkelijke kit.

Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Tulpendaal

Nog even verder spinnen, wat kan ik uit deze ets maken. Ik realiseer me nu dat ook een werkwagen in de vorm van een pekelwagen mogelijk is. Misschien wel zo leuk. Tevens vraag ik me af of het opbouwtje op het dak, alleen op de 280 zat en niet op de 260 reeks?

Daar ik door mijn rug gegaan ben, lig ik plat en kan verder rechercheren :'(
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Gert Arkema

Hoei, een Cw kit. Sterkte ermee. Ik heb 3 van die kits gebouwd en onderschrijf Frits' opmerking hierover volledig. Die kits lijken compleet, maar hebben uiteindelijk een hoog 'zoek-het-maar-uit'-gehalte.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

Citaat van: Tulpendaal op 22 mei 2018 08:44
Daar ik door mijn rug gegaan ben, lig ik plat en kan verder rechercheren :'(
Oei, dat is niet de eerste keer volgens mij..  :-\  Beterschap Joke!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Silvolde

Joke, Kees maakte bij het ontwerp vaak een summiere bouwbeschrijving. Wellicht dat Paul meer info heeft.
beterschap, Rob



skiptram

Joke, Paul leest mee.



Dat de kits van Kees van der Vis ( Cw modelbouw) wat inventiviteit behoeven was bekend. Hij tekende met oost Indische inkt in 4 x groter op kalk en als er dan een fout in zat was dat jammer maar hij begon niet altijd opnieuw te meer omdat er dan ook een nieuwe film gemaakt moest worden. Hij was een meester er in om ook al deze films alle ( ook de foute)  aan verschillende mensen te verpatsen.

Wat betreft de verschillende versies van 250-260 etc verwijs ik naar:
http://www.skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:HTM_materieel:HTM_250-279
En wat betrefet de 280 ger naar:
http://www.skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:HTM_materieel:HTM_280-289
Daar staan ook de pagina'die verwijzen naar Donselaar voor wat de verschillen zijn met ook opmerkingen van Henk Boshuyzen. Een goed onderzoek vooraf is belangrijk.
Net een Zwitsere standaard wagen. Ze lijken op elkaar maar zijn toch verschillend ( daar kwam Navemo ook 10 jaar geleden achter)
Ook de werkwagens behoren tot de mogelijkheden.

De vergelijking tussen d everschillende modellen vind je:
http://www.skiptram.nl/?HISTORIE:Avenio_reacties:Oud_en_Nieuw


Als ik een vreemde etsplaat bouw begin ik zoals ik al eens vermeld heb met een scan van de etsplaat te maken. Dan heb je in ieder geval wat om over te praten.
Dan druk ik deze af op fotopapier om een proefmodel te lijmen.

Vraag is dus of je zo'n scan hebt en kan aangeven met pijlen wat je bedoeld. Teksten met een beschrijving van een onderdeel werken niet bij mij.

Beterschap en met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

FritsT

Toch nog wat plaatjes gevonden en warempel de etsfilm ook nog.

IMG_5401 by Nulpunt0, on Flickr

tram by Nulpunt0, on Flickr

tram 008 by Nulpunt0, on Flickr

tram 004 by Nulpunt0, on Flickr

62 by Nulpunt0, on Flickr

Tulpendaal

Gert, ik hou van een hoge graad aan "zoek het maar uit gehalte", dat is dan een uitdaging. Kits die met dichte ogen "in elkaar vallen" zijn dat niet. Zo leer ik meer hoe een wagen in elkaar zit.

Paul, bedankt voor de info. Je raad eerst met een copie op papier te beginnen heb ik ook geprobeerd. Papierbouw is niet zo mijn ding dus heb ik dat opgegeven. De scan ligt ergens op een van de computers maar kan ik zo snel niet vinden. Allerdings heb ik een papiercopie liggen waar ik aantekeningen op maak.


(een leerling zet altijd maar de helft om ;D)

Frits, die beelden zijn precies wat ik nodig heb, de onbekende deeltjes zijn de deurtrappetjes en richtingplaten voor boven op de kopse kant. Daarmee zijn alle stukjes duidelijk.
Overigens mijn ets heeft hetzelfde nummer.

Terug naar mijn andere vraag, bij de 280er zit er de kleine opbouw onder de panto, bij de nummers onder 280, bijvoorbeeld de 267, vind ik deze opbouw niet, of zie ik dat fout?

Gr. en bedankt voor alle ondersteuning.
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Gert Arkema

Succes Joke en sterkte met je rug.

Met 'zoek-het-maar-uit' bedoel ik dat je een heel aantal aansluitingen zelf mag verzinnen en de qua maatvoering onvermijdelijke kier aan je eigen creativiteit wordt overgelaten. Of deuren die zowel boven als onder een opening hebben (C ovaler) terwijl het grote voorbeeld iets anders laat zien. Maar laten we positief blijven; een kit van Etchmodels is erger...  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

Waar zijn de banken? Zitten die op een andere etsplaat?

Snel herstel gewenst, Joke.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FritsT

#14
Banken, veerpakketten en nog veel meer 3D details.... Kees kocht veel gietdelen bij Weinert maar liet ze ook zelf maken bij VSH. Maar leef je uit met de rommeldoos zou ik zeggen.

De etsplaat in 0....hoezo identiek behalve het formaat?.

etsplaat htm gtg by Nulpunt0, on Flickr