Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

MB-module (1): "Kopstation spoor 1"

in Modulebaan.nl

Gestart door guest7822, 29 mei 2016 20:29

Vorige topic - Volgende topic

guest7822

Hoi Ernst,

Ik maak voor mijn kopstation twee overgangsbakken met kopstukken volgens de Mannheimer norm (156mm hoh). Zou het een idee zijn om eens een echte lange baan te maken in NL (is natuurlijk al eens eerder door iemand bedacht...), en die norm te gebruiken? Overigens, een andere koppelmogelijkheid vind ik ook prima, een bakkie meer of minder  Het brengt natuurlijk nog wat andere kleine issues met zich mee, zoals hoogte BS, elektra en aansturing, maar da's allemaal vrij simpel op te lossen.

Walter

Ernst Jorissen

Walter.

Daar kunnen wij het wel een keer over hebben.
Ben je op Rail.????????????

Gr Ernst.................

guest7822

stand medio december:



Op de voorgrond komt een lokloods met twee standen, de publiekszijde wordt open of uitneembaar. Het schuine dak levert natuurlijk wat problemen op, zo is er in deze opstelling geen ruimte voor een station en bijgebouwen, zelfs niet in relief.  Dat wordt op aparte bakken van 40 cm diep gebouwd die achter aan de huidige bakken kunnen worden gekoppeld. De 'Hausbahnsteig' zal wel al gedeeltelijk worden aangebracht, maar uitneembaar zijn, om indien het station er aan hangt te worden vervangen door een doorlopend geheel zodat er geen lelijke naden zichtbaar zijn. De plek van het seinhuis ligt ook nog niet vast, en komt mogelijk op de linker bak.




guest7822


Ernst Jorissen

Doen we.

Het blijft mooi die slanke wissels.

Ronaldk

Dat blijft een mooi gezicht zo.  (y) Spoor 1.... iets te veel ruimte voor nodig.... en mijn vriendin vermoord me  ::)  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ad Cleijsen

Hoi,
Zojuist dit draadje gelezen en zie toch een grote gelijkenis met mijn projectje. Mijn modules zijn 60x120. Doel hierbij is om deze dubbel te leggen. Waardoor de baan dan 120 diep gaat worden. Met een lengte van 9,50 meter dus ruimte voldoende om een leuk sporenplan weg te gaan zetten.

Ben nog wat aan het puzzelen met het rond rijden. Voor mij is pendelen prima, maar vanuit de family werd de opmerking gemaakt dat rondrijden een must is, om indruk te maken op de kleinkinderen. Dus, plan is om.
De zolder is volledig geclaimt, maar nog niet volledig beschikbaar. Gebruik de tijd dan ook om in de spullen te komen zitten.

Maak graag eens kennis met je.

Groeten Ad

guest7822

Ughe ughe ugh... pfff  rraaggghhhh  :o ok.... tremendous progress being made....



Eerste stukje ballast. Ben de afgelopen tijd bezig geweest met alle elektronica en mechanica, dat werkt nu. Servo's voor de wissels en seinen, alle stukkies spoor incl wissels en puntstukken gedetecteerd gemaakt (gewoon omdat het kan), schakelaars in het front van de bakken via terugmelding en rijwegen geprogrammeerd, segmentschijf voorzien van stappenmotor en arduino based decoder, alle bekabeling in kabelgoten weggewerkt en meer van dat gedoe waar je achteraf geen reet van ziet, maar wel erg belangrijk is voor goed functioneren. Eindelijk toe aan de scenery. Verder rails roesten en ballasten. Binnenkort de perrons inbouwen.



Ad Cleijsen

Walter,

Verneem graag van ervaren modelbouwers.

Ik zie op je baan een paar spuitjes liggen, neem aan dat je die gebruikt om balast vast te zetten. Kun je mij aangeven met welke lijm je dat doet?

gr. Ad

Overigens, ik ben best te porren om een koppelmodule te maken, om (later) mijn baantje aan te laten sluiten.

barry1972

Ad,

Ik heet geen Walter  ;).  Maar ik ga er van uit dat er verdunde houtlijm is gebruikt met eventueel een heel klein drupje afwasmiddel  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

guest7822

Houtlijm 1:1 verdund met voorstrijk. Geen afwasmiddel. Da's een voordeel bij spoor 1, de ballast is van zichzelf zo zwaar dat het niet wegdrijft met de lijm, en ook niet schrikt van een paar druppies op één plek

rjr

ik gebruik de afwasmiddel ook niet om het te laten wegdrijven (of dat juist voorkomen), maar om de oppervlakte spanning van het water wat te breken waardoor het beter vloeit, zich beter verdeeld.
En je krijgt schoner werk :).

Roelco

becasse

Ha Walter,

Is dat een segmentschijf van Lasersachen of die bolleboos van een lokführer Lukas?

Grtz,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

guest7822

Hey Michel,

Die is van Lasersachen, maar iet slanger dan standaard. Mocht je wat meer willen weten, laat maar horen, ik heb er aan de technische kant eea aan verbouwd...

Walter