Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

sluitverlichting afhankelijk frontverlichting

in Elektronica en analoog

Gestart door blackjack, 25 juli 2006 20:39

Vorige topic - Volgende topic

blackjack

Hoi allemaal,

ik lees al een tijdje mee met het oude beneluxrail en nu dit forum. Ik zit met de volgende vraag: ik wil net zoals op de site van avontuur in miniatuur de sluitverlichting van mijn loks zo schakelen dat hij altijd uit is als er geen frontverlichting is, en als er frontverlichting is deze aan en uitgezet kan worden door een extra functie uitgang. Hier heb ik deze schakeling op bedacht, maar kan dit???


Jack

Monobrachius

#1
Als je hem zo van de site van Huib Maaskant hebt geplukt heb ik er wel vertrouwen in.  :)
Een andere manier is om een Lokpilot te nemen. Daar kan je de lichtuitgangen richtingsafhankelijk instellen.

Groeten Henk

Edit, ik zie dat dhr Maaskant de weerstand op het paarse draad heeft weggelaten
K.Bay.Sts.B

RoSoft

Citaat van: Monobrachius op 25 juli 2006 21:14
Als je hem zo van de site van Huib Maaskant hebt geplukt heb ik er wel vertrouwen in.  :)
Een andere manier is om een Lokpilot te nemen. Daar kan je de lichtuitgangen richtingsafhankelijk instellen.

Groeten Henk

Edit, ik zie dat dhr Maaskant de weerstand op het paarse draad heeft weggelaten

Met het richtingsafhankelijk instelling heb je toch niet de functie welke er gewenst wordt.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Peter Kleton

#3
Hallo Jack,
Ik zou graag van je weten,waar je deze schakeling voor gebruiken wilt.
Want de sluitseinen tegelijk uit - of aanzetten,doet mij denken aan de duwende lok in een trek/duw trein..,want dan gebeurd hier niet ,wat je wil.
Maar wss heb ik het mis.  ???
De schakeling doet wel,wat  jouw bedoeling is.
Warme groeten,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

stig

#4
De sluitverlichting werkt met de voorverlichting. Echter, door de functie van de paarse draad te maken verlies je door de transistor de plus aan de sluitverlichting. Kortom, normaal werkt je sluitverlichting met je voorlichten, *tenzij* je de sluitverlichting uitzet mbv. paarse functie.

[edit] maar de sluitverlichting is al uit als de voorverlichting uit is. Toch?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

blackjack

Sorry als het een beetje vaag was, de bedoeling is inderdaad zoals stig zegt: normaal werkt je sluitverlichting met je voorlichten, *tenzij* je de sluitverlichting uitzet mbv. paarse functie.. de door mij beoogde decoder is een lenz silver die ik nog heb liggen.

De gedachte achter deze schakeling is dat een lok in treinverband geen sluitlichten voert, maar los wel, en aangezien ik niet met vaste stammetjes rij wil ik dit ook graag zo hebben.

alvast bedankt voor de hulp,

Jack

Peter Kleton

Hallo Jack,
Maar hoe doe je het dan met de frontseinen van je lok als hij duwt?
Want dan is het net andersom:De frontseinen zijn dan uit,en de sluitseinen aan. 8)
Groeten,Peter .
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Monobrachius

Ik neem aan dat dat een ander probleem is.

Wat ik eerder neertiktje, klopte inderdaad niet, maar Jack, ik verwacht eerlijk gezegd dat je wel moeilijk doet als je per se wilt dat de sluitverlichting standaard aan staat. De makkelijkste manier waarop je dat kan realiseren is door een relaistje erin te stoppen. Ik heb er pas een aantal bij conrad gekocht (nr 504718). Kost alleen wel van 5,60 per stuk. Een transistor is vele malen goedkoper.
En als je ook wilt rijden met duwtreinen, dan raad ik toch de Lokpilot aan.
De locs die ik heb waar een Lokpilot in zit, krijgen hun voorlampen met F0 en sluitverlichting via het groene en paarse draad geschakeld met F1, hiermee kan sluitverlichting en frontverlichting appart schakelen. (Bij trek-duwstammetjes schakel ik het licht zo, dat één kant van de lok wisselende verlichting heeft en de andere kant alleen met F1, zodat normaal gesproken nooit licht brand aan de kant van de wagens.)

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

Ik snap het idee achter de schakeling wel, maar de uitvoering is niet helemaal goed.
Want hoe krijg je die transistor open als je de sluitverlichring wel aan wilt hebben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Hallo Klaas,
Ja, idd,Met de paarse draad gaat dat niet,die geeft een min tov de blauwe plus uit de dekoder.
  Toch een relaitje?
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

Peter,

ik denk eerder aan een weerstand van de blauwe draad naar de basis en de paarse draad ook rechtstreeks aan de basis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Hallo,
Maarre, nog wat anders.Moet de verlichting maar aan een kant aan/uit gezet kunnen worden?
Of heb je een draaischijf om de lok aan de goede kant tegen de treinstam te zetten?  :D
Want anders moet je met de 2e functie draad (Violet) een 2e transistor  zoals Klaas voorstelt of  een 2e relais schakelen.
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

Peter,

voor of achter dat wordt via de witte en de gele draad geregeld. Heb je dus geen extra voorzieningen voor nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Klaas,
Goed dat je het zegt,   :D
Ik rij hier ook met een 1700 en een vaste stam.
De mogelijkheden van een CV waarde om iets in te stellen  zijn mij niet altijd  even duidelijk.
Zoals het omwisselen van de rijrichting van front/sluitsein met CV29,bit 1,waar iemand mij hier op attendeerde.
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

blackjack

Zo jongens, jullie weten het wel gecompliceerd te maken ;D ;) ;D

de bedoeling is dat de sluitverlichting aan staat als de paarse functie en de witte of gele geactiveerd is, en uit is als alleen de witte of gele geactiveerd is. De bedoeling van de weerstand in de paarse draad is om de spanning die bij de ingang van de transistor komt naar beneden te halen, en de andere weerstand is om ervoor te zorgen dat de spanning over de led's niet te hoog wordt.

@klaas, ik volg niet helemaal waarom de plaats van de weerstanden onjuist is (maar ik ben dan ook niet zo goed met elektronica), kun je dit eens toelichten???

mvg, jack