Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Lazarett-zug WW2

in Grootspoor

Gestart door Mar-Cas, 17 december 2015 19:10

Vorige topic - Volgende topic

Mar-Cas

Zo vertrokken ze naar het oosten?



Waar zijn de NS rijtuigen ingezet?

Bij het zoeken op NL websites zowat niets te vinden
Op Duitse WW2 website vind ik wel wat, maar geen info relaterend aan de NS rijtuigen Nummering van Lazarett zugen komt niet overeen wat Friskorn op de witte  NSers heeft vermeld.
Zie
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Lazarettzuge/Lazarettzug-R.htm
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Krankentransportabteilungen/Gliederung-R.htm

Wie kan meer info verschaffen.

Caspar
Greetz Caspar

Gert Arkema

Leuk onderwerp! Van Lazarettzuege weet ik niet veel. Ik heb ook geen idee waar Philo de nummers vandaan heeft. Het enige wat ik weet is dat er een afbeelding van  een A3B5 en een C11 in lazarettzug-uitvoering in de RH vond, okt 1983 pag 11. Misschien ten overvloede. Ik kan er echter geen baknummers op ontcijferen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

Je hebt de Philotrain collectie wel compleet in ieder geval.  (y)

Ik heb er verder geen idee van. Er zijn ook nog doorgangsrijtuigen tot hospitaalwagens verbouwd, maar hoe dat er dan uitzag, geen idee. Ik kan me voorstellen dat een trein bestond uit wagens ingericht voor liggend vervoer en wagens waarin men zittend plaats nam. De laatste zullen wel niet verbouwd zijn, en slechts tijdelijk uit de dienst onttrokken zijn? Rood Kruis erop schilderen en klaar? Ik weet het helaas niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ivanzon

#3
Rode kruis vlaggen op het dak en rijden maar.
De meeste plaatjes die je te zien krijgt via image search zijn van de KPEV treinen (ww1, en als Limited Edition uitgegeven door Fleischmann), of de Bundeswehr trein uit de Koude Oorlog.

Gegeven de opmerking dat de artsen zeggenschap hadden over de volgorde van de wagons (zie bron hierboven) was er een verschil in ingezet materieel tussen de ambulante patiënten en de zwaarder verwondde passagiers.
In het verslag van trein 662 wordt op een gegeven moment meer dan 1000 man in die trein gepropt (officieel zijn er maar 300 plaatsen beschikbaar), en in de overige berichten wordt er ook flink gestapeld (meer dan 400 patiënten is eerder regel dan uitzondering)

Mar-Cas

#4
idd redelijk wat foto's uit WW1 en van de omgebouwde silberlingen uit de jaren van de koude oorlog.

Heb nogal wat overlevende verslagen door genomen in de hoop dat er fotomateriaal tussen zit maar helaas.

Citaat van: Gert Arkema op 17 december 2015 21:27
Leuk onderwerp! Van Lazarettzuege weet ik niet veel. Ik heb ook geen idee waar Philo de nummers vandaan heeft. Het enige wat ik weet is dat er een afbeelding van  een A3B5 en een C11 in lazarettzug-uitvoering in de RH vond, okt 1983 pag 11. Misschien ten overvloede. Ik kan er echter geen baknummers op ontcijferen.

Zal het op cluppie eens opzoeken maar ik heb het vermoeden dat het dezelfde foto is uit de Philosophie pagina 151 (foto van JJ de Bruin, Collectie Otto Dijkstra)
De philosophie die ik bezit is een zwart/wit kopie van de originele. Een HR scan levert geen tekst op.

Van gevonden foto's is er niet een met witte bakken??
Greetz Caspar

Gert Arkema

teruggezocht en inderdaad, zelfde foto Caspar.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

martijnhaman

Wat informatie over NS-rijtuigen in Rode Kruis-uitvoering die ik zo snel kon vinden:
- Op bladzijde 359 van Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45 van Huurman is te lezen over een Rode Kruis-trein bestaande uit de rijtuigen B 6009, D 6017, BC 6122, BC 6110, C 6437 en C5446. Alle rijtuigen zijn wit geschilderd en hebben het opschrift Lazarettzug Friesland I Wehrmachtsbefehlshaber der Niederlande. Op diezelfde pagina staat een kleine foto van twee Rode-Kruisrijtuigen. Volgens het onderschrift gaat het om de AB 6237 en AB 5085 uit Lazarettzug Friesland I.
- In de NVBS beeldbank is een foto te vinden van couperijtuigen typen AB8c en C11 eveneens in Rode Kruis-uitvoering. Dit is de foto uit het hierboven genoemde Railhobby artikel. Verder foto's van de Blokkendoos-rijtuigen mC 9031 en ABec 8538 in Rode Kruis-uitvoering.

@Caspar: Wat zijn de nummers die Philotrain op de rijtuigen heeft aangebracht?

Martijn

ingenium

Dank voor de hint Martijn.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mar-Cas

#8
Plaatje van de tekst, aangebracht ongeveer in het midden van de bak.
Op het chassis is niets aangebracht en geen originele nummers aanwezig.



De A3B5 heeft wagennummer 7
     C10   ----------,,----------- 2
     C11   ----------,,----------- 5

Groetjes Caspar
Greetz Caspar

MHS84

Ik zie dit draadje nu pas.
Het is mogelijk dat Nederlandse Rode Kruis rijtuigen "im Osten" ingezet werden, alleen fotografisch bewijs heb ik niet. Desalniettemin hieronder twee foto's uit het "Bildarchiv der Eisenbahnstiftung".


Twee "Eilzugwagen" C4i-36 die voorzien zijn van rode kruizen op witte vlakken. Foto: RVM, 1941.
Volltextsuche: Appell am Lazarettzug.


Coupérijtuig NS C 6206 in een troepentransport- of verlofgangerstrein. Aan de burgerkleding te zien durf ik te zeggen dat foto ergens in Oost Europa of Rusland gemaakt is. Foto: Privat, 1941.
Volltextsuche: Unterwegsaufenthalt.

ingenium

Leuke foto die laatste. Met zwart koersbord om met krijt zelf de bestemming op te schrijven. Zie je niet vaak.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rotterdam

deze NS #abteilwagen# zijn later nog lang in dienst gebleven bij de DR.
oa op de lijn Chemnitz-Floeha-Annaberg-Buchholtz.
er was nauwelijks verschil te zien tussen NS wagons en Sachsen,beiden plat dak.
alleen de experts konden de verschillen zien
De KPEV wagons waren makkelijk herkenbaar met bovenlichten
kan zijn dat de Sachsen wagons zelfde bouwers hadden als die van NS?
Goerlitz bij voorbeeld
de mooiste waren de Centoporte vierassers met middengang
bij DR werd de verbindingsdeur dichtgemaakt
in DR groen waren dit prachtige wagons
sommigen in duitse forums beweren dat er ook Centoporte voor DRB gebouwt zijn.
hier heb ik nooit bewijzen voor kunnen vinden.

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Frans8800

Op de website Feijenoordse Meesters is een voormalig postrijtuig te zien, dat voor het Rode Kruis is gebuikt, op wand is naast het rode kruis ook de tekst Arztwagen waar te nemen, ik heb geprobeerd uit te vinden om uit te vinden om wel NS nummer en type rijtuig het gaat, maar ik ben daar nog niet in geslaagd.


dwem

Citaat van: ingenium op 11 maart 2016 01:04
Leuke foto die laatste. Met zwart koersbord om met krijt zelf de bestemming op te schrijven. Zie je niet vaak.

Toen wel hoor.
Als er even geen passend koersbord aanwezig was aan het beginpunt van de trein deed men het op die manier. Niets buitengewoons destijds.
Ook op de latere witte omklapbare koersborden waarop meerdere bestemmingen voorkwamen zat er (vaak) een zwarte blanco zijde op.

Dirk

dwem

Citaat van: Rotterdam op 11 maart 2016 08:22
deze NS #abteilwagen# zijn later nog lang in dienst gebleven bij de DR.
--
kan zijn dat de Sachsen wagons zelfde bouwers hadden als die van NS?
Goerlitz bij voorbeeld
--
mvrgr
willem

* wij noemen dit coupérijtuigen
* de meeste (houten)rijtuigen van NS waren van Beijnes, gevolgd door Werkspoor en ook Allan verder 7 Duitse fabrieken, met als belangrijkste Van derZypen & Charlier, later Westwaggon, Herbrand, HAWA, Weyer, Görlitz en Wismar. Van Görlitz telde ik er 8, van Wismar 2.  Vooral de Staatsspoor volgde de Duitse stijl.

Dirk