Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Lazarett-zug WW2

in Grootspoor

Gestart door Mar-Cas, 17 december 2015 19:10

Vorige topic - Volgende topic

dwem

Het Postrijtuig is er een uit de serie P 7011-7021, HAWA 1931.
Hiervan  werden op 12 september 1942 de nummers P 7011, 7014-7016, 7018-7020 niet geheel vrijwillig "verkocht" aan de Deutsche Post.
De P 7013 was in mei 1945 onherstelbaar beschadigd
De P 7012, 7017 en 7021 werden 1951vernummerd P 7901-7903 en hebben nog in turkoois gereden. ze werden 1967 afgevoerd.

De verkochte rijtuigen kregen resp. de Duitse nummers 7011 Bln, 969 Bln, 7015 Bln, 970 - 972 Bln, en ??? Danzig. 
Voor Bln lees (Reichsbahndirektion) Berlin, wat vooral een administratief nummer was en in die tijd niet betekende dat de rijtuigen ook alleen rond Berlijn werden ingezet.

In dezelfde "verkoop" ging ook de P 7001 (ex SS L 115, Wismar 1916) mee als Deutsche Post, geen DRB nummer bekend

De 7011, 696 en 7015 overleefden in ieder geval de oorlog en kregen nog DR computernummers. sloop in de jaren '70.
Het Danzig rijtuig kreeg bij de PKP een computernummer, sloopjaar onbekend

Waarmee niet gezegd is dat de andere rijtuigen in de oorlog sneuvelden, ze haalden alleen de computernummering niet, maar het kan heel goed zijn dat het rijtuig op de foto er een van is.
Ik heb niets gevonden dat er op duidt dat een van de 3 overgebleven NS rijtuigen in 1945 wit geschilderd was.

Dirk
met dank aan Stationspotter






dwem

Goed, net een heel verhaal opgehangen, kijk ik nog eens naar die foto en zie ik NS uniformen!
Niks Duitsland of het Oostfront dus waarschijnlijk.....

Bovendien is op de stelbalk te lezen "NS P".

Lees mijn vorige posting en de conclusie luidt dat dit waarschijnlijk de P 7013 zou zijn, of anders een van de P 7012, 7017, 7021.

Jammer dat Aart zijn foto juist daar heeft neergezet..............

Dirk

Frans8800

Op Fo was ook een wagenwerkplaats, het zou dus kunnen dat dit rijtuig na de oorlog is teruggekeerd uit de vreemde, en daar hersteld is geworden om weer in dienst te worden genomen, of als onderkomen te dienen voor wagenlichters of iets dergelijks.

AB 7216

Als ik de foto eens goed bekijk is dit zeker geen post uit de Hawa serie 7011-7021.
de wagen heeft doorgaande treeplanken en een spanwerk, en de bak heeft een bolling onderaan.
Hierdoor is het een houten postrijtuig.
Gezien de Amerikaanse draaistellen en de elektrische verlichting (accukast achter het spanwerk) zou het een rijtuig uit de serie 6061-6078 kunnen zijn, (Hawa 1922)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

#19
Ik zie ook onder de deuren een tekst, iets als PS 975. Helpt dat? Een Postrijtuig uit de genoemde serie lijkt mij waarschijnlijk; immers, deze serie was voorzien van 3 stel deuren per zijwand. Als je in een hospitaaltrein iets wilt dan wel veel makkelijke mogelijkheden om gewonden naar binnen te tillen.

Verder, als het de door DWEM genoemde serie zou zijn, dan zou 7013 niet zo waarschijnlijk zijn; de conditie van dit rijtuig is te goed om als 'onherstelbaar' betiteld te worden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Frans8800

Ik vraag me ook af of het een rijtuig uit de serie NS P6061-6078 zou kunnen zijn, ik heb gekeken op een pagina van Martijn Haman, en het lijkt er sterk op het zou dan in dat geval de NS P6075 kunnen zijn. De foto zou omstreeks 1948 gemaakt zijn, mijn kennis gaat niet zo ver of dat in overeenstemming kan zijn ivm buitendienststelling van deze rijtuigserie.

Frans

Jojo

Twee plaatjes van een repatriantentrein, vlak na de bevrijding:





Locatie tussen Watergraafsmeer en Muiderpoort [let ook op de lege gashouder van de Oostergasfabriek].

dwem

ik heb even geen plaatje van de serie P 6061 bij de hand, maar wellicht in dit verband interessant gezien de relatie van de foto met Rotterdam:
Inderdaad is het een houten rijtuig.

Er is een inventarisatie van het aanwezige reizigersmaterieel gedateerd 28 juli 1945. Hierop komt de P 6075 voor met verblijfplaats Rotterdam DP, schadetoestand onbekend.

Dirk

roadster36

Iemand nog zin in zo`n philo  C11 lazaret?
Ik wil hem wel ruilen tegen een HSM of SS rijtuig.
Zo niet dan gaat hij de thinner in , en da is toch eigenlijk zonde voor zo`n zeldzaam rijtuig.

roadster36

Nou dat ging snel.
Ingenium is de nieuwe eigenaar. ;D

ingenium

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

martijnhaman



Kwam dit draadje weer tegen en zag dat het nummer van het postrijtuig nog niet definitief bepaald was
Via de webmaster van de website Feijenoordse Meesters een scan van de foto gekregen (dank!) waarop het hele nummer op de stelbalk zichtbaar is. Op basis van deze foto zou het nummer 6073 of 6075 kunnen zijn.

Op bovenstaande foto heb ik naast een uitvergroting ook het originele formaat van de scan (linksboven) gezet. Omdat de laatste twee cijfers van het nummer uit een ander lettertype lijken te bestaan heb ik het nummer in een gelijkend lettertypes toegevoegd (rechtsboven). Een vergelijking hiermee lijkt te wijzen dat het om de 6075 gaat.

In een eerste inventarisatie van aanwezige NS-rijtuigen 28 juli 1945 is te lezen dat de 6075 zich op dat moment op Rotterdam Dp bevond. De 6073 wordt in dit overzicht niet genoemd.
In het materieelpark 1954 wordt de 6073 niet genoemd, de 6075 wel (met draaistel type D).
Ik kan uit mijn gegeven niet goed achterhalen hoe de levensloop van de 6073 is vergaan.

Op basis van bovenstaande zou het wat mij betreft gaan om de 6075, maar hoor graag of daar anders over wordt gedacht.

Martijn

Mar-Cas

Martijn,
Gezien je onderbouwing en dat het nummer al eerder is voorbijgekomen kunnen we wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk aannemen dat het de P6075 is. THX voor de aanvullende info.
Tot nu toe heb ik geen model van deze serie gevonden om hem in wit aan het rijtje toe te voegen, iemand?

Gr Caspar
Greetz Caspar

dwem

De P 6073 werd in 1948 afgevoerd en kwam dus waarschijnlijk niet al te best uit de oorlog.
De P 6075 werd teruggevonden in Rotterdam DP (zoals al gemeld) en hield het tot 1955 uit, volgens mijn info.

Dirk

Eelco Storm

Dit draadje maar even opgevist, nu Arietek met een Rode Kruis 6400 komt.