Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Hoofdwerkplaats / Revisiebedrijf Tilburg

in Grootspoor

Gestart door MB6400, 1 februari 2014 21:45

Vorige topic - Volgende topic

MB6400

Al een tijdje ben ik op zoek naar informatie over de Hoofdwerkplaats / Revisiebedrijf in Tilburg. Inmddels heb ik op diverse plekken zoals diverse boeken, Wiki, De Rail Hobby special en een erg interessante reportage op www.railtrash.net al heel wat informatie gevonden. Vooral de reportage op Railtrash kan ik erg aanraden !

Mijn interesse gaat met name uit naar informatie, foto's (zowel van buiten als van het interieur) en bij voorkeur ook tekeningen van de Polygonale loods en de Stelplaatsen "Oost" en "West" inclusief de traverse (of rolbaan). Ook informatie over welke type werkzaamheden op welke plek werden uitgevoerd, zouden erg welkom zijn

Met betrekking tot de Stelplaatsen "Oost" en "West" zou hulp over hoe eea nu in elkaar zat erg welkom zijn aangezien ik er obv de gevonden foto's niet echt uit kom.
Als ik de foto's van de Stelplaatsen goed interpreteer zitten er tussen de traverse en de Stelplaats "West" deuren per spoor welke toegang geven tot de Stelplaats. Tussen de traverse en de Stelplaat
lijkt het echter gewoon open te zijn.
Stelplaats "Oost" lijkt een grote open hal te zijn met een groot aantal sporen. Hoewel het gebouw voor stelplaats "West" even diep is (van Noord naar Zuid) lijken er diverse muurtjes tussen te zitten waarmee het geheel in kleinere hallen wordt opgedeeld. Daarnaast lijken een aantal opstel sporen in de hal een stuk korter te zijn dan andere ?
Foto's die echter "kijken" vanuit de Stelplaatsen richting thé traverse kan ik niet echt vinden waardoor een verdere indeling op dit moment nog erg veel giswerk blijft.

Nogmaals dit zijn aannames welke ik heb gedaan obv foto's welke ik heb gevonden. :P Ik zou het dan ook erg op prijs stellen als iemand me hier wat meer duidelijkheid over kan verschaffen (hopelijk met wat foto's en of tekeningen).

Met betrekking tot de Polygonale loods ben ik met name op zoek naar foto's en tekeningen met afmetingen van de loods.

Hoewel de foto's op Rail trash erg interessant zijn zou ik erg geïnteresseerd zijn in foto's van de jaren '80 en later waarin te zien is hoe er gewerkt wordt en op die manier een beeld te krijgen van de werkzaamheden en de sfeer.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Marc

AB 7216

Het is lang geleden dat ik af en toe voor mijn werk in de werkplaats rondliep, maar dit kan ik nog herinneren. 

Vanaf het perron gezien, links van de rolbrug kreeg je eerst de eindcontroleloods, daarna de H1 ? loods voor kleine herstellingen, daarna de botsherstellingen, en daarna de spuitloodsen. Hier tussenin zat ook de electraafdeling en op de bovenverdieping de zeefdruk. Aan de rechterzijde van de rolbrug waren de sporen voor de grote herstellingen.  daarna kwam het magazijn, en daarna de motorenafdeling. Als je een plattegrond hebt kan ik nog wel meer aangeven.

Voor mij was Tilburg altijd een ontdekkingstocht van vele afdelingen die overal verstopt in het gebouw leken te zitten, veel monteurs die bij de koffieautomaten stonden te niksen, en altijd veel te regelen 8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jamie

@MB6400 heeft u al eens de site van het utrechts archief bekeken?
Daar zijn diverse bestekken op te zoeken,en te bezichtigen op locatie.
Eventueel kunt u tegen betaling een afdruk meekrijgen.
Mvg jamie diks

jakop

Op sporenplan.nl kan je de actuele(?) situatie en die van 1965 en 1985 bekijken. Ik zie zo op het eerste gezicht niet veel verschil maar het zou duidelijk moeten kunnen maken hoe de sporen liepen.

Peter Kleton

Bij Google Earth kan je een  mooi overzicht vinden van het hele werkplaatsterrein en ook de sporen ,zover die buiten liggen als aanvulling van spoernplannen .nl.

Sukses ermee, Gr,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Marnix van Lit

Voor wat plannen voor een modelspoorproject over de werkplaats in Tilburg ben ik ook al een tijdje geleden begonnen met het verzamelen van informatie over de verschillende gebouwen op het terrein door de jaren heen en ben ik vanaf de zijde van de Koepelhal begonnen met het uittekenen van de gebouwen in CAD. In mijn zoektocht naar informatie heb ik wat foto's van de polygonale locloods toegestuurd gekregen van de afdeling Communicatie Spoorzone van de Gemeente Tilburg. Als je wilt kan ik je deze wel toesturen. Ik heb van het Utrechts Archief een plattegrond gedownload in hoge resolutie (betaald), maar ik kan hem zo nu even niet meer terugvinden op de website. Die geeft wel een goede maatvoering en op de juiste schaal klopte deze ook exact met mijn maten die ik heb opgenomen.

Misschien kunnen we wat informatie uitwisselen? Ik ben nog wel op zoek naar wat informatie over de zijde van de polygonale loods. Ik heb laatst wat foto's genomen van de loods, die nu door de nieuwe Burgemeester Brokxlaan goed te bereiken is, van waaruit ik weer wat maten heb om uit te kunnen tekenen. Ook het rapport van het bouwhistorisch onderzoek dat in 2008 is gedaan geeft een goed beeld van de gebouwen op het terrein, de geschiedenis en de informatie die beschikbaar is in het Utrechts Archief. Ik heb een totale lijst van alle relevante tekeningen van de Centrale Werkplaats die er zijn in het Utrechts Archief gemaakt. In het rapport van BOEi staat alleen ook het archief van de werkplaats zelf genoemd, maar daar heb ik nog geen toegang toe kunnen krijgen.

Groeten, Marnix

Mcn1986

Gr. Silvester

AlfaArjen

AB 7216

Gewerkt? of stond je op de loonlijst  8)
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

vrijbuiter55

MB6400

Bedankt voor de reacties  (y)

@Silvester; bedankt voor het idee van Youtube  (y). Daar had ik nog niet aan gedacht.  ::)
Daarom gelijk maar even verder wat gezocht en de volgende filmpjes gevonden
http://www.youtube.com/watch?v=fKzA0wzImaE
en
http://www.youtube.com/watch?v=9zGdjVaIf1o

Wat me zo in eerste instantie ook hier opvalt is dat de opnames met name Stelwerkplaats "Oost" laten zien ?!

@Arjen; er rondlopen alleen lijkt me al geweldig. Ik zal eens kijken of ik een platte grond kan vinden welke ik hier kan posten zonder copyright geweld aan te doen. Ik heb wel een 2-tal gedetailleerde plattegronden, mar die kan ik hier niet zo plaatsen lijkt me.  Ik kom er graag nog even op terug.

@Peter & Jakop; Een overzicht van het terrein buiten de gebouwen is inderdaad op diverse plekken te vinden. De grote vraag is voor mij wat er zich in de met name grote gebouwen verbergt.  ;D

@Marnix; ik stuur je wel even een PB.

AlfaArjen

Soms heb ik er gewerkt. Zodat het werk op vrijdagmiddag 12 uur af was zodat je een halve dag met collega's vrij kon nemen om ergens op een terrasje te gaan zitten  ;)

In de werkplaats ben ik mijn spoorcarrière begonnen. Ik ben daar in maart 2002 begonnen, ik had namelijk gesolliciteerd als leerling monteur voor de opleiding die in augustus zou starten. Ik had echter geen zin meer om nog een half jaar fulltime bij de Albert Heijn te blijven werken en heb brutaal aan Ad Laureijssen ( die mij nog wel kende, aldus zijn broer Ruud die op mijn standplaats Dordrecht een collega van mij is ) gevraagd of ik niet meteen vast kon beginnen. Dat mocht en zodoende heb ik eerst als ervaringloze monteur een half jaar rondgezworven op de Stelplaats Oost onder begeleiding van Jan van Baal. Ad toentertijd: "je volgt Jan overal naartoe, behalve naar de wc". juist, in ieder geval heb ik een halfjaar een uitstekende leermeester gehad daar, en heb bijzonder veel profijt gehad van dat half jaar tijdens mijn opleiding. Tijdens de opleiding heb ik over de verschillende afdelingen gezworven, van de compressoren en de luchtafdeling, tot de h1, de schildersloods en de hal voor dempers, stroomafnemers en koppelingen. Ik heb er nog heel wat van onthouden, dus mocht je specifieke vragen hebben, stel ze gerust per pb. Ik ben er in dienst geweest tussen 2002 en eind 2005, mijn contract werd daarna niet meer verlengd omdat men mij een vast contract had moeten geven, en ze waren toen al bezig met de verhuizing. Wel zonde, als dat nooit was gebeurt had ik er nu zonder twijfel nog steeds gewerkt op de loonlijst gestaan...

Olaf

Ja Arjen, dat waren nog eens tijden ;). Je zat helaas in de "verkeerde" tak van het bedrijf, anders had het inderdaad wel eens heel anders gelopen kunnen zijn...
Meer NS in spoor 1!

AB 7216

Verkeerde tak?
Nee hoor, ik heb de buitendienst altijd heel leuk gevonden.
Ik kwam eigenlijk alleen op de werkplaats als telecommonteur (van NS) voor storingen en voor de kantine.  (y)

Groeten Arjen

Olaf

Ai, dat is verwarrend, ik bedoelde die andere Arjen (die van de Alfa's) :).
Meer NS in spoor 1!