Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Heerwijk in H0 (Trambaan)

in Trams en smalspoor

Gestart door martijn v m, 15 oktober 2013 22:34

Vorige topic - Volgende topic

Frans van Meerwijk

Zoon: die botsneuzen zijn veels te modern voor mij! ;D (En alle experimenten met éénpootpanto's zijn op trams met een 'harde neus' ;) ... Gelukkig, want dát vind ik wél een leuke variant!) *zoekt naar1:87 Tie-Raps om 3048 nate bootsen...*

Ik denk inderdaad, dat modeltrams-gevoed-via-bovenleiding zinniger, simpeler en bedrijfszekerder zijn dan wanneer je ze als 'pseudo-treintjes' ziet...
Kijk maar eens naar de diverse wisselconstructies in tramsituaties of jouw strengelspoortje! Hoe wil je dat op een eenvoudige manier geautomatiseerd laten functioneren met 2-rail??? Wellicht is dat in Koploper óók allemaal in te stellen, maar neem raad van 'je oude vader' aan: vertrouw NIET op computers of vergelijkbare High-Tech... Op het moment, dat het moet werken, is er storing vanwege de Maanstand, Hoogwater in Vlissingen, Aardstralen of iets vergelijkbaar onbenulligs... De Grote Baas in Waelstede wist heus wel waarom hij dit stroomafnamesysteem koos! En wellicht leert hij ook ooit de voordelen van 'normaalspoor' waarderen  ;D :-\ :-[ Sorry Rob!
Er is dus waarschijnlijk voorlopig inderdaad een rijverbod voor al het Historische Materieel... ::) En mijn vingers doen al zo zeer... :'( ;D

Je Vader
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

Hahahaha, Frans, ik moet om je lachen.

Citaat van: Frans van Meerwijk op 17 oktober 2013 22:20
Wes: GTL8-1 met vouwdeuren? GTL8-2 in blauw? GTL8-1 met renovatiedeuren? GTL8-2 in crème-rood?
Kortom WÁT voor GTL8?  ;) en wat is jouw 'basismateriaal'/uitgangspunt?

Frans

Ik wil er in het draadje van je zoon niet te veel over uitwijden, maar het wordt een GTL8-1 met renovatiedeuren, in creme-rood en ZONDER botsneus. (God, wat een misselijkmakend ding. Al moet ik zeggen dattie in de 'Florence'- bestickering netjes is 'weggeplakt') Ik heb bij Shapeways de kappen van Mitchell besteld en die zijn as we speak aan het printen (Of morgen, of overmorgen...).
Ik maak er een groot project van, ik wil het namelijk perfect (Lees: A La Hespedam) hebben. Strak, netjes en herkenbaar. En aangezien ik nog nooit met 3D geprinte kappen heb gewerkt, wordt dat ook een uitdaging. Ik zal hier wat meer tijd voor uitrekken dan die PCC die in 2 weken af was. Maar binnenkort open ik daar een nieuw draadje voor. Op het moment ben ik verf- en kleurtestjes  aan het doen.

@Martijn: Goed filmpje! (Ook lekker stabiel gefilmd!) Ik vind de eerste knik in je bocht bij je keerlus een beetje onnatuurlijk lijken, het is alsof het in een keer 'knak' zegt en dan langzaam weer terugbuigt. Het kan natuurlijk wel hoor, en een beetje scenery zal het optisch verbergen. Al met al ben je verder (en sneller) dan ik, wat ik wel knap vind. Aan de andere kant ben ik alles aan het uitplannen, uittekenen, uitmeten zodat dadelijk niks mis gaat en geen verassingen komen. (EN ik heb nog geen echte baan gemaakt natuurlijk)

Oh en ja, bovenleiding is zalig. Het ombouwen is niet eens zo moeilijk, alleen bovenleiding aanbrengen is een k*twerkje. Ik begrijp je pa en zn vingers wel. Het rijdt een stuk beter en oogt natuurlijk veel beter! (Zeker als er kleine vonkjes van je pantograaf afspringen!) Dus zeker doen! Volg je vaders advies op! Hij is niet voor niets je vader!
Check ook mijn Facebook

MMTB

Citaat van: WeKra op 18 oktober 2013 00:36

Oh en ja, bovenleiding is zalig[......]. Het rijdt een stuk beter en oogt natuurlijk veel beter! (Zeker als er kleine vonkjes van je pantograaf afspringen!) Dus zeker doen! Volg je vaders advies op! Hij is niet voor niets je vader!

Toch is mijn persoonlijke ervaring dat 2 rail voeding beter is dat via de bovenleiding. Bij de bouw van mijn huidige baan heb er ik veel mee getest en er hoeft maar 1 vuiltje te zijn en de beugel staat zonder stroom. Ik heb liever 6 wielen die stroom afnemen dan 12 wielen aan de min en 1 beugel met een klein contactvlak voor de plus. Oké voor de wisselbouw is bovenleiding makelijker, maar voor bedrijfszekerheid ga ik toch voor ouderwetse railvoeding.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

Citaat van: MMTB op 18 oktober 2013 16:38
[...]  hoeft maar 1 vuiltje te zijn en de beugel staat zonder stroom.
Groeten, Mark

Ik heb de ervaring dat dat alleen gebeurt bij pantograven met maar 1 schuitje. Bij die dubbele schuitjes is er altijd wel ééntje die de stroom opvangt. In het begin (Of na een schuurklusje) zit er wellicht stof aan de onderkant van de leiding, maar als je een tram een aantal keer het rondje laat rijden, dan 'veegt' de pantograaf het vuil er wel af. Tevens is het zo dat de pantograven het vuil er sowieso afschrapen, in het geval van wielen wordt het vuil op de rails gewalst, of blijft het aan je wielen plakken. Maar goed, dit vraagstuk blijft natuurlijk een lange discussie. Ik denk dat allerlei omstandigheden de ervaring brengt.

Overigens iets heel anders: Een nieuwe baan dus! Heb je al een draadje geopend of een website? Ik (en ik denk veel anderen) zijn érg benieuwd hoe het bouwproces van de nieuwe baan gaat natuurlijk!

Wes

Ontopic: Martijn, al vorderingen?
Check ook mijn Facebook

martijn v m

nee ben thuis bij Ma

Dus geen bouwvorderingen.

en moet ook nog soldeer halen  :-\

Waar kan ik dat het beste doen (omgeving Apeldoorn of online)

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

Apeldoorn ken ik niet, maar google is je beste vriend.

Online: Conrad, bol.com, en kleine speciaalzaken. Let alleen wel; bij bestellen zul je het op z'n vroegst volgende week dinsdag pas kunnen krijgen... Je kan dan morgen ook eventjes het land afstruinen!

Wes
Check ook mijn Facebook

martijn v m

18 jarige met een fiets komt niet zo heel ver  ::)

Maar op conrad zie ik door de bomen het bos niet meer.

Groet Martijn

Marc tramt

Elke bouwmarkt verkoopt toch huis-tuin-en-keuken soldeer?
No dress rehearsel, this is our life.

roadster36

Sven

Citaat van: martijn v m op 18 oktober 2013 21:34
18 jarige met een fiets komt niet zo heel ver  ::)
Wat? Toen ik naar de middelbare school fietste, was het elke dag 8 km heen en 8 km terug op de fiets. Door weer en wind. Er zit toch wel iets binnen half uur fietsafstand? Nu moet ik toegeven dat ik daar tegenwoordig ook geen zin meer in zou hebben...  ;D

Is dit niet gewoon wat je moet hebben?:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/812870/Soldeerdraad-soldeertin-loodhoudend
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WeKra

Citaat van: Sven op 19 oktober 2013 07:05
Wat? Toen ik naar de middelbare school fietste, was het elke dag 8 km heen en 8 km terug op de fiets. Door weer en wind. Er zit toch wel iets binnen half uur fietsafstand? Nu moet ik toegeven dat ik daar tegenwoordig ook geen zin meer in zou hebben...  ;D

Is dit niet gewoon wat je moet hebben?:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/812870/Soldeerdraad-soldeertin-loodhoudend

Leverbaar vanaf 6 november. Ik denk dat Martijn wel wat sneller wilt solderen? :P En een stuk fietsen is hartstikke gezond!
Check ook mijn Facebook

martijn v m

Niet zo heel ver is niet meer dan een straal van 20 km rond apeldoorn
en om nou een rotstuk te fietsen voor alleen soldeertin is mij
te veel moeite  :P

ga wel effe langs de karwei.

groeten
martijn

Bommeldam

Ha Martijn,

Weer een trambaan erbij!!

En je gaat nog knap rap ook!

Ik volg je draadje en ben reuze benieuwd. Ook ik heb een micro baan in de planning, maar dat is een ander verhaal. Micro als in de zin dat het een klein demonstratiebaantje word.

Ga zo door en voor wat ik lees zit je niet heel ver weg.. (in elk geval dichtbij genoeg voor een bakkie koffie ofzo Al is dat voor jou wel effe fietsen dan..)

Overigens zal ook ik gaan rijden via de bovenleiding. Stroomafname is voor mij eigenlijk niet het twistpunt geweest, maar wel het uiteindelijk kunnen maken van spoorconstructies. Als je 2-rail rijd, is immers niet alles mogelijk zonder dat je speciale toeren moet uithalen (ompolen etc.).

Maar goed, sluit mij wel aan bij de rest: Het hoeft niet morgen af ;) Maar het is natuurlijk leuk om gewoon iets te kunnen laten rijden..

Overigens: Heb je niet ook het risico dat bij het solderen van de groefrail, de boel weer iets verschuift?

@Wes: Ja mooi he die Hespedam kwaliteit! Je legt de lat maar hoog voor jezelf!

MMTB

Dit is mijn methode van groefrails;

1) flexrails leggen
2) strokenprintplaat tussen de bielzen leggen
3) de (groef)rails voorbuigen
4) vastsolderen.

Onder spanning solderen is af te raden, want dan breekt te koperlaag van de printplaat door de kracht.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

Oke das een goeie voor als je fabrieksrail gebruikt  (y)

Ik wil het zelfde doen maar soldeer het dan rechtstreeks op de printplaat die ik ook voor de rails gebruik

Maar hoe buig je het dan want dan wil bij mij niet zo gemakkelijk lukken

Groet Martijn