Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Heerwijk in H0 (Trambaan)

in Trams en smalspoor

Gestart door martijn v m, 15 oktober 2013 22:34

Vorige topic - Volgende topic

skiptram

@ Mark,

CiteerGeen idee of het technisch klopt, maar dit is de ervaring die ik zelf heb opgedaan bij mijn modellen. Hoe minder ver je de hele strip naar het wiel toebuigt, hoe soepeler het loopt.

Ik denk dat je gelijk hebt Mark, maar hoe leg je dat uit. Mijn wiskunde leraar was daar 56 jaar geleden altijd goed in, maar die man is al lang overleden. Het  had dan altijd met de sinus of de cosinus van de hoek te maken, de lengte van de veer en de stijfheid. We zullen zien of hier inmiddels zo'n bolleboosje ( het woord "nerd" bestond toen nog niet) meeleest.
Onderstaand tekeningetje maakt het voor mij duidelijk maar erg educatief en verhelderend voor derden zal het wel niet zijn.



@ Sven.
De lengte van het veerblad blijft in beide gevallen gelijk.
En je zult je er toch in de toekomst in moeten verdiepen als je jouw zoon moet helpen met zijn huiswerk.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

MOVisser

Ik begrijp de discussie niet zo erg goed. Wat ik wel kan aangeven is dat het volgens mij met wrijving te maken heeft.
Als iets erg hard tegen iets anders aandrukt, wordt de wrijvingsweerstand tussen vlakken groter en is er meer kracht nodig om het te laten bewegen.
Leg eens een kunststof liniaal op een tafel blad (iets laten oversteken) en trek dan aan dat uiteinde. Zeer weinig kracht nodig.
Nog eens, maar zet een bloempot op de liniaal. Er is nu veel kracht nodig. Het gewicht van de bloempot vermeerdert de wrijving tussen de vlakken.
Zo ook met de stroom afnemers. Door rond te buigen neemt het aanraak vlak af. Door iets terug te buigen neemt de druk op het wiel af. Dat helpt allemaal om de wrijving te verminderen.
Er is voor de verschillende materialen altijd een optimum. Echter nul kan deze niet zijn, want dan vindt er geen stroomoverdracht plaats. ;)

Ronald Visser.
(is de bloempot kapot gevallen bij het testen?)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Sven

Citaat van: skiptram op  2 november 2018 18:57
En je zult je er toch in de toekomst in moeten verdiepen als je jouw zoon moet helpen met zijn huiswerk.
Dikke pech voor hem, moet ie maar iemand anders vragen. Ik ben van de expirimentatie, niet van de wiskunde.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

hrp

Hi Martijn,

Is je baan al klaar?

Ronald
Groet,
      Ronald

martijn v m

Hallo.

Ehm. Nee.

Baan is opgeslagen. Poten constructie is gedemonteerd en ergens anders voor gebruikt.

Ga de baan ook niet afmaken. Te veel rail problemen.

Op termijn wat nieuws beginnen.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

Waaruit bestaan die railproblemen?

martijn v m

Zelfbouw wissel te dicht op bakovergang met net te krappe boog.

Alleen aan te passen door halve railplan te slopen.

Ga gewoon een keer fris overnieuw beginnen. Heb hier veel van geleerd.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

Mja, das dodelijk inderdaad.  Op zich was t een mooie start.

martijn v m

Zeker. Kwa railplan.  En mogelijkheden ben ik er ook erg content mee. Maar was de eerste keer zelfbouw rail.

Ach. Leermomenten genoeg gehad.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

Zo hoort dat ook. Kom je mee vooruit!