Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

RTM in 0m

in Trams en smalspoor

Gestart door Jan den Haan, 22 maart 2013 00:29

Vorige topic - Volgende topic

Jan den Haan

Hallo Robert Jan,

Deze beugels zitten vooral op de smalspoorlocomotieven.Bij de Gooische, NTM, LTM etc. zie je ze niet.De NTM had wel ongeveer op die plaats ogen waar een ketting aan bevestigd kon worden om o.a. in Dokkum te kunnen rangeren met de loc op het ene spoor en de wagens op het andere spoor.De hier bedoelde beugels zitten altijd ter hoogte van de frameplaten.Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze gebruikt werden om de loc bij ontsporingen op te krikken.In de werkplaatsen werden veelal hijsinstallaties gebruikt waarbij aan beide einden van de loc een balk dwars onder de frameplaten geplaatst werd die dan opgehesen werden.In de modder rond de vrije trambaan is het moeilijker een krik onder de frameplaten te krijgen.Een krik is gemakkelijker onder deze beugels te plaatsen.Dit natuurlijk vooropgesteld dat de locomotief nog rechtop staat en niet op zijn kant ligt.Nu blijft een locomotief in  het grootbedrijf bij ontsporingen meestal wel rechtop staan.Alleen een modeltrein gaat direct op zijn kant liggen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

Oh, en ik maar denken dat het goedkope buffers waren...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

De GoSTM 18 heeft ook van dergelijke aanhechtingspunten voor krikken  ;)

Jan den Haan

Hallo Paul,

Ja, de Gooische Henschellocomotieven hadden ook steunpunten voor krikken maar die zaten lager en zagen  er anders uit , niet die typische driehoekvorm.Gewoon anders ,gojsch zou je kunnen zeggen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

Die van de GoSTM zijn gietstukken, terwijl die van de RTM, zo te zien, smeedwerk is. Functioneel echter volkomen gelijkwaardig. Van die van de GoSTM 18 zwerven er "ergens" ook op dit mooie forum plaatjes, echter ik heb geeeeeen idee hoe ik die zo snel zou kunnen terugvinden. Daarvoor het ik al veelste veel op dit forum geroeptoeterd  :-[

Jan den Haan

Hallo Paul,

Op de foto's die ik heb van de Gooische heb ik inderdaad de indruk dat het gietstukken zijn.Ik vind het alleen merkwaardig dat de NTM Henschels deze steunen niet hebben.Ik heb nog eens de fabriekstekeningen van deze locomotieven (de Kleine en Grote Henschels) uit de kast gehaald en ook achter het plaatwerk gaan geen steunen schuil.De NTM Maffei locomotieven hadden ze weer wel.Die kwamen natuurlijk wel oorspronkelijk van de NCS.Ik heb destijds van de archivaris van Kraus Maffei de heer Hufschläger een fabrieksfoto opgenomen als stereofoto (dus twee foto's vanuit een iets andere hoek ten opzichte van elkaar) gekregen.In de eerste uitgave van "Friesland rond per tram" van Tiedema en Buikstra (Kluwer,Deventer, 1982) staat op blz.145 een foto van twee Maffei's waarbij er zowaar bij de linker loc een krik onder deze steun staat.Het is echter niet duidelijk te zien waarom die krik daar staat.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823


Even zoeken in m'n eigen archief en...... voilà  ;D

Jan den Haan

Beste Paul,

Het is duidelijk.Gelukkig zie ik als troost op de achtergrond een RTM rijtuig en past dit plaatje dus toch nog in dit draadje.Ik ben wel blij dat je me de aanblik bespaart dat dit rijtuig op 1435 mm draaistellen staat.Maar ja beter zo dan dat het gesloopt was.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan


guest7823

Geen idee wat er achterstaat. Is voor mij "achter de trekhaak"  ;) In dit specifieke geval van het soort "oud hout"

Meer stoker dan historicus  8)

Jan den Haan

Oud hout kun je ook opstoken..

RutgerSHM

Op de foto inderdaad 1 der tramrijtuigen, naar mijn idee de 370.

Voor iemand hier zo te lezen emotioneel zwaar dat er 2 rijtuigen uit een grote serie die bewaard is gebleven nou net andere draaistellen hebben...

Groeten,
Rutger

guest7823

Citaat van: JanHdH op 12 mei 2013 21:48
Oud hout kun je ook opstoken..

Soms, hééél soms, mis ik de "like" button  ;D

RutgerSHM

Citaat van: Paul Bender op 15 mei 2013 22:22
Soms, hééél soms, mis ik de "like" button  ;D

Zal dit niet aan een aantal heren doorsluizen ;)

Jan den Haan

Na een zomervakantie met bezoek aan o.a de Dampfbahn Furka Bergstrecke en sportduiken in Zeeland (onder water ook erg mooi) ben ik inmiddels weer enige weken aan het experimenteren met een aandrijving voor de RTM B&R loc.Ik maak gebruik van Exactoscale tand- en wormwielkastjes die eigenlijk voor 00 of 4 mm scale bedoeld zijn  maar voor 0m (spoorbreedte 22,2 mm) ook heel geschikt zijn.Tegenwoordig worden deze geleverd door C & L zie http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=541_542_565_566 .

De tand- en wormwielkastjes zijn door middel van een mof die tevens als een vliegwiel werkt verbonden.Er zitten meerdere inbusschroefjes op.Ik had het eerst met een tweetal schroefjes gedaan maar toen ging de as met een knik staan.Nu dus maar een hele reeks stelschroefjes om de zaak goed uit te lijnen.De tand- en wormwielkastjes kunnen niet door middel van  een vaste as verbonden worden want het moet mogelijk zijn de assen enigszins te verdraaien  zodat de kruktappen op de wielen in dezelfde stand staan.Verder zit daar een "transferbox" d.w.z. een tandwielkastje dat de motoras en de as tussen de tandwielkastjes op de wielassen verbindt.Deze heeft een vertraging van 1:2.De tand- en Wormwielkastjes van 1:30.De totale vertraging is dus 1:60.Dit geeft een mooie snelheid voor een tramloc, die tenslotte op de openbare weg reed.De motor rust middels een speciale beugel ook op de verbindingsas tussen beide tand- en wormwielkastjes.Hierdoor is het een soort motordraaistel geworden.



Ik heb ook nog een filmpje gemaakt :
http://www.youtube.com/watch?v=9RTWJbwk_2A&feature=youtu.be
Het rijdt nog niet perfect.Het begin gaat een beetje met een schokje , wat Parkinsonisme zou ik zeggen.Dat moet nog behandeld worden.

De flexibiliteit van de wielophanging is goed te zien wanneer de tram off-road gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw

Tot slot laat ik ook nog een keer de aangeklede tram zien.Het klinkt nog wat blikkerig omdat alles los op en in elkaar gezet is.
http://www.youtube.com/watch?v=gq6vpRvhZQM&feature=youtu.be

Nu maar weer verder met de montage van alle appendages aan de ketel.

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan

ingenium

Citaat van: JanHdH op  9 december 2013 00:29
De flexibiliteit van de wielophanging is goed te zien wanneer de tram off-road gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw

Who needs rails anyways... Briljant! ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...