Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

RTM in 0m

in Trams en smalspoor

Gestart door Jan den Haan, 22 maart 2013 00:29

Vorige topic - Volgende topic

Marc tramt

Prachtig Jan! ik heb nog een lange weg te gaan in modelbouwland voor ik zo mooi bouw.
Vraagje tussendoor; bouw je 1:43,5 of 1:45?

Groet,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

ruudns

(y) Mooi stukje knutselwerk (y) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan den Haan

Hallo Marc,

De RTM bouw ik in 1:43,5.De spoorbreedte klopt dan niet want ik gebruik 22,2 mm rails.Op het Youtube filmpje is een stuk spoor van Henke uit Berlijn te zien.Deze heeft een breedte van 22,5 mm.Bij 3'6" =1067 mm spoor moet je in 1:43,5 natuurlijk eigenlijk 24,5 mm spoorbreedte gebruiken.Dat is echter geen standaardmaat. Voor zover ik weet zijn er alleen in Australië modelbouwers die dat gebruiken.In Engeland wordt dat geïmporteerd door Karlgarin.Hij heeft al jaren op zijn site een locomotief voor deze spoorbreedte staan alleen bestaande uit in elkaar gesoldeerde etsplaten zonder enige gietstukken of draaistellen.zie http://www.karlgarin.com/rookits.htm .Hij lijkt ook geen wissels te leveren , alleen losse spoorstaven.Ik heb dan ook enkele Ferro-Suisse wissels.Deze hebben 22,2 mm spoorbreedte.Een belangrijk voordeel van het smallere spoor is dat je bij buitenliggende aslagers meer ruimte hebt.Die kan je dus op schaal nabouwen.Grote drijfwielen die tot boven de onderzijde van de ketel reiken zouden in de ketel uitkomen.Echter de RTM en andere Nederlandse trams hadden geen wielen die zelfs maar boven de voetplaat uitkwamen.Alleen op het Indische spoor reden locomotieven met grote drijfwielen die bij een te smalle spoorbreedte door de ketel zouden lopen.Zelfs de locomotief van de Hedjaz spoorweg die ik nog eens wil gaan maken is in schaal 1:43,5 en op 22,2 mm spoorbreedte te bouwen.
.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

Mooi werk, Jan! Wel meer dan 8 spaken in het wiel. Ik zal zelf ook maar eens die wielen van C+L bemachtigen (op z'n tijd) en kijken of die goed te vervangen zijn net een accurate 3D print.

Leuk filmpje van je diesel-Backer.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

Ja Sven , ik vind ook wel dat het geluid wat minder kan, maar misschien kan ik het overstemmen met een geluidsdecoder en/of betere smering.
Jan

Jan den Haan

Tussen alle verplichting voor werk, gezin, sport en cultuur heb ik toch nog wat tijd gevonden om aan de RTM loc te werken.Hier wat foto's :

De geluiddemper van de vacuümrem op de rookkast

regulateur en vacuümejector

De Körting vacuümejector zoals die op de Silvolde van de GTW zit

Van buiten is er helaas niet veel van te zien.
Binnenkort hoop ik meer te laten zien.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

Nog steeds indrukwekkend. Lezers hier kunnen zich niet voorstellen hoe klein en uitzonderlijke modelbouw dit is.

Op mijn model komt de pijp die naar beneden loopt van de knalpot, onder uit de knalpot. Heb ik dit verkeerd of kon dat ook? Volgens mij heb ik het wel van een tekening, maar ik twijfel daar nu aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

Hallo Sven,

Vermoedelijk hebben we het over dezelfde tekening.Ik heb een andere foto gemaakt waarop te zien is dat het pijpje uit het onderste deel van de knalpot komt d.w.z. van het brede deel, want het smalle deel aan de onderzijde is alleen maar een sokkel.

Er zijn weinig foto's van het origineel.Hier geef ik nog een detail van een foto van loc 33 die eerder in dit draadje staat :

Gisteren was ik nog even in Ouddorp waar ik een functionerende knalpot met stoompluim uit het pijpje fotografeerde op de ketel van loc 50.

Vanwege de bekleding is de knalpot niet zo herkenbaar.Op de fabriekstekening van Henschel is het duidelijker te zien :

Verder heb ik nog wat foto's gemaakt van het goederenmateriëel dat gisteren nu eens in de volle zon te zien was.

Onder andere deze wagen ga ik maken wanneer ik met het Backertje klaar ben want deze werden veel voor het bietenvervoer gebruikt zoals ook te zien op de eerste foto van dit draadje.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Jan den Haan

Eindelijk tijd gehad om de regulateur aan de dom vast te solderen.Op de eerste bladzijde van dit draadje heb ik al een foto van zo'n typische Backer & Rueb regulateur gegeven :

Het gaat wat langzaam, maar de aanhouder wint.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

pullmanneke

Dag Jan,
Ik kan de andere kant opkijken of zeggen dat je rookkastdeur niet klopt. Ik doe het laatste. PM me om te regelen dat de tekening jouw kant op komt.
Gr.
John Frank Simons
P.S. Dit is geen uitnodiging aan anderen om in het wilde weg om tekeningen te gaan bedelen.
fly with the eagle or scratch with the chickens

e_p

Schitterend Jan!
Pullmanneke, je brengt mij op ideeën  ;D ;D ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jan den Haan

Beste John,

Bedankt voor het aanbod.Ik heb je een PM gestuurd.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Huup

Poe, stil van....

Jan den Haan

Beste John,

Nog van harte bedankt voor de uitgebreide set detailtekeningen van de Backer & Rueb RTM loc.Heel goed dat deze documentatie niet verloren gegaan is.Hiermee is ook  nog wel een 1:1 versie te bouwen.Nu kan ik weer verder gaan met compromisloze detaillering.Het kost wel veel tijd maar het is niet mijn broodwinning en ik wil graag over 20 jaar nog steeds met voldoening naar het model kunnen kijken.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Stainz

Hoe staat het met deze loc?

Wat een prachtexemplaar wordt dit!
Groeten, Henri