Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Gorillus, 19 januari 2013 22:35

Vorige topic - Volgende topic

Gorillus

Hallo,

Met me maatje Andre (europaard) ben ik sinds de jaren 80 bezig met de spoorhobby en knutselen we al jaren samen aan onze banen.
We hebben wel eens vaker hier een berichtje achter gelaten en al een tijd zitten we te genieten van alle verhalen over de banen en de mensen daarachter.
We hebben een website, maar het lijkt ons leuk om een draadje op dit forum te openen over onze knoei en knutsel praktijken, onze banen, de treinen die bij ons onderweg zijn en dit te delen met anderen.

We knutselen in tijdperk II, en hebben 2 plaatsen in Duitsland die we gebruiken in ons thema.
De hele boel rijdt tussen de havenstad Konigsberg in het noorden en het bergdorp Berchtesgaden in het zuiden.
Op deze manier kunnen we ook veel materieel laten rijden wat in werkelijkheid waarschijnlijk niet eens in die streken is geweest.
Maar goed, het blijft hobby dus er kan van alles ;)

Natuurlijk moeten er dan ook mooie foto's en kletsverhalen op...
Met de foto's komt het wel goed en Andre is van de afdeling communicatie, dat komt dus ook goed.  :P ;D
Hier vast een plaatje van elke baan voor een impressie van onze bouwsels.



Nou... binnenkort meer.

Groeten Richard





Bas23

Hallo Richard en André Dit smaakt naar meer.
Ik ken jullie site maar leuk om ook hier wat te zien (y)
Ben benieuwd.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

bosje77

Richard en André alleen deze kleine foto beloofd wat  (y) ik ben benieuwd wat er nog zal volgen.

Gr. Robin ;D

europaard

#3
Tsja..Richard schreef het al....blijkbaar is hij analfabeet :P
Dus beginnen we maar met gewoon geen tekst en simpelweg een paar plaatjes van lokomotieven.
Per slot is het zondag en dan denken wij niet na (y)
Eerst een nieuwe aanwinst in Bw Konigsberg.
Het is de FLM. BR43 die even moet wachten voor het signaal voordat hij het station mag passeren.


Maar het is druk op de zondag dus even later staat ook deze 03.10 voor het signaal :o


Groetjes
André

Ruud K

#4
Super dat jullie hier ook een draadje beginnen. Ik bezoek jullie prachtige site van tijd tot tijd sinds er een paar jaar geleden in Rail magazine een artikel over is verschenen en ben erg onder de indruk van jullie bouwsels en alle achtergronden over de tijd waarin jullie baan is gesitueerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MHS84

Ook hier zijn André en Richard geen onbekenden. +1 volger.

Basilicum

Welkom in het verhalenboard van BNLS, heren. :)

Een tip voor de foto's: als je in de fotolink de tekst ' width=400' (dus met voorgaande spatie) verwijderd, worden de foto's groter getoond in het bericht.

Gute Fahrt! (y)

Groet,
Bas

Eelco Storm

Even een tip voor de maker van de (overigens fraaie) poster, er zou moeten staan: mit der Deutschen Reichsbahn

Maar los daarvan, bijzonder thema met heel wat mogelijkheden tot leuke foto's en verhalen. Ik ben benieuwd!

Eelco

lokpaint

Hoi

Ziet er goed uit  (y)

p.s. je 03 is geen 03, maar een 03.10. Toch wel een wezenlijk verschil.

Bart

Gorillus

#9
Hoi

Na wat geblader in het fotoboek zijn we nog wat oude foto's tegengekomen.
Helaas hebben de foto's heel wat te stellen gehad en zijn ze niet ongeschonden gebleven.

De mannen in het depot zijn druk aan het werk en een paar arbeiders ruimen de kolen op die naast de loc's zijn gevallen.
Het is zondag, dus veel locomotieven hebben geen dienst en staan te wachten op de volgende rit.

In de verte klinkt geronk en dat komt steeds dichterbij...
De mannen kijken omhoog en er vliegt een Junkers Ju 52 over die luchtopnames maakt van het depot.
Voor ze kunnen zwaaien is het toestel al over gevlogen en verdwijnt het aan de horizon.
De dag daarop stonden de onderstaande foto's in de krant.



De mannen zijn toch een beetje teleurgesteld dat ze net niet op de foto stonden...
Volgende keer beter.

Groeten Richard

ps bas nog bedankt voor de tip






Eelco Storm

Vooral die laatste is erg goed getroffen  (y) Leuk dat je er meer werk van maakt dan een snelle digitale opname even een sepia-kleur te geven. Meer van dit soort opnames svp...  :)

Gorillus

#11
Ze komen zo uit het fotoboek hoor ;D

Ach ik vind het wel leuk, een beetje klooien met de foto's.
Ooit ook eens bezig geweest met filmpjes te bewerken, maar de software werkt niet meer met windows 7 :-[
En het moet in dit draadje zo af en toe wel ouwe zooi lijken hahahahaha.

Groeten richard


JaJo

Mooi plaatwerk Richard!
Vroeger wilde men kleur, nu weer zwart wit. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jerrytrein

ik ga dit volgen
Zie een aantal foto's bij de passende tijd (y)

europaard

#14
De DRG ontwikkelde een systeem van treinsoorten zodat de langeafstandstreinen gemakkelijker te herkennen waren in de dienstregeling.
Zo waren er de FD-treinen, dit waren de hoogwaardige langeafstandstreinen zoals we nu de intercity kennen.
In het FD net reden ook internationale treinen zoals de Rheingold en de Nord Express.
Speciaal voor de Rheingold werden in 1928/29 nieuwe sneltreinrijtuigen gemaakt met een lengte van 23,5 meter.
De crème/violet geschilderde salonrijtuigen die volgens het voorbeeld van de beroemde Amerikaanse Pullman rijtuigen uitgevoerd waren, boden luxueuze saloninterieurs met of zonder keuken.
Van een keuken uit werden aldoor twee rijtuigen bediend.
De vormgeving van de interieurs ging terug op de ontwerpen van belangrijke kunstenaars en architecten.
De legendarische opschriften "RHEINGOLD" prijkte nog niet in de beginfase op de rijtuigen, maar pas vanaf de jaren dertig.


De draaistellen van de rijtuigen inclusief de bagagerijtuigen waren allemaal van het type Görlitz II.
De rijtuigen waren geconstrueerd voor een snelheid van 120 km/u. De rijtuigen kregen als eerste letter een S omdat de rijtuigen in de categorie van Salonrijtuigen en speciale rijtuigen (Sondernwagens) behoorden in het DRG rijtuigschema.
De kleurstelling van de Rheingold rijtuigen was crème/violet, de bagagerijtuigen waren violet.
De rijtuigen hadden de opschriften "Deutsche Reichsbahn Gesellschaft" en "MITROPA" en het DRG logo.
Later kwam ook de naam "RHEINGOLD" op de rijtuigen te staan.
De rijtuigen waren in onderhoud in Köln-Betriebs-Bhf.

De Rheingold werd meestal getrokken door locomotieven serie BR 18-3, BR 18-4 , en de BR 18-4/5. De rijtuigen die na de tweede wereldoorlog bij de DB bleven, werden verbouwd tot restauratierijtuig, "Gesellschaftwagen" of sneltreinrijtuig.
Een aantal rijtuigen is later door de Freundeskreis Eisenbahn Köln (FEK) gerestaureerd en deze rijtuigen zijn weer zoveel mogelijk in de oude staat teruggebracht.

Groetjes
André