Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje

in Trams en smalspoor

Gestart door Marc tramt, 30 oktober 2012 22:38

Vorige topic - Volgende topic

Marc tramt

De plannen staan al een tijdje in dit draadje.
Maar nu ben ik begonnen (min of meer dan.....héél voorzichtig):


Rosestraat op schaal S. h0-trammetje ter vergelijking. De liniaal is 30cm.


Rosestraat op schaal S met M67 op dezelfde schaal erbij.

Echt bouwen? Nee... Ik ben maar eens begonnen met de scans van de originele bouwtekeningen op schaal S (1:64) af te drukken om een idee van de afmetingen te krijgen. Volgende stap wordt het uittekenen van het gebouw in een CAD-applicatie. Wat er daarna gebeurt weet ik nog niet helemaal zeker. Alles laseren in MDF wordt erg fraai zag ik op de  site van Huib. Maar na contact met hem en wat rekenwerk van mijn kant vind ik dat wel wat duur worden; voor dit gebouw zo maar € 500,-- tot € 600,-- vanwege de vele baksteentjes die gelaserd moeten worden.
Ik denk nu over een 'hybride'-techniek; De contouren in 3mm MDF laten laseren en dan beplakken met baksteen-motief in resin gegoten. Voor het baksteen wil ik dan één A4'tje lasten laseren in Perspex en daar rubberen afdrukken van maken. Het A4'tje moet dan een vlakke baksteen muur, de ronde rollaag en diverse gemetselde lateien bevatten. Volgt u het nog?  ;D


No dress rehearsel, this is our life.

Sven

Spannend! Gelijk abonneren op dit draadje.

Het is wel een hoop geld, maar dit wordt toch een belangrijk project voor je waar je de rest van je leven van gaat genieten. Dan is het dat zeker waard.

Maar waarom gebruik je "mijn" lijmwanden methode gewoon niet? Krijg je superdunne wandjes en een perfecte, makkelijk bruikbare afdrukken.

Overigens nog een andere tip: ik heb afgelopen weekend een steenwandje van Slaters gekocht verkocht voor schaal 4 mm (1:76). Zoals ik al een beetje verwachtte na het tellen van de stenen op mijn beoogde station en het vergelijken met de mensen ernaast, de stenen zijn precies geschikt voor 1:64. Er zijn verschillende verbanden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

Jouw "lijmmethode" zit ook in het optiepakket. De dikte van de baksteenbekleding is natuurlijk bepalend voor de afmetingen van de achterliggende wanden dus ik ga eerst nog wat experimenteren (en verder bouwen aan Trambaantje  ;))
En over baksteenformaten gesproken. Ik vond in mijn eigen collectie op zolder een baksteen-plaat van Vollmer met exact de goede afmetingen. Helaas wel in halfsteensverband.
No dress rehearsel, this is our life.

spoor0

Hallo Marc

Ik weet niet in welke periode je wil gaan bouwen, maar eind jaren 50 is het gebouw helemaal bepleisterd.
Wanneer weet ik niet precies, maar zal dit aan de hand van de foto,s moeten opzoeken.
Misschien een oplossing om de prijs te drukken.

Verder een enorm leuk project.
Heb ooit eens in de jaren 80 de M 1602 in styreen gemaakt op 1:65 met gebruik van de lima draaistellen van een italiaans treinstel.
Deze had een heel korte radstand.

Helaas is deze wagen gesneuveld.

Tom

Marc tramt

@Tom: kijk hier en je weet het antwoord.  ;D

Gebouw is in 1960 of 61 gepleisterd en beroofd van zijn overkapping. Op mijn zolder staat in een boek nog wel een foto van de verbouwing maar ik weet niet precies welk boek. De periode net voor de verbouwing biedt volgens mij de meeste mogelijkheden qua materieelinzet.
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

En weer wat verschalings- en printwerk gedaan. Afdrukken zijn in schaal S (1:64). Ter vergelijking ligt er een lineaal naast en speciaal voor de NS-h0 adepten staat er een plan W langs het perron. Wordt een behoorlijk gebouw:
No dress rehearsel, this is our life.

Lucien

smalspoor, zelfbouw en een buitennissige schaal.....
mijn aandacht heb je! dit gaan we volgen.
Lucien

Marc tramt

En jij zelf Carl Arendt fan lees ik   (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Lucien

ik speel ook al heel lang met het idee van "iets" in schaal S, hoewel ik in dat geval de combi zou maken op 16,5 en 9 mm om zo frans smalspoor op meterspoor en 60 cm te kunnen bouwen.
Maar ik ga jouw draadje verder niet vervuilen met mijn vage plannen.
Voorlopig ga ik nog even verder met h0e en 0e.
Lucien

Sven

Join the club. Nu is de tijd om naar S over te stappen! Ik ben ook in S bezig, dus aan elkaar sluiten die hap!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

Kleine vooruitgang  8)
Gisteren de de tekeningen op schaal 1:100 uitgeprint zodat ik ze makkelijk kan opmeten om over te zetten in CAD en schaal S.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.


Marc tramt

Nee. 1:100 rekent makkelijker om naar de werkelijke maten en daar heb ik meer gevoel bij met mijn bouwkundige achtergrond. In CAD teken je bij voorkeur in 1:1 en pas als je gaat plotten geef je de schaal aan. Voor CAD maakt het eigenlijk geen bal uit welke schaal je er uiteindelijk uit wil krijgen want verschalen is een kwestie van een paar muisklikken. Alleen rekening houden met de details.. glaslatjes tekenen als je iets in schaal N gaat printen is zonde van de tijd.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

Een 3D model teken ik wel in de grootte van de schaal. Dan weet je zeker hoe klein je kunt werken, anders blijf je rekenen of dat wel kan...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.