Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?

in Grootspoor

Gestart door Martijn1974, 22 juli 2012 09:34

Vorige topic - Volgende topic

Emiel_nl

Citaat van: en_voyage op 24 juli 2012 15:24
Hoe ver is men trouwens met die 6513? De frameplaten hebben destijds de hobbybladen gehaald, maar sindsdien is het stil.
Zie dit topic op het nmld-forum:

http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=10&t=1434&hilit=6513

Groetjes,
Emiel

Gert Arkema

#91
De site van de SHM laat nog meer voortgang zien;

http://www.museumstoomtram.nl/SDC/ -> Collectie -> NS 6513 -> voortgang restauratie.

On-topic conclusie na 7 pagina's;
Er is niks mis met de NS 1000, noch met alle andere (stoom)locomotieven. De toch nog royale collectie is deels tot stand gekomen uit beleid en deels uit particulier initiatief. Zo gaat dat nou eenmaal, voortschrijdend inzicht enzo.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.


Eelco Storm

Citaat van: sander1985 op 24 juli 2012 14:58
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?

Niks gemist. De NS 8815 bevindt zich ook in het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat het beiden ex-NS machines zijn tel ik ze wel mee.

sander1985


Toch jammer, had in dit geval toch liever wat gemist ;D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

timtrein

TD-medewerkers van railmusea weten hoeveel werk het rijvaardig houden van een stoomloc is, en wat je daar aan faciliteiten voor nodig hebt. Dat past niet binnen het concept van het Spoorwegmuseum, alleen qua plek al niet. En je moet dan een dusdanige organisatie optuigen dat de inspanningen de baten verregaand te buiten gaan. Want, zoals al vaker gezegd, een loc als de 3737 kun je tegenwoordig nauwelijks zinvol inzetten. En de loc, een belangrijk collectiestuk, elders stallen is niet in het belang van het museum.

Kortom: technisch wellicht haalbaar, financieel eigenlijk niet en facilitair en praktisch al helemaal niet.

martijn v m

ze willen hier in europa toch een uniforme bovenleidings spanning invoeren?

dan is het toch beten om het diesel en stoommatrieel op te knappen en rijvaardig te houden dan elektrisch materieel ::)  :-X
Het elektrische kan dan toch niet meer rijden.

het is maar een idee.

Groet Martijn



PS neem dit vooral niet al te serieus
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Post49

Dan zetten we toch een grote trafo in de pakafdeling van de ELD2 252  ;D!

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Emiel_nl

De invoering van één universeel bovenleidingssysteem is mijns inziens verder weg dan ooit. Daar hoeven wel ons denk ik de komende 20 a 30 jaar niet druk over te maken.
Groetjes,
Emiel

Matthijs.

Citaat van: NS8714 op 24 juli 2012 16:18
Niks gemist. De NS 8815 bevindt zich ook in het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat het beiden ex-NS machines zijn tel ik ze wel mee.
Dan kan je ook de 4114 meetellen, die is in Duitsland bewaard gebleven.
Als het gaat om de locomotieven van NS of voorgangers hoort daar dan ook nog de HSM 216 (RSTM 2) bij. De rest van de tramlocs (HTM 8, GS 18, WSM 23 en LTM 26, ook nog eens vier dus) zijn eigenlijk ook gewoon Nederlandse stoomlocs. Wat het totaal dus al op 22 brengt.

Eelco Storm

#100
Ach, als je de Ned. Indische maatschappijen mee rekent (immers ook allemaal Nederlandse maatschappijen), kun je dat aantal wel verdrievoudigen...  (y) ;D

Correctie, bijna verviervoudigen...

Matthijs.

#101
Ja, en de RTM-locjes, GTW 13, 607 en 608, het Surinaamse Backer&Rueb-locje Para etc...
Laten we het houden op alles rijdend op 1435mm ;)

Edit: dan zijn het er dus 23, want dan moet je ook de restanten van de NIS 107 meetellen ;D

Eelco Storm

Die heb ik er dan weer buiten gelaten omdat daarvan alleen de onderkant bewaard is gebleven. De ketel die er nu op staat, is van een kaapspoorloc...  ;D

Matthijs.

Als hij compleet bewaard was gebleven had er nu ook wel een nieuwe ketel op gemoeten.
Ik denk niet dat een rijdende 107 veel minder authentiek zou zijn dan de 7742 ;)

dwem

Neem me niet kwalijk hoor, maar dit ging toch over de NS 1010 en het NSM destijds?

Dirk