Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams

in Trams en smalspoor

Gestart door GerardvV, 19 maart 2012 00:17

Vorige topic - Volgende topic

GerardvV

Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

spoorzeven

Groet, Frank

eemstede

Ja, heel mooi. Vooral de (licht-)details.

Gr. Frank.

RobK

Die duisternisfoto van de deurloze zijde (IMGP7326a) is echt verbluffend! Complimenten.
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

GerardvV

 ;D, allen dank, het was een leuk projectje.
De PCC wielafdekking is inmiddels besteld.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

martijn v m

Citaat van: GerardvV op 16 februari 2021 22:42
Dank allen,
Die PCC inlegwielen is wel een goede aanvulling, bedankt.

Maakt het wel af ja.

Vooral omdat het zo in het zicht zit.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

GerardvV

Naar aanleiding van diverse opmerkingen bij Skiptram geëtste zijkanten van de PCCwielen aangeschaft, dit na uitgebreid contact met Paul Sassen.
IMGP7406a by G. van Vliet, on Flickr

Door Paul werd aangegeven dat bij de Wekra kits een miniem kleinere diameter wiel wordt gebruikt dan de wielen waarvoor de door hem geëtste wielzijkanten zijn ontworpen en deze wielzijkanten dus een nabewerking nodig hebben.
Ook werd aangeven dat de assen, maar ook de midden verhoging van de wielen iets moeten worden ingekort omdat anders de as-isolatie wordt overbrugd, met sluiting als gevolg.
Door Paul worden de wielzijkanten iets uitgedraaid door het wiel in een schoteltang op te spannen, dat betekend dat het wiel van de as moet worden gehaald en er weer goed op moet worden teruggezet, een beetje omslachtig en m.i. onnodig.
Door mij is een bus gedraaid waarin het hele wielstel, met de wielflens glijdend over de lengte, in past. Op deze manier zit het wielstel altijd centrisch en niet slingerend in de bus. Het wielstel wordt geborgd door drie boutjes die door de wand van de bus steken en dus ook de draaikrachten overbrengen van de bus op het wielstel.
IMGP7407a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de andere zijde van de bus zit een dunne wand met gat waar de wieldiameter passend in valt en zo het wielstel opsluit.
IMGP7408a by G. van Vliet, on Flickr

Op deze wijze is de kamer van de wielflens in het wiel een paar tienden uitgedraaid zodat de geëtste PCC wielzijkanten binnen de looprand van het wiel vallen en is ook de as ingekort zodat deze onder het wieloppervlak valt.
Dit kan in één busopspanning aan beide zijden worden gedaan door de bus in de drieklauwbekken om te draaien. Het hele wielstel kan dus, voor behandeling van beide wielen van het wielstel, in de bus opgespannen blijven. IMGP7413a by G. van Vliet, on Flickr

Zo zijn alle vier de wielstellen behandeld en zijn daarna de PCC wielzijkanten op zijn plaats gelijmd met snellijm. Natuurlijk is daarna het geheel op sluiting doorgemeten.
IMGP7415a by G. van Vliet, on Flickr

De wielen zijn vervuild en op hun plaats gezet. Weer een leuke PCC verbetering aangebracht.
IMGP7417a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

Op de site van Skiptram zag ik mooie panto's zoals ze gebruikt werden/worden op HTM trams.
Omdat ook ik een aantal HTM trams in model heb waarvan de panto's altijd de modderschuit op de vlag zijn heb ik twee SSWa panto's voor mijn buitenlijner besteld.
Toen deze panto's binnenkwamen was ik blij verrast over de fraaie filigrane uitvoering, dat zou mooi staan op de tram. En ook wat grootte stonden deze natuurlijker als de verbouwde Sommerfelds die ooit bij de kit waren bijgeleverd.
Nu is zelfs op de allermooiste vertaling van het origineel in een model wel iets aan te merken, zo ook hier.
In het bovenkwadrant van de panto miste ik de bovenste dwarsverbinding en in overleg met Skiptram bleek het mogelijk deze dwarsverbinding tussen de zijsteunen te bevestigen.
Dat bevestigen heb ik gedaan door een stukje rond messing 0,5mm precies op lengte af te knippen en deze dan klemvast tussen de zijsteunen te zetten. Een klein drupje vloeimiddel op de verbinding en een schilfertje soldeer erbij. Dan net de vlam eroverheen tot het soldeerschilfertje smelt en tussen de verbinding vloeit. Net genoeg warmte en de zaak zit vast.
Hier een foto van de aangepaste panto.
IMGP7520a by G. van Vliet, on Flickr

En van boven;
IMGP7539a by G. van Vliet, on Flickr

Hieronder een aantal foto's van de HTM buitenlijner 53, soms met Salonwagen 119 onderweg.
IMGP7526a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7537a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7545a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7528b by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

hrp

Groet,
      Ronald

skiptram

Gerard,
Inderdaad erg mooi die aanvulling op de panto's.( ik heb daar op mijn site ook naar jou toe verwezen).
Wat me verder opvalt is de rijkelijk gemodificeerde schortplaten en versmald gebouwd die het model een hele mooie uitstraling geven.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Dwergsein

#70
Paul, welk onderdeel bedoel je met "schortplaten"

skiptram

Misschien is het woord schortplaat hier niet zo goed gekozen en is draaistelzijkant beter. Hier wat foto's met wat ik bedoel voor de dyslectici ( waaronder ik).





Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

hrp

#72
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.
Google gaf andere tramse invullingen voor schortplaat, maar daar kon ik in relatie tot deze buitenlijner niet mee uit de voeten.
Wellicht is draaistelgeraamte een benaming, vond ik op site m.b.t. NS hondekoppen.
R.
Groet,
      Ronald

Dwergsein

#73
Citaat van: HRP op  9 maart 2021 14:40
Duidelijk, dit verwachtte ik al zijkant draaistel.

Nou, dan was je waarschijnlijk de enige.
Een schortplaat is compleet wat anders.
Draaistelgeraamte is ook een vreemd woord, zoiets heet een draaistelframe. Wat Paul laat zien zijn de zijkanten van het draaistelframe.
De zijkanten van Gerard zijn met stip de mooiste.

GerardvV

Allen dank, ik ben ook blij met het resultaat maar moet nog zoeken naar veren met een kleinere diameter voor de panto's.
De Philotrain draaistellen vond ik wat kaal en heb ik naar aanleiding van 60er jarenfoto's wat opgeleukt met latoenmessing in verschillende dikten en delen van de etsfret.
De geklonken rand om het draaistel, de aspotbegrenzers, de steunen onder de langsbladveer en de baanruimerplanken zijn allemaal op de Philo draaistelzijkanten gesoldeerd.
De HTM heeft vanaf de aanschaf van de buitenliners nogal wat geëxpirimenteerd met verschillende draaistellen  en indeling van de draaistelen door de aanvankelijk onrustige loop van de draaistellen. De uitvoering van mij dateert uit de late jaren 50.
Het was, toen ik de mw. bouwde in 1988, nogal een gepuzzel  welke uiterlijke kenmerken bij mw 53 horen.

De opmerking van Paul over 'versmald gebouwd' begrijp ik dan weer niet. Paul kan je omschrijven wat je daarmee bedoeld?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde